Beste Sprietje,
Op deze vraag geef je dus geen antwoord:
Op 28-5-2018 om 20:40 zei a33:
Betekent dat dat een LNB met een kijkhoek van 70 graden voor een offsetschotel een specificatie krijgt '‘voor een schotel met f/D(equivalent) van 0,6’,
en voor een prime focus schotel een specificatie krijgt 'voor een schotel met f/D van 0,8’?
Ik denk dat de verwarring komt omdat de calculator alleen gaat over de f/D-equivalent van een offsetschotel: de equivalent voor de hoek tussen het brandpunt en de schotelrand.
Jij haalt ‘de f/D van een offsetschotel’ erbij. Die heeft er niet echt mee te maken. Die wordt berekend met de enige echte brandpuntsafstand van een paraboloide schotel (PrimeFocus of offset), namelijk de afstand tussen vertex en focus, oftewel de brandpuntsafstand van de moeder-PF schotel. En natuurlijk met de diameter/breedte van de schotel, op zijn breedste punt gemeten waarschijnlijk.
Volgens mij zit het zo:
Bij een PF-schotel liggen alle specificaties van de schotel vast, als je de diameter weet van de schotel, en de brandpuntsafstand of de diepte.
Voor een offsetschotel heb je nog een derde variabele nodig om alle schotelspecs te kunnen bepalen, zoals de afstand van de onderkant van de schotel tot aan de vertex van de moederPFschotel (of bijvoorbeeld de afstand midden van schotel-voorkant tot de vertex, geeft evenveel info).
Schotelfabrikanten zijn in dit opzicht lui, en geven zelden deze precieze info.
‘De f/D-verhouding van een offsetschotel’ is daardoor een niet zo precieze en niet zo volledige specificatie van een offsetschotel.
Met de onderkant van de schotel in de buurt van de vertex zal het allemaal wel aardig loslopen met de bruikbaarheid van die waarde, maar precies is hij niet. En bij verschillen in offsethoeken gaat denk ik ook de vraag spelen welke breedtemaat nu precies relevant is: die op het breedste punt van de schotel, of die in het horizontale vlak van de FG-lijn, die immers voor de kegelsymmetrie van de uitsnede van de offsetschotel veel belangrijker is.
Concreet:
De verhoudingen tussen ‘f/D-ratio’ en LNB-kijkhoek die jij geeft blijken bijvoorbeeld ook uit de basisgegevens van antenne CA-902 als je Parabola6_2 opent.
Openingshoek alfa = 72.4*, en FB/CD = 0.67 (dus met ‘de’ brandpuntsafstand). In de buurt van jouw voorbeeld van 70 graden, en f/D 0,6.
En even rekenen: FG/CD = 0.75 (dus met de ‘effectieve brandpuntsafstand’, van de offsetschotel), een aardige benadering van de f/D-equivalent van de offsetschotel.
Mijn calculator geeft dan als f/D-equivalent 0,76.
De f/D-equivalent is een relevante waarde, die wel degelijk geldt voor offsetschotels.
groet,
A33