:
Of je nou een prime focus schotel hebt, of een uitsnede daarvan in de vorm van een offset schotel, de brandpuntsafstand daarvan is altijd hetzelfde.
De brandpuntsafstand (focal length) van een parabool is namelijk gedefinieerd als de afstand van het brandpunt tot aan de vertex, dat is het midden van de prime focus schotel.
Ook in schotelland wordt die definitie in ere gehouden.
Dat je bij een multifeedberekening voor een offsetschotel een andere brandpuntsafstand moet hanteren, is evident. Die heet dan de " effectieve brandpuntsafstand" van die offsetschotel.
Het verschil tussen brandpuntsafstand en effectieve brandpuntsafstand heb ik in een vergelijkbare discussie al eens uitgelegd:
Calculator voor LNB-kijkhoek en f/D-ratio-equivalent voor offset schotels - 22 van a33 _ ._
Citaat daaruit:
"De effectieve brandpuntsafstand, waarmee multifeedafstanden uitgerekend kunnen worden, in inderdaad de afstand FG (afstand Focus tot G-spot, A33).
Daarover is geen discussie.
Alleen ik noem die afstand inmiddels vrij consequent de EFFECTIEVE brandpuntsafstand van de offsetschotel, want ‘de brandpuntsafstand’ van een parabolische spiegel (of het nu een PF is of een offset schotel) is nu eenmaal gedefinieerd als de afstand tussen de vertex (dwz het midden van de (moeder-)PF-schotel), en het brandpunt.
Dat jij de effectieve brandpuntsafstand van een offsetschotel vrij consequent ‘de brandpuntsafstand’ noemt lijkt mij dus niet geheel juist, maar de meeste mensen (en ik ook) zullen in de context meteen snappen wat je bedoelt.
En dat die effectieve brandpuntsafstand meestal ergens in de buurt van de 40% van de hoogte kan worden gemeten (afhankelijk van de precieze uitsnede van de offset schotel uit de moeder-PF-schotel), is allemaal bekende kost. Ook voor Rima."
Het erbij halen van jouw multifeedberekeningen heeft dus weinig te maken met wat de brandpuntsafstand van een paraboolantenne is.
Bij een normale f/D opgave wordt voor de f ook gewoon de enige echte brandpuntsafstand van de parabool genomen.
Voorbeeldje:
22 uren geleden, Sprietje zei:
Was het niet dat bij bijv. Triax schotels die volgens fabrieksopgave een f/D-verhouding hebben van 0,6 jij in de buurt komt van 0,55?
Ik zou het niet weten, waar je op doelt.
Bij de Triax 115 (zie
Triax TD115 met te korte arm? - 23 van a33 )
komt mijn manier uit op f/D = 0.62 (cel G17 gedeeld door cel G16),
en jouw manier (met ‘effectieve brandpuntsafstand’ in cel G18 ongeveer gelijk aan wat jouw ‘maat X’ minus een centimeter of 3.5 zou zijn) op f/D = 0.73 (cel G18 gedeeld door cel G16).
Dus met die f/D voor de Triax 115, en met die van de B&R 65cm (en ook met veel andere schotels, trouwens), zit ik compleet in het ‘normale bereik’, en niet stelselmatig lager dan normaal voor consumenten-offsetschotels.
Groet,
A33