Je moet het papiertje net andersom plaatsen dus aan de linker helft.
Als je de lnb nu zou gaan draaien tot de schuine lijn verticaal staat, dan wordt de lnb linksom gedraaid als je in de schotel kijkt, dan krijg je een positieve skew, hij moet juist rechtsom gedraaid worden zodat je een negatieve skew krijgt.
Ik heb een Satmeter de Xsarius mogen lenen en om de gegevens in te brengen dus eutelsat 9e op 12072V 30000zoekt hij zelf de satelliet, maar nu kom ik met de instellingen niet verder tot 12072 V 27.500 Dus ik kan geen 30000 instellen. Onderaan staan de letters DVB-??
Ik zal weer een foto sturen. Ik heb echt alle frequenties doorlopen maar…
Dat is absoluut waar Sprietje. Ik heb de lnb nu goed staan dankzij uw hulp. Straks ga ik kijken of ik beeld krijg. Zondagavond komt Jürgen dus hulp komt er altijd. Tot nu toe, hartelijk dank en een fijn weekend toegewenst
Ik heb nog even een plaatje van DishPointer toegevoegd.
Ik weet niet waar je op Azahar staat maar het startpunt van de pointer is aan het eind van de linker hoofdstraat vlak bij de Mobile Homes en is op Eutelsat 9B gericht.
Heb jij de indruk dat jouw LNB / schotel de richting van de groene streep volgt..?
Ach, doe niet moeilijk, richt morgen je schotel gewoon met de zon uit. Er wordt voor morgen in Benicasim volop zon afgegeven.
Plak plakband (het handigste is schilderstape maar een touwtje kan ook) van precies boven op de schotel tot midden over de lnb, zie bijlage en stel de elevatie van de schotel op 42,8 graden af.
Zorg dat de schotelklemmen ietsje los staat zodat je de schotel net kunt verdraaien. Morgen om precies 13:00uur draai je de schotel zodat de schaduw van het plakband precies over het midden van de lnb-arm loopt.
De schotel vastzetten en voorlopig even niet meer verdraaien.
Heb je nog geen beeld, dan alleen de elevatie iets bijstellen (een paar graden omhoog of omlaag) en je moet beeld hebben.
Je vindt de satelliet nog veel makkelijker door hem op een makkelijk te ontvangen transponder te zetten en niet op een transponder van Joyne.
Een makkelijk te ontvangen zender is:
Fashion Television Europe op transponder 11919V, DVB-S, QPSK, SR 27.500, fec 3/4. Dus stel deze transponder in op je ontvanger en het kan niet meer missen.
ik heb de schotel opnieuw water pas gezet en een touwtje gespannen, maar nu de laatste vraag. Ik heb de lnb dus 7graden met de klok mee gedraaid, maar het touwtje moet dus ookop de lnb in het midden gelegd worden, moet ik nu toch eerst de lnb weer loodrecht zetten?
ik ben benieuwd. Ook durf ik nuet de transponder te veranderen omdat ik bang ben alles weer kwijt te zijn als ik n Rees Duitsland naar mijn eigen huis terug ga.