Vorig jaar heb ik mijn apartement gekocht. In het reglement van de Vereniging van Eigenaren staat onder andere vermeld dat het verboden is om een schotelantenne aan het complex te bevestigen en dat het verboden is om het dak te betreden. Omdat mijn balkon zich aan de verkeerde kant van het gebouw bevindt (zuidwest) heeft een schotel op het balkon geen ontvangt.
Via mijn balkon op de derde (en bovenste) verdieping kon ik heel makkelijk bij het dak komen. Op 3 meter afstand van de dakrand heb ik mijn multytenne (45cm) geplaats, onderaan op een tegelvoet. Vanaf de straat is de antenne compleet onzichtbaar.
Een paar maanden later moest een bestuurslid op het dak zijn en die heeft mijn schotel ontdekt. Ik kreeg onmiddelijk een brief van het bestuur van de vve dat men zeer teleurgesteld was dat ik zonder toestemming het dak betreden heb en een schotelantenne geplaatst heb. Mij werd verzocht om alsnog schriftelijk toestemming te vragen voor het plaatsen van de schotelantenne. Dit heb ik gedaan en gisteren lag onderstaande brief in mijn brievenbus:
Citaat:
Geachte heer,
In de bestuursvergadering van 22 maart 2010 is uw aanvraag voor de plaatsing van een schotelantenne op het dak van ons complex besproken.
Helaas moeten wij u mededelen dat wij unaniem besloten hebben om geen toestemming te verlenen tot het plaatsen van een schotelantenne.
Wij zijn van mening dat, indien wij wel toestemming verlenen, wij naar de toekomst een precedent scheppen en er wellicht meerdere bewoners/eigenaren een schotel willen plaatsen, hetgeen niet bevordelijk is voor de levensduur van het dak en het aanzien van het gebouw.
Wij verzoeken u dan ook de door u geplaatste schotelantenne te verwijderen.
Aannemende u voldoende te hebben ingelicht, tekenen wij.
VVE de Zilverhof.
Er worden dus 3 redenen genoemd die volgens het bestuur een schotelverbod rechtvaardigen:
-
Als ik toestemming krijg willen wellicht meerdede bewoners een schotel plaatsen.
-
Schotelantennes zijn slecht voor de levensduur van het dak.
-
Schotelantennes bovenop het dak zijn niet bevordelijk voor het aangezicht van het gebouw.
De bovengenoemde redenen zijn niet echt sterke punten lijkt me. Als ik een andere schotel zou plaatsen met twin of quad LNB’s kunnen ook enkele andere bewoners op mijn schotel worden aangesloten.
Dat het niet bevordelijk is voor het aanzien van het gebouw is ook onzin. Vanaf de straat is het ding namelijk helemaal niet zichtbaar en er zijn geen hogere gebouwen in de straat.
Alleen het punt dat het slecht is voor het dak kan ik niet beoordelen. De tegelvoet staat op rubberen matjes van de satshop waar ik de voet heb gekocht. Er liggen vier 30x30 cm betontegels in de voet.
Zou het zin hebben om bezwaar te maken en zou ik kans maken als ik de beslissing zou aanvechten?