Ik heb van iemand een Triax schotel gekregen, met schotel-oppervlakte maten 110.9 x 99.5. Dat moet dus een TD115 zijn, als ik het goed begrijp.
De stringtest gaf geen problemen. En daarna heb ik 'm eens goed opgemeten.
Hoogte en breedte geeft offset-hoek van 26.2 graden, dus dat lijkt prima te kloppen.
Maar met de meetwaarden van de afstand schoteltop tot midden van de schotel, 56,1 cm (is natuurlijk gelijk aan schotel-bottom tot midden van de schotel), kom ik op andere waarden voor de topstring en bottomstring, dan dat ik feitelijk meet.
Topstring (afstand schoteltop tot focus): berekend 114,6; gemeten (3,5 cm voor de LNBhouder) 113 cm.
Bottomstring (afstand schotel-onderkant tot focus): berekend 65,6; gemeten (3,5 cm voor de LNBhouder) 62 cm.
Zie de bijlage; de berekeningen met de meting aan het midden van de schotel staan in kolom K ,
de berekeningen met de metingen tot aan het veronderstelde brandpunt (de top- en bottom-string) staan in kolom O.
Ik vraag mij dus af, aangezien vooral de bottomstring zoveel langer zou moeten zijn dan dat hij is (ervan uitgaande dat de berekeningen kloppen):
-
heb ik een te korte (niet-originele) LNB-arm bij deze schotel gekregen?
-
of staat de arm/LNBhouder bij deze schotel niet goed in het brandpunt?
-
of heeft de schotel geen normale paraboloide vorm (waardoor de paraboolformules niet kloppen)?
Om mijn eerste vraag te checken: Kan iemand met een TD115 eens meten, hoe lang de topstring en bottomstring bij hem is?
(Als je liever meet tot het midden van de LNBklem, dan kan dat natuurlijk ook. Bij mijn schotel is dat nu 116 en 65 cm.)
Ik heb nog geen tijd gehad, om proefondervindelijk te kijken of de ontvangst in de berekende brandpuntpositie inderdaad beter is dan in de huidige positie. Dat moet nog een keer.
Ben benieuwd of ik al of niet de originele arm heb.
Groet,
A33