Valt de nieuwe spotbeam van de nieuwe Astra 2F dan toch nog mee?

Beste moonchild

Ik snap niet goed wat je bedoeld maar we werken nu met de Ku-band. Zowel de lnb’s als de satelliettuners zijn daar voor gemaakt. Als over een aantal jaren de Ka-band in gebruik wordt genomen, dan zullen we flink moeten investeren in nieuwe apparatuur, dus lnb’s, mogelijk ook diseqc-switches, satellietontvangers en misschien wel een nieuwe schotel van betere kwaliteit. Voor zover ik weet is de Ka-band niet verdeeld in een hoge- en een lage band, dus dat is ook al een verschil met de Ku-band.

Ik hoop dat we toch zeker nog 10 jaar via de Ku-band de satellieten te kunnen ontvangen, dan maar geen scherpe afbakening van de footprint.

In principe is er ook geen technische noodzaak, want er zijn ook gewoon coderingssystemen. Het zou alleen een rol kunnen gaan spelen als er schaarste ontstaat in bandbreedte.

De door SES bekent gemaakte UK spotbeam voor de Astra 2F

Helaas… kunnen we in Nederland lekker blijven genieten…

http://www.ses.com/4628845/astra-2f

Het ziet er in ieder geval logischer uit dan de footprint die eerder bekend was gemaakt en die helemaal dwars stond. Deze langwerpige footprint die in de richting van de satelliet ligt, is veel logischer.

Zoals het er naar uit ziet is in het grootste deel van Nederland de Astra 2 te ontvangen met een TripleSat of Multytenne. Alleen in Groningen zal het bij slecht weer wel een probleem worden.

Ik zie het alleen somber in voor Spanje met namen de Costa Blanca en Costa del Sol. In de Costa Blanca was tot nu toe de Astra 2 te ontvangen met een 160 tot 190cm-schotel, dat zal nu wel heel dik over de 2 meter worden.

Wat denk je van al die mensen in Gibraltar, ik heb trouwens nu een 1.30 mtr hangen. Maar heb nog een 150 staande bij als het te weinig blijkt te zijn.

Salu2, D.Quijote

Dat klopt helemaal maar meestal zit er in de footprint wel een lob of aparte spot die op Gibraltar gericht is. Die is op deze footprint niet te zien want het is slechts de beam die je met een 60cm-schotel kunt ontvangen. Over enige tijd zullen er wel footprints opduiken die tot 150cm gaan en daarop zal de spot van Gibraltar waarschijnlijk wel te zien zijn. Dankzij deze Gibraltarspot kunnen mensen aan de Costa del Sol de Astra 2 vaak makkelijker ontvangen dan aan de Costa Blanca.

Ten zuiden van de Costa Blanca zoals de Costa Calida en Costa Almeria moet er zwaarder geschud aan te pas komen.

Zo te zien zit ik met mijn 1,20 mtr dan nog wel goed voor de Astra 2F. Mijn lokatie is ca. 50 km ten zuiden van Frankfurt/M.

Op dit moment zit ik met een 1,0 mtr offset schotel scheel te kijken naar 28,2° oost en daar heb ik ruim voldoende signaal, ook bij zeer slecht weer.

zwaarder geschud

LOL

Als ik naar canaldigitaal website kijk, denk ik dat het wel mee valt betreft nieuwe spotbeam & ontvangst in NL.

Op CDS website zie je bij pakket op maat de optie “Britse zenders.”

Als je op die link klikt zie je de volgende text:

Britse zenders.

Met de TripleSat krijg je een kleine en moderne schotelantenne van 45 cm doorsnee, waarmee je al onze zenders kunt ontvangen. Maar er is meer, want de TripleSat ontvangt ook de signalen van de Astra 28,2-satelliet. Je krijgt dus onder andere alle BBC-zenders, Channel 4, Luxe TV, ITV HD en CNN International en nog veel meer.

Je krijgt de schotel in combinatie met onze abonnementen voor slechts € 99,-!

Vervolgens staan er links naar onderstaande pdf files.

Dan denk ik van, als het met een 45cm dish lukt, kan elke Hollander (afzetgebied cds) 28.2 zenders van de britten ontvangen.

Of heeft Sky/BBC voor Holland een aparte beam?

Jah, de UK heeft speciaal een smallere spotbeam ingesteld maar Nederland gespaard omdat anders CDS NL in zijn maag blijft zitten met multytennes en de reclame moet aanpassen.

Letop mijn woorden, CDS NL blijft doorgaan met die triplesat schotels te prijzen en te slijten totdat het magazijn leeg is of de nauwkeuriger sky spotbeam realiteit is geworden en hun servicedesk platgebeld wordt met klachten.

Wedden dat ze dan voor een “zacht prijsje” een vervangende schotel met monteur beschikbaar stellen als oplossing?

@Jeroensky

Als ik naar canaldigitaal website kijk, denk ik dat het wel mee valt betreft nieuwe spotbeam & ontvangst in NL.

Op CDS website zie je bij pakket op maat de optie “Britse zenders.”

Als je op die link klikt zie je de volgende text:

Vervolgens staan er links naar onderstaande pdf files.

Dan denk ik van, als het met een 45cm dish lukt, kan elke Hollander (afzetgebied cds) 28.2 zenders van de britten ontvangen.

Of heeft Sky/BBC voor Holland een aparte beam?

Geen idee maar denk dat er geen aparte beam is voor Nederland. Zeeland zou volgens mij nog net gaan maar de rest van Nederland?

Jan-Hein Visser heeft in Totaal TV een stukje aan de nieuwe Astra 2F geweid.

De kop heet: Engelse zenders via Astra 2F nog net te ontvangen, zie:

http://www.Bron: Totaal TV/nieuws/10192/Engelse_zenders_via_Astra_2F_nog_net_te_ontvangen.html

Ik wil hier graag mijn visie over geven.

Voor de mensen die de footprint van de oude Astra 1D kennen, zien we dat de nieuwe footprint van de Astra 2F een behoorlijk andere vorm heeft. De nieuwe footprint is veel breder afgebeeld dan de oude footprint. Ik heb daarom de footprint van de Astra 2F horizontaal ingekrompen om een zo goed mogelijke gelijkenis te hebben met de footprint van de oude Astra 2D. Bovendien heb ik ze beide zo goed mogelijk op gelijke schaal gezet zodat beide footprints nu makkelijk te vergelijken zijn met elkaar, zie de bijlage.

Laten we beginnen met Nederland. De 60cm-grens van de nieuwe footprint is bij Groningen-Friesland nagenoeg gelijk als de 60cm-gens van de oude footprint.

Ik verwacht voor Nederland weinig problemen wat betreft de ontvangst met de TripleSat en Multytenne.

Ook als we de 60cm-grens bij Luxemburg bekijken, dan is er geen verschil. Ook ligt de 60cm-grens t.o.v. Zwitserland precies hetzelfde.

Wel is er verschil waar te nemen naar het zuiden. Als we naar de nieuwe footprint kijken, dan ligt de 60cm-grens een stuk boven de Gironde, aangeduid met de letter “g” in de afbeelding. Vergelijken we dit bij de oude footprint, dan zien we dat dit overeen komt met de 50cm-grens. Waar in de oude footprint dus de 60cm-grens staat aangegeven, heb je voor de nieuwe footprint een 75cm-schotel nodig.

Ik vrees dan ook dat de ontvangst in Spanje aanzienlijk moeilijker gaat worden. De nu in Spanje veel gebruikte 180-190cm-schotels zullen waarschijnlijk tekort schieten en vervangen moeten worden door exemplaren van 220-250cm. Een en ander is natuurlijk afhankelijk van de plek in Spanje.

De beam van de Astra 28,2 graden straalt Engeland onder een hoek aan van ongeveer 25 graden. Dit verklaart precies waarom de footprint van de Astra 2D ongeveer 2x zo lang is dan hij breed is.

Ik vraag mij af wat voor s/n bij de footprints gebruikt wordt 10-8-5 db?

Een slechte ontvanger heeft 10 db nodig een goede ontvanger komt met 5 db uit.

m.a.w met een slechte ontvanger zoals DB heb je 2.2 meter in spanje nodig terwijl een

gevoelige ontvanger met 1,2 meter een goed beeld kan produceren

@pukje

Astra SES gaat uit dat de signalen worden ontvangen met een universele lnb met een signaal-ruisverhouding van 0,7 dB.

Dat is dus heel ruim bemeten en waarschijnlijk gerekend met nog steeds een goede ontvangst bij flinke regen. Met moderne lnb’s en onder normale omstandigheden mogen de schotels dus een flink stuk kleiner zijn dan aangegeven.

@pukje

Astra SES gaat uit dat de signalen worden ontvangen met een universele lnb met een signaal-ruisverhouding van 0,7 dB.

Dat is dus heel ruim bemeten en waarschijnlijk gerekend met nog steeds een goede ontvangst bij flinke regen. Met moderne lnb’s en onder normale omstandigheden mogen de schotels dus een flink stuk kleiner zijn dan aangegeven.

Dit zegt niets uit over s/n bij de ontvanger

De lancering die was uitgesteld naar 21 september, is opnieuw uitgesteld.

Lees verder in Satellitemagazine:

http://www.satellitemagazine.com/?action=pagina&id=49&id2=15810

Lancering is uitgesteld tot 2013. Vooropgesteld op 12 maart 2013.

Crazy Sat, jouw bijlage gaat over de ATV.

Nieuwe lanceerdatum is 28 september:

http://www.astra2.org/astra2f.html

Volledig gelijk Mojo , heb het te laat gezien. Sorry !!!

In bericht 32 gaf ik mijn visie over de ontvangst van de nieuwe Astra 2F. In een reactie over een vraag welke schotel er straks nodig is in de Dordogne (Frankrijk), heb ik een nadere uiteenzetting gegeven, zie bericht 19 van deze pagina: