Ah heb nu begrepen hoe sprietje dat bedoeld heb satlex gebruikt en kom ik uit op tussen de 33.31 (13) en 34.35 (19) graden.
Dus moet nog een heel stuk naar beneden. En voor de balustrade zou het ook nog een stuk hoger moeten, misschien wel 20-25 cm, maar tegen de 8-10 cm is het max wat zou kunnen.
Ga morgen dan alleen de onderkant een cm of 8 verhogen (heb voorheen ~1 cm gedaan en verloor het signaal) kijken of dat lukt zonder de signaal verlies als het niet te koud is.
print wel een geodriehoek dan kan ik zien of het ongeveer klopt.
Het ongemakkelijke bij het op zijn kop zetten van een schotel in Nederland is, dat de lnb’s in een zodanige stand komen te staan dat regenwater in de F-connector aansluitingen kan lopen.
Als ik zo eens naar de foto’s kijk in bericht 13, dan zie ik dat er voor alle vier de lnb’s een mooie bocht in de coaxkabel gelaten is die in een normale situatie handig is om voldoende ruimte te hebben als de kabels los worden gemaakt, maar in deze situatie er juist voor zorgt dat het water naar de aansluiting van de lnb toe loopt.
Het lijkt me dan ook niet onverstandig de bocht uit uit de coax te halen en over de lnb’s met aansluitingen plastic folie aan te brengen. Het zou zonde zijn als over enige tijd de ontvangst een stuk slechter wordt omdat er water in de aansluitingen en lnb zijn gelopen.
Wat betreft de vrije ontvangst van de signalen op de schotel.
Voor Rotterdam geef ik even op wat de elevatie van de satelliet is en wat de elevatie van de zon vandaag is:
Astra 23,5, elevatie satelliet 28 graden, elevatie zon 16,2 graden, tijdstip 11:18uur
Astra 19,2, elevatie satelliet 29 graden, elevatie zon 17,4 graden, tijdstip 11:40uur
Hotbird 13, elevatie satelliet 30 graden, elevatie zon 18,7 graden, tijdstip 12:11uur
Je ziet dat momenteel de zon een stuk lager aan de hemel staat dan de satelliet en het is dan ook nog niet relevant dat als de schaduw van de balustrade op de schotel valt, deze balustrade ook daadwerkelijk een belemmering vormt voor de signalen op de schotel.
Dat kun je pas bekijken tijdens de sun outage als de zon precies achter de satellieten door draait en dat is op 1 maart, precies over 5 weken dus. Dus dan moet je er voor zorgen dat de balustrade geen schaduw geeft op de schotel om een optimale ontvangst te hebben.
bedankt voor de tip over het water. ik had zelf al een tijdelijk dakje met tape gemaakt maar dat moet ik dus echt goed afsluiten.
Ik ga dit weekend dan nog spelen met de elevatie en hoogte om te kijken of het nog iets beter lukt en verder zal ik dan ook tot maart moeten wachten voor de final tweak want zonder die zon blijft het gokwerk.
Daarna zal ik de boel netter/verder afmonteren/vastzetten.
Is deze schotel-opstelling met behulp van een rail ook mogelijk met de Astra2 als meest oostelijke en de Intelsat 10-2 (Thor) als meest westelijke satelliet?
Nou dat is 29 graden orbit, dat is bijna 32 graden azimuth. Dat is wel erg veel voor een gewone schotel. Daar moet je toch een multifocus schotel voor nemen.
Bedankt Sprietje voor je antwoord, ik heb nu een draaibare opstelling en die is ook windgevoelig hier op de 5de verdieping. Bij lange afwezigheid haal ik de (schaal, Triax 95cm ) eraf , dit om te voorkomen dat er zich tijdens mijn afwezigheid problemen voordoen. Maar de hierboven door TS aangehaalde opstelling zou misschien een alternatief kunnen zijn…?
Goedemiddag medesatters vandaag weer wat geknutseld afstelling wat geoptimaliseerd en op advies van sprietje een regenkap boven de lnb’s gemaakt van een vershouddoos
zodat mijn lnb’s een langer leven hebben zal in maart kijken of de schotel optimaal staat groeten Arie Maassluis.
Dat heb je mooi gemaakt rosalba.
Zie ik het goed dat je het deksel van de vershouddoos er op hebt zitten en daar gaten in hebt gemaakt waar de koppen van de lnb’s doorheen steken?
Als dat zo is, dan is dat heel vernuftig.
Zou je daar eens een foto van kunnen maken?
Bij een schotel op zijn kop staan de F-aansluitingen altijd is een onhandige stand zodat er makkelijk water in de lnb en coax kan lopen. Dat kan nu niet meer gebeuren dus een garantie dat de signaalkwaliteit voor jaren gehandhaafd blijft.
Goedenavond sprietje ik heb de deksel niet gebruikt dus open aan de onderzijde zal even moeten wachten op een regenbui om te zien of alles heel blijft want het kan op dit balkon echt spoken zit ongeveer 500 meter van de waterweg en uit het westen heeft de wind ook vrij spel via de deltadijk de ontvangst is wat vooruitgegaan heb nu veel signaal op A2 boven de 90% 15.6dB op HB 70% 12.0 dB dus daar zal ik maart even naar kijken als de zon goed staat dus voorlopig even rust en genieten groetjes Arie Maassluis.
Goedemiddag medesatters vandaag weer wat geknutseld afstelling wat geoptimaliseerd en op advies van sprietje een regenkap boven de lnb’s gemaakt van een vershouddoos
zodat mijn lnb’s een langer leven hebben zal in maart kijken of de schotel optimaal staat groeten Arie Maassluis.
Helemaal nieuw is het idee van zo’n vershoudbakje niet. Al eerder heeft een lid van het sat4all-forum zo’n bakje gebruikt om de smalle lnb’s van Inverto te beschermen tegen regendruppels.
Vrijdag was een no go met de zon. Gelukkig had mijn vrouw een paar dagen eerder gekeken. Denk dat de schotel toch nog hoger moet. Maar goed dat ik de boel nog niet helemaal definitief heb gemaakt. Zal wel een foto maken zodra ik de tijd heb om de boel weer iets te wijzigen en dan met daglicht en de nieuwe cap. Buiten de paar zenders die ik nog niet ontvang, lijkt de ontvangst stabieler (weertechnisch dan de gewone opstelling) nu ik het langer zo opgesteld heb staan.
Tja Mohtfan, bij plat liggende schotels op een balkon is het oh zo handig om gebruik te maken van de zon als deze precies achter de satellieten door draait, het moment van de sun outage.
Bij zo’n omgekeerde opstelling wil je de schotel zo veel mogelijk uit het zicht hebben voor anderen en dus zo laag mogelijk plaatsen maar je wilt niet dat flink wat signaal verloren gaat door de balustrade. Het is dus belangrijk de juiste plek en de juiste hoogte op het balkon te vinden om ongehinderde ontvangst te hebben.
Jammer dat het in Nederland zo vaak slecht weer is en dat de zon het op het cruciale tijdstip laat afweten. Wat dat betreft boffen we in Spanje want hier kunnen we bijna altijd van dit fenomeen gebruik maken. Kijk nog maar eens naar de foto in bericht 9.
Voor de eerste zag het er niet goed uit en vrijdag wilde ik zelf kijken maar dat was ook niets en vandaag ook niet, dus dan maar gokken hoeveel hoger het moet dmv een lijntje van de balustrade naar de ongeveer schaduwlijn, alleen weet ik niet of de andere kant dan in de schaduw komt. En ja plaatje 9 is mooi maar dat gaat hier helaas niet lukken. Vanaf de straat valt het wel minder op als schotel zo liggend tov staand. Het is wel een vrij open balustrade maar volgens mij is die bovenkant (nu onder) belangrijk voor ontvangst toch.
Als de schotel tijdens de sun outage voor 1/3 deel in de schaduw staat, dan raak je ook 1/3 van het signaal kwijt wat je met die schotel had kunnen bereiken als die vrij zicht had. Hierbij maakt het niets uit welk deel van de schotel in de schaduw staat.
Bij deze de huidige setup (en verhoogd). De laatste 2 waren vandaag om 12 en 12:30 er was plots wat zon, maar in hoeverre dit afwijkt tov sunoutage? Maar dusver lukt het niet om oa KBS te krijgen. Astra 19 komt zeer sterk door maar de hot bird mis ik nog steeds div zenders ook al komen de meeste strek door. Heb het tijdelijk opgegeven denk dat ik iets niet goed doe aangezien het in de proefsetup zelfs lager stond en de kbs kwam wel door.
De zon stond gisteren 1,5° hoger aan de hemel dan de satelliet. De schaduw komt dus lager dan wat in werkelijkheid de juiste schaduw zou zijn. Voor de Astra 23,5 was het tijdstip in Rotterdam 11:30uur. Om 12:00 en 12:30uur een foto nemen is dus veel te laat. Dit heeft geen zin omdat de zon dan al veel hoger is gekomen en de schaduw ook niet meer op de juiste plaats valt.