oplossing komb. monoblock/diseqC switch

Bij het teruglezen van mijn laatste posting kan er wat verwarring optreden… ( Toch blond :wink: )

4 uur geleden zei 4KUHD:

Mijn spiegelen had tot gevolg dat Hotbird nu geconfronteerd werd met de LNB van Astra1

Op zich klopt dit wel voor mijn setup, maar ter verduidelijking bedoel ik hier de LNB van Astra1 in mijn huidige opzet en niet de opdruk op het monoblock.

In zijn orginele opzet van het monoblock 19/ 23 is de LNB gerekend vanaf de schotel aan de linkerkant de 19 (Astra1) LNB Dit omdat Astra 19 aan de hemel rechts staat

van Astra 3.

Het monoblock welke ik gebruik voor Hotbird en Astra1, maakt dus voor ontvangst Astra1 gebruik va de ‘opdruk’ 23 LNB

Zo heeft mijn andere monoblock voor Astra 2 ook de LNB23 in gebruik.

De door mij eerder genoemde ( orginele) CD lijst kent de 4 satellieten in deze volgorde toe; 1=Astra1, 2 =Astra3 , 3=Astra2 en 4 =HB.

Mag ik hieruit de conclusie trekken; Astra 1 = 1/4, Astra 3 = 2/4, Astra2 = 3/4, HB = 4/4 en daarom bij het monoblock de; 'opdruk’19 LNB behoort bij Diseqc 1/2

en de ‘opdruk 23’ LNB behoort bij Diseqc 2/2 ?

En een ander vraagje is over de committed en uncommited switch; Als ik het goed begrijp in Jip en Janneke taal, geeft de uncommitted switch het Diseqc commando op

de ingang ook door op de uitgang. Maar komt bij de committed switch het Diseqc commando op de ingang binnen, maar worden de uitgangen alleen maar van spanning

13/18 V voorzien voor voeding en H/V switchen van de LNB ? Dat zal zo zijn want anders was het brugje van Trust niet nodig geweest, maar begin het toch wel

verwarrend… ( Maar dat had je eerder al door A33 :wink: )

Groet 4KUHD

15 uur geleden zei 4KUHD:

Mag ik hieruit de conclusie trekken; Astra 1 = 1/4, Astra 3 = 2/4, Astra2 = 3/4, HB = 4/4 en daarom bij het monoblock de; 'opdruk’19 LNB behoort bij Diseqc 1/2

en de ‘opdruk 23’ LNB behoort bij Diseqc 2/2 ?

Ja, goede conclusie!

En gebruik je een 4/1 switch, dan geldt: de opdruk 19E LNB is te bereiken via diseqc 1/4 en 3/4; en de opdruk 23E LNB is te bereiken via diseqc 2/4 of 4/4.

15 uur geleden zei 4KUHD:

En een ander vraagje is over de committed en uncommited switch; Als ik het goed begrijp in Jip en Janneke taal, geeft de uncommitted switch het Diseqc commando op

de ingang ook door op de uitgang. Maar komt bij de committed switch het Diseqc commando op de ingang binnen, maar worden de uitgangen alleen maar van spanning

13/18 V voorzien voor voeding en H/V switchen van de LNB ?

Voor committed en uncommitted diseqc switches gaat dit hetzelfde: de poort waarnaar geschakeld is/wordt, geeft vervolgens ALLES door (spanning, diseqc, 22kHz). En dat houdt dus op, zodra binnen die schakelaar naar een andere poort geschakeld wordt.

Alleen de eerste diseqc-opdracht bereikt dus nooit de poorten 2 t/m X: die opdracht is immers nodig om eerst naar de poort 2 t/m X te schakelen. Dat geldt dus niet voor poort 1: dat is de ‘default poort’ waarnaar al geschakeld wordt als de spanning de switch bereikt (dus nog voor de opdracht wordt ontvangen).

(Alleen bij bepaalde types 0/22kHz switches is dit anders: die geven voortdurend naar beide poorten spanning en 22kHz en dus ook diseqc door, en schakelen alleen het satellietsignaal tussen de poorten. Maar omdat wij hier in Europa vooral ‘universele’ LNBs gebruiken, met ingebouwde 22kHz switch, is die switch voor ons niet echt interessant.)

Zodoende is er ook geen principieel bezwaar, om een seriele diseqc schakeling te maken in de ‘ongebruikelijke’ volgorde: receiver - committed switch - uncommitted switches - LNBs. Dat werkt gewoon; al zie je dat niet veel…

Zo te lezen zijn je grijze hersencellen nu goed aan het werk!

Groet,

A33

Bedankt maar weer voor je heldere uiteenzetting A33 ! Dit werkt verhelderend voor mijn grijze massa  
Ik raak in verwarring door mijn eigen gewijzigde opzet; ik ontvang Astra 1 met de ‘ opdruk 23’ LNB en Astra 3 met de ‘ opdruk 19’ LNB en dat moet steeds ergens in mijn bovenkamer gecorrigeerd worden, maar het begint te komen😀Bovendien heeft mijn Philips TV boven ook een sat aansluiting en deze is aangesloten op de andere coaxkabel(s) van de monoblocks. Ik plug daar nog steeds handmatig om tussen beide monoblocks. Het gekke bij die configuratie is dat Hotbird en Astra 2 , net als op de Samsung op resp. LNB1 en LNB2 geprogrammeerd zijn, maar dat bij de Philips op LNB3 Astra 1 tevoorschijn komt, terwijl dit bij de Samsung als Diseqc 4 is geprogrammeerd; (wat ook logisch is gezien voorgaande posting omdat Astra1 in mijn geval de LNB23 is en dus gerelateerd aan de 2/4, 4/4 poort) 
De Philips gaat daar 'mank' en kan bij LNB4 uberhaupt niets vinden. Ik heb voor de Philips nu een goedkoop switchsje besteld in China, dus ben benieuwd of die inderdaad Astra1 aan Diseqc poort 3 gaat toekennen en misschien toch Astra3 kan vinden op poort 4 ?
Deze met Linux software uitgeruste Philips is sowieso soms 'weird' omdat het zomaar kan zijn bij het scannen naar satellieten, dat een vastloper ontstaat en de satellietlijst gewist wordt. Gelukkig heb ik daar een EXT4 filesysteem usb stickie op aangesloten met backup sat-lijst en is de lijst dus snel weer hersteld. ( Philips blijkt NTFS pendrives prima te kunnen uitlezen bijv. MP4 files, maar voor het schrijven is een EXT* filesysteem nodig en in mijn geval EXT4. Een backup maken op een NTFS filesysteem 'lijkt' goed te gaan, want er komt geen foutmelding, maar op een NTFS stick is de backup dus nooit aangemaakt ! )

Oké wat die uncommitted / committed switches betreft. In beide configuraties komt dus het volledige ‘data’ signaal ook op de uitgang van de poorten te staan. En ja heel begrijpelijk dat het 1e commando enkel verschijnt op de default poort omdat de andere poorten ‘afgeschakeld’ zijn. Van de site met deze pdf:[https://www.detransponder.nl/downloads/Diseqcschakelingen.pdf](https://www.detransponder.nl/downloads/Diseqcschakelingen.pdf)had ik namelijk de indruk gekregen dat Committed ook de LNB schakelt en UC alleen geschikt was voor uitbreiding, maar vond dat nogal verwarrend vanwege de tekst, omdat in deze PDF een UC is geschakeld tussen receiver en C switch en dus ook alles 'door moet geven' , want anders zouden de C-switch en LNB geen commando's krijgen. Ik had dit nog niet helemaal helder, maar jouw uitleg bevestigd dat beide typen switches de DiSeqc commando's gewoon doorgeven en heb in zoverre wel begrepen dat C switches de meest gangbare zijn en naar de UC switch expliciet 'gezocht' moet worden. Een sat-boer zal bij de verkoop hoogstwaarschijnlijk een C switch verkopen als niet uitdrukkelijk om een UC gevraagd wordt.

Mijn vraag over deze type switches heeft namelijk als oorzaak, dat ik het plan had om voor mijn schakelprobleemjes een oplossing te maken met een one-shot (soort flipflop) en een ‘SPDT relais’. Als ik thans van poort 1 naar poort 4 schakel ( van HB naar Astra1 ), dien ik eerst een tussenstap op 2 (Astra2) te maken. Dus dacht ik, dat zodra poort 4 ‘ hoog’ gemaakt wordt en de LNB spanning wordt geactiveerd, ik met deze opgaande flank van de LNB spanning d.m.v de one-shot even een puls geef, welke het relais laat aantrekken en gedurende de pulsbreedte het contact met de LNB spanning even naar poort 2 schakelt, om daarna bij het afvallen van het relais de spanning weer aan poort 4 te geven.

Nu er echter een volledige data-riedel aanwezig is, gaat mijn verhaal waarschijnlijk niet op. Ik zou dan de one-shot een gefilterd signaal aan moeten bieden zonder 22 kHz signalen ( DiSeqc data ), want anders reageert de one-shot meteen al op een opgaande flank van het allereerste DiSeqc bitje. Dan nog is het maar de vraag of het monoblock met een 'commandoloze' tussenstap naar Astra2 uberhaupt reageert op deze puls omdat er immers geen data mee'lift'. 
Ik had namelijk gehoopt dat het DiSeqc signaal vanaf de receiver enkel en alleen richting de 'microcontroller' van de switch zou gaan en niet doorgegeven zou worden en dat deze controller vervolgens enkel en alleen spanningen (13/18V ) aanbied op de gewenste poort, m.a.w. het Diseqc commando komt niet verder dan de controller.

Desondanks is dit interessante materie en heb dankzij jullie bijdragen weer wat bijgeleerd🤩Trouwens die andere soort switches die jij beschrijft en hier amper voorkomen, lijken dus het hoogfrequente signaal alleen te schakelen ? Ben benieuwd of dat middels RF relaitjes gaat of middels een pin diode switch ?

groet 4KUHD

Bij diseqc switches gaat het met PIN-diodes, wat ik ervan gezien heb.

En diseqc 1.0 kan inderdaad ook LNBs aansturen: polarity, band en position (option was dus de uitbreiding).

Diseqc 1.0 heet ook committed, omdat het gebonden is aan de backwards compatibiliteit met 13/18V, 0/22kHz, en toneburst.

Archief diseqc documentatie downloaden van eutelsat: https://www.eutelsat.com/sites/eutelsat-internet/home/support/technical-support.html#resources

Zoek ook eens op spaun/ diseqc for technicians

En op diseqc switch schematics, en dan de afbeeldingen

Als je een receiver hebt met diseqc repeat, zou je minder/geen problemen hebben. Ook als je een diseqc 1.1 switch, of evt een diseqc 1.2 switch zou gebruiken.

Los daarvan blijven een aantal van jouw schakelresultaten vreemd en atypisch voor het diseqc repeat probleem. Kan niet alles plaatsen…

groet,

A33

Beste A33 wederom bedankt voor je uitleg en ondersteuning en je hebt leraar capaciteiten :grinning_face: Committed betekend dus dat het backwards compatible moet zijn !

Un-committed hoeft dus aan die backwards compatibiliteit niet perse te voldoen trek ik als conclusie.

Ja ik denk dat je helemaal gelijk hebt, dat een DiSEqC repeat in mijn configuratie de probleempjes had opgelost.

Het is het experiment waar ik van heb genoten en zal denk ik toch in het voorjaar bij lekkere temperaturen nog eens het dak opklimmen met de TV, om een extra schoteltje

te plaatsen en/of het idee van Sprietje te gebruiken om een 6 graden LNB te plaatsen. Vanwege de prijzen die LNB’s kosten hoef ik het niet te laten.

Ik zou dan een triax 60 maximaal op HB uit kunnen richten met een monoblock en deze gewoon aan poort 1 toewijzen. De andere triax 60 maximaal signaal van Astra 1 d.m.v. het andere monoblock op poort 2 en ten slotte Astra 3 met behulp van een nieuwe LNB op maximaal signaal uitrichten.

Die nieuwe LNB zal dan zonder problemen poort 3 accepteren en zal alles perfect werken is mijn gedachte.

A33 en Sprietje ; Hartelijk dank voor jullie support en ik heb ervan genoten :slightly_smiling_face:

Groet 4KUHD

20 uur geleden zei a33:

Bij diseqc switches gaat het met PIN-diodes, wat ik ervan gezien heb.

Meestal wel ja maar Triax heeft ze ook met relais, zie bijlage.

Die geven het minste verlies, slechts 1dB maar hebben wel minder isolatie tussen de 2 aansluitingen. Ze zijn niet meer in productie maar nog wel nieuw te koop.

Sprietje bedankt voor deze info ! Beide ‘vormen’ komen dus voor :slightly_smiling_face: en is mijn vraag daarmee beantwoord !

Voor de complexere uitvoeringen zal wel niet meer voor relais gekozen worden. Er zullen dan al gauw

RF relais in serie komen te staan, waardoor het verlies toe zal nemen.

Ik kan me nog wel heugen dat van Dijken in Hoogezand ooit kleine RF relaitjes in zijn programma had.

Zou me niets verbazen als dat hetzelfde soort geweest is, welke ook in deze MFD 21R gebruikt werden .

Afgelopen weekend heb ik via MP een Triax 78cm schotel inclusief 2 stuks Interstar Twin LNB’s bemachtigd voor een prikkie en heb vooreerst het monoblock welke Astra 2 en 3

ontving, vervangen door zo’n beige Interstar Twin LNB en heb daarmee Astra 3 laten schieten. Het brugje van Trust zit nu weer tussen poort 1 en 2 en de Twin op poort 3.

Nu werkt uiteraard alles vlekkeloos zonder eerst een tussenstap te hoeven doen en mijn signaal van Astra 3 kon ik tevens op maximaal in stellen.

Ik heb nu in de achtertuin nog een Triax 60 en 78 liggen en las ook in dit forum dat er veel succes behaald is met 4 LNB’s op een rail en slechts 1 x Triax78.

Ik denk dat ik in het voorjaar hier ook nog e.e.a. ga verbeteren en hou de optie van Sprietje die een Duo-LNB 6 graden adviseerde ook nog open.

Hebben jullie ervaring welke setup het sterkste signaal oplevert; A: een Triax78 met Duo-LNB voor Hotbird en Astra 1 of B: voor elke satelliet een seperate Triax 60cm schotel ?

Ik vraag dit omdat ik de beschikking heb over 2 stuks 60 en 1 x 78. Maar omdat een 78 ‘tussen’ de sats kijkt, zal niet het volledige oppervlak benut worden per sat.

Mijn gedachte is dan ook dat een 60 cm exact uitgericht misschien wel evenveel ‘schoteloppervlakte’ bezit dan een Multi sat setup met 1 wat grotere schotel ?

Maar hoop dat de experts mij ietwat wijzer kunnen maken.

Ik vond een calculator welke de beamwith van parabolische schotels berekend

https://www.rfwireless-world.com/calculators/parabolic-dish-antenna-calculator.html

Ik heb zowel de doorsnee van 60 als 78 cm ingevoerd en kwam tot de volgende resultaten op bijgevoegde jpg

De triax 60 staat perfect in positie en kijkt exact naar de satelliet en benut dus de volledige ‘belichting’ van de schotel.

De gain is daarmee voor de 60 cm schotel ruim 34 dB.

De 78cm triax ‘kijkt’ bij ontvangst van HB en Astra 1 exact naar 16.1 E en zowel HB als Astra 1 zijn dus 3.1 graden

hiervan verwijderd.

Volgens de berekening bij de Triax 78 zullen de beide satellieten dus behoorlijk wat dB’s inleveren en kom ik tot de conclusie

dat een 60cm exact uitgericht ‘beter’ is dan een multi-setup in een 78cm schotel.

Groet 4KUHD

Ik heb het even voor je uitgerekend.
In Friesland moet de afstand tussen de 2 koppen om de Astra 19,2 en Hotbird 13 te ontvangen 64mm zijn.
Bij een Inverto 6 graden monoblock staan de koppen 63mm hart op hart van elkaar. Dat verschilt maar 1mm en is absoluut te verwaarlozen.
Als je dit 6 graden monoblock op een Triax 78 gebruikt, heb je meer signaal dan 2 losse lnb’s op 2 triax 64 schotels. Bovendien als je meerdere aansluitingen nodig hebt, bespaar je je een paar diseqc-switches.
Het monoblock moet 7° schuin gezet worden en de kop van de Hotbird moet in de klem gezet worden.

Sprietje ! Hartelijk dank voor je perfecte bijdrage, want dan ga ik deze methode toepassen ! Blijkt jouw eerdere tip dus toch voor mij

de oplossing te zijn :hushed_face: En Je hebt bovendien een instructie handleiding gegeven :grinning_face: Top !

Ja, met deze oplossing van jou ( Inverto L906) kan ik dezelfde coaxkabels blijven gebruiken, terwijl ik bij 2 seperate dishes dus 2 extra

kabels diende te trekken ( de Diseqc switch heb ik binnen op 3 m afstand ) , wat bij jouw oplossing simpelweg omwisselen van de

Triax 64 met CD monoblock betekend voor een 78 met L906 :slight_smile:

Wat een fijn forum is dit toch :smiling_face_with_three_hearts:

Groet 4KUHD

Sprietje; Ik was mijn grijze massa aan het pijnigen over jouw berekening en dat jij tot de afstand komt van 64mm (63mm Inverto).

Ik heb zojuist met een meetlint de afstand van de houder tot aan het midden van de schotel gemeten ( welliswaar een Maclean 80cm)

om een idee te krijgen. De afstand bleek 60cm ofwel 600mm te zijn. De hoek is bekend; 6 graden monoblock.

Door 63/600 en hiervan INV tangens te nemen kom ik inderdaad op 6 graden :slightly_smiling_face:

Dus het CD monoblock met de LNB’s hart op hart 39mm leveren door dezelfde tangens berekening een hoek op van 3,7 graden.

Het CD monoblock zou dus ‘aardig’ geschikt zijn om met een 80cm schotel Hotbird 13.0 en Eutelsat 9.0 te ontvangen .

De LNB’s zouden hiervoor 42mm uit elkaar moeten staan als ik het bereken en denk dat dit betere resulaten geeft dan mijn

CD monoblock waarmee ik Astra 2 en 3 ontving ( 4,7 graden verschil ) met een 80cm schotel.

Ga ik daar nog eens een test setupje van maken in de tuin om HB en Eutelsat 9 te vangen :grinning_face:

Leerzaam dit forum :star_struck:

Groet 4KUHD

Beste 4KUHD

Je beredenering klopt niet.
Als we het over een 6 graden monoblock hebben, dan wordt de afstand in graden bedoeld tussen de Astra 19,2 en Hotbird 13. Die is op de Clarkebelt 6,2 graden maar dat is gerekend vanaf het middelpunt van de aarde. Vanaf Friesland is de hoek tussen die 2 satellieten 6,75 graden.
Ook moet je niet meten tot aan het midden van de schotel want dat is niet het midden van de kijkhoekhoogte van de lnb. Dat ligt op ongeveer 40% van de hoogte.
Verder hou je er geen rekening mee dat je niet moet meten tot de lnb-klem maar naar het focuspunt van de feedhorn.

Tnx Sprietje voor je uitleg !

Volgens mij klopt mijn beredenering wel qua hoekmeting, maar is de uitvoering van de berekening fout. Want je hebt gelijk dat er vanaf het

middelpunt van de aarde gemeten wordt. Als ik mij op de denkbeeldige lijn bevindt die vanaf het middelpunt aarde naar bijv. HB gaat en steeds

dichterbij de Clarkbelt kom, de hoek die gemaakt wordt t.o.v. de Astra1 satelliet steeds groter wordt en dat is dus volgens jouw berekening

6,75 graden. Wat dus resulteert in een iets grotere afstand tussen de LNB’s

Je hebt gelijk v.w.b. de lnb-klem. De feedhorn staat inderdaad iets dichterbij de schotel dan de klem.

Weer wat geleerd, dat het midden van de schotel op 40% ligt ! Ik kwam ook een verklaring tegen dat de schotel ietwat ovaal is, omdat bekeken

vanuit een andere hoek, de schotel dan wel ‘rond’ lijkt. Meende dat dit in een PDF van detransponder.nl stond.

Langzaam wordt het duidelijker :wink:

Groet 4KUHD

Zie hier waarom een offset schotel hoger moet zijn dan de breedte.
De lnb die schuin omhoog tegen de schotel kijkt, moet een cirkel zien.

Zie ook waarom de hoogte waar naar de lnb moet kijken lager moet zijn dan het midden van de schotel.

Die 40% is een beetje variabel en afhankelijk van de offsethoek van de schotel. Immers, als de offset nul is zoals bij een primefocus schotel, dan is het 50%, precies het midden van de schotel.

5 uur geleden zei Sprietje:

Mijn Schotel is gewoon rond… dus het “moet” blijkbaar niet echt zo zijn…

Ik heb 2 Citycom-2000 schotels, CCA 850… (tegenwoordig is de 2000 verdwenen van de opdruk zag ik)

Als de schotel rond is, is het geen reguliere offsetschotel. Bij een normale offsetschotel is de voorzijde vlak, d.w.z. als je hem op een tafelblad legt, ligt de rand van de schotel overal aan.

Ik weet dat er een aantal Duitse merken zijn waarvan de offsetschotel rond is. Een andere schotel die daar wat van weg heeft is de Britse SKY-schotel. Die is zelfs breder dan die hoog is en dat is gedaan om de openingshoek van die kleine schotel toch wat kleiner te maken.

Bekijk de bijlage van de SKY-schotel waarbij duidelijk te zien is dat de voorzijde niet vlak is. Bij een ronde schotel is de voorzijde van de schotel wat minder gebogen als op deze bijlage. Tja, dat is automatisch een gevolg als de schotel niet hoger is dan die breed is.

In Amerika kijken veel mensen naar Directv. Die provider heeft 3 satellieten hangen die redelijk ver uit elkaar staan. Daar hebben ze ook een speciale schotel voor die veel breder is dan die hoog is. Daar kun je heel goed op zien dat de voorzijde niet vlak is.

9 uur geleden zei Sprietje:

En je kan een offset schotel natuurlijk ook zo monteren, dat hij breder is dan hoog.

Kan handig zijn bijvoorbeeld bij balkonmontage, afhankelijk van hoeveel je ruimte je hebt voor de schotelopstelling, in verschillende richtingen.

Of gewoon uit spielerei… ziet er grappig uit! (Dit draadje heeft bijv. een paar fotoos van schuine montage: https://www.satelliteguys.us/xen/threads/weekend-experiment-for-30w-with-a-little-dish.347354/#post-3626191 )

En trust heeft ooit een leuk filmpje van zijn ronddraaiende antenne experiment gemaakt. Leuk voor in de tuin, in plaats van een fontein of zo…

Maar we dwalen af van het onderwerp, monoblock combineren met extra LNBs, met een diseqc-1.0 cascade…

Groet,

A33

Sprietje; Ik kreeg gisteren het monoblock 6 graden ( Konig TM60N ) binnen en heb deze vandaag geinstalleerd, evenals de omwisseling van de kleine door de grotere Triax.

In de testopstelling was het meteen al raak en ontving beide satellieten feilloos :slightly_smiling_face:

De signaalsterkte is toegenomen en de Philips geeft een signaalindicatie van 0 tot 100, waarbij de signaalsterkte van beide sats nu op 60 ( was +/- 45 ) staat en de

signaalkwaliteit schommelt tussen 90 en 100 ( was 65 a 73 ).

Op de Samsung is de signaalsterkte uiteraard ook toegenomen en zijn er nu (vrijwel) geen BER fouten meer.

Dit was met de vorige opstelling wel anders en was de BER indicatie constant in beweging.

In het voorjaar met echt lekker weer ga ik de TV nog eens meenemen op het dak en misschien monteer ik er nog een LNB naast voor Eutelsat 9.0 omdat de Hotbird LNB

in de houder is gemonteerd en er daarnaast nog ruimte is en heb toch nog 1 plaats vrij op de Diseqc switch.

En om bij de opmerking van A33 te blijven ; De Konig werkt vlekkeloos met het brugje van Trust :slightly_smiling_face:

Groet 4KUHD

Tja, en hoewel de Konig TM60N een 6 graden monoblock wordt genoemd, is dit niet het monoblock wat goed past op jou schotel.
Ik had uitgerekend dat de afstand tussen de 2 koppen 64mm moet zijn. Bij dit monoblock staan de koppen 72mm van elkaar, dat wijkt dus 8mm af. Jammer.
Dit is een 6 graden monoblock voor een schotel van 80cm breed.

Ik had het over een Inverto Monoblock.