Je hebt dan geen ontvanger nodig maar een signaal analyser.
Ik gebruik nog altijd mijn Satlook NIT meetontvanger, waar je de BER en S/N kunt aflezen.
De RF sterkte is ook af te lezen op de marker van de ingebouwde spectrum analyser.
Ik zeg het al jaren, een satelliet ontvanger is geen meetinstrument en kan die ook niet vervangen.
In een notedop,
Met de satlook zoek ik eerst de juiste satelliet positie op, met de spectrum analiser heb je bij het zwakste signaal al een beeld van het transponder landschap en met de nit functie binnen enkele ogenblikken de naam en positie van de satelliet in beeld.
Daarna richt ik de schotel reflector op maximaal rf niveau op de spectrum analyser functie, en de marker op een transponder gezet.
Vervolgens gaan we de LNB optimaliseren in het brandpunt door een transponder te detecteren en de optimale S/N en BER te realiseren.
Ook de skew kan hiermee geoptimaliseerd worden.
In de weergave van het constellatie diagram kan je dan nog het focuspunt en de skew optimaliseren.
De kleinste verandering bij deze afstellingen zorgt doorgaans voor 1 tot 2 magnitude verbetering van de BER.
Met een satelliet ontvanger zijn deze metingen niet mogelijk.
De Satlook Digital NIT is ondertussen gedateerd, maar zolang er nog DVB-S transponders zijn prima te gebruiken, immers uitgericht op 1 transponder staat de schotel goed voor alle transponders.
Voor een fractie van de prijs die ik indertijd betaald heb kan je nu vergelijkbare meters aanschaffen.
Let op, het uitrichten van de schotel reflector is slechts een deel van een goed werkende satelliet antenne, het optimaliseren gebeurt hoofdzakelijk bij het op de juiste positie positioneren van de LNB in het brandpunt.
Ontvangers laten doorgaans een BER van 0 zien, de meting na de foutcorrectie. Het is niet mogelijk op minimale ber af te regelen met een satelliet ontvanger.
De meter laat de BER zien voordat de foutcorrectie heeft plaatsgevonden.
De S/N staat in relatie tot de BER, je komt met een gewone ontvanger een heel eind met het afstellen op een zo hoog mogelijke S/N.
Het afregelen op een maximale signaal sterkte kan je op het verkeerde been zetten, de ontvanger is niet selectief genoeg, die laat een som van gewenste en ongewenste signalen zien.