Terug leveren elektriciteit in 2027 niet meer lonend.

Dat doet alleen niet af aan het principe, kom je boven de ingestelde waarde dan schakelt de omvormer af en hou je het spanningsverlies in je eigen woning/pand zo laag mogelijk dan zal je omvormer zo lang mogelijk actief blijven.

Op 13-3-2025 om 14:34, Con zei:

Ik reed vandaag over de A15 met zijn vele zonneparken.

Ik denk dat zij de hoofd-boosdoeners zijn wat betreft het

overbelasten van het net.

Voor wat ik er over gelezen heb worden dat soort zonneweiden aan het middenspanningsnet gehangen. Die hangen niet rechtstreeks aan het laagspanningsnet waar onze huizen op zitten aangesloten.

Waarom wij, als consumenten, geldstraf krijgen begrijp ik niet.
Die parken uitzetten kan heel veel consumenten helpen om zo

de geldstraffen te verminderen of nog beter tóch nog iets terug

te geven voor levering en zo zonnepanelen te blijven renderen.

Het is zoals met alles: follow the money en: socialize the losses and privatize the gains.

Ik kan niet anders concluderen dat we al decennia lang door hersenloze psychopaten worden geregeerd.

ik heb panelen met micro omvormers per paneel en 3-fasig aangesloten, ik zie dat de spanningen per fase enorm kunnen verschillen, ik weet niet wat er gebeurt als 1 fase de spanning te hoog wordt, of dan alleen die fase afgeschakeld wort of dat alle 3 de fase afgeschakeld worden, is nog nooit gebeurd…volgens mij is dit de meest praktische configuratie…

ik wist niet wat het betekende

dus ik zocht even

3 uren geleden, Tonskidutch zei:

ik wist niet wat het betekende

dus ik zocht even

dat is als er 1 centrale omvormer is, maar ik heb per paneel een micro omvormer, vandaar gaat een 5x2,5 mm naar de meterkast, dmv een 3-fasen relais die de spanning op de 3 fasen via zekeringen en aardlek direct voedt aan de hoofdschakelaar…

1 like

4 uren geleden, wanderer zei:

ik weet niet wat er gebeurt als 1 fase de spanning te hoog wordt, of dan alleen die fase afgeschakeld wort of dat alle 3 de fase afgeschakeld worden

17 minuten geleden, wanderer zei:

ik heb per paneel een micro omvormer, vandaar gaat een 5x2,5 mm naar de meterkast

Een aantal micro omvormers zal op een van de fasen aangesloten zijn.

Wanneer ze het juist uitgevoerd hebben zullen de panelen en micro omvormers gelijkmatig verdeeld zijn over de 3 fasen.

Wordt de spanning op een fase te hoog, zullen alleen de micro omvormers welke op die fase zijn aangesloten uitgeschakeld worden.

1 like

Ik reed vandaag over de A15 met zijn vele zonneparken.

Ik denk dat zij de hoofd-boosdoeners zijn wat betreft het

overbelasten van het net.

Waarom wij, als consumenten, geldstraf krijgen begrijp ik niet.
Die parken uitzetten kan heel veel consumenten helpen om zo

de geldstraffen te verminderen of nog beter tóch nog iets terug

te geven voor levering en zo zonnepanelen te blijven renderen.

Hier vlakbij is ook weer zo’n zonnepark bijna gereed! Ik durf er wel geld op te wedden dat zij meer voor de zonnestroom ontvangen dan 0,25 cent per kWh.

Niet perse de spanning maar gewoon de overproductie tijdens zon piekmomenten is een boosdoener.

Greenchoice probeert het gewoon vrijwel gratis binnen te harken en Zonneplan is het er ook absoluut niet mee eens dat het geen cent waard is.

Feitelijk is zonnestroom op de flanken van een zomerdag + najaar t/m voorjaar echt wel meer waard. Dan leveren de panelen zonlicht DX en dan is er geen overcapaciteit.

Wilde gok: De volgende energie leverancier die zijn teruglever fooi (terugleverprijs - boete) bekend maakt geeft er netto 0,35 cent voor. Dan heeft er genoeg tijd tussen gezeten (dus geen prijsafspraken) en met een prijsverschil van 40% dus genoeg concurrentie volgens de ACM. Niemand stapt over want het is zinloos.

In de toekomst vallen er installaties af wanneer de omvormer stuk gaat. Deze laten vervangen is duurder dan het oplevert en zo blijven de ongebruikte panelen net als dakantennes op dak tot ze vanzelf in gedeeltes naar beneden komen.

Dat heb ik ook al zo ongeveer bedacht. Ik zal een kapotte inverter in de toekomst niet gaan vervangen omdat het niet meer rendabel is. Ik heb nu een 5-jarig contract bij Greenchoice dan per 01-05-2026 afloopt. Tot die datum heb ik nog geen last van terugleverkosten, maar Greenchoice betaalt straks nog maar een kwart cent per kWh retourstroom. Gemiddeld produceer ik ongeveer 700 kWh per jaar meer dan mijn verbruik. Dus na saldering krijg ik dan een kwart cent per kWh. Ik vraag me dus af hoe dat er vanaf 2027 zou gaan uitzien. Als ik per kWh retourstroom slechts een kwart cent krijg, dan levert 100 kWh teruglevering me de prijs van één kWh op!

Bij Greenchoice ga ik dus weg.

Een thuisaccu is nog steeds te duur, dus daarom zal ik inverters niet meer gaan vervangen. Misschien moet ik de zonnepanelen dan maar gaan gebruiken om een elektrische bijverwarming op gelijkstroom te gebruiken in de winter.

Maar je hebt die panelen toch niet om geld te krijgen van de stroomboer? Je produceert een groot deel van je eigen stroom. Wat is het probleem?