Out of footprint ontvangst

Bij flinke grote offsetschotels wordt de lnb-arm meestal ondersteund door stangen. Bij bijna alle schotels die dat hebben, zitten de stangen aan de schotel vast gemaakt met het risico dat de schotel vervormt en het rendement omlaag gaat. Kathrein laat niets aan het toeval over en bevestigt de stangen niet aan de schotel maar aan armen die achter de schotel door lopen.
Dat is het verschil professioneel en Duitse professionaliteit.
Al met al kan dit het verschil geven waardoor je met de ene schotel een hele zwakke zender wel kunt ontvangen en met een andere even grote schotel niet.

Beste satellietvrienden , wie zijn reeds lang afgedwaald van het onderwerp “out of footprint ontvangst”.

Graag terug naar het onderwerp , a.u.b. :wink:

1 like

74.9 oost op zich niet zo moeilijk te ontvangen maar volgens de footprint er echt buiten.

Zie screenshots

1 like

2 uur geleden zei Plepkeshenkie:

74.9 oost op zich niet zo moeilijk te ontvangen maar volgens de footprint er echt buiten.

Zie screenshots

die ontving ik eerder altijd wel bij vlagen maar nu ik verhuist ben staat er een boom in de weg, ik kom nu tot 70.5 oost

denk dat de boom in de weg staat voor de 74,9 oost, weet het wel zeker en met een blad van 120 word het lastig

Je kan nog eens proberen of je wel ontvangst heb als je de mast hoger maakt. Zo te zien heb je nog wat lengte over aan de onderkant.

10 uur geleden zei Alex1970:

Je kan nog eens proberen of je wel ontvangst heb als je de mast hoger maakt. Zo te zien heb je nog wat lengte over aan de onderkant.

dan kan ik beter de schotel verplaatsen naar achteren, maar dan zit de schotel dichtbij het slaapkamerraam en misschien hoort de buuf de motor dan s’nachts, voor de rest ontvang ik alles wel maar die 75 oost kijk ik toch nooit na, versta ik toch niet haha

Zojuist op thaicom 78,5 oost ontvangst op frequentie 3640 H 28066 3.4 Qpsk.

Zie screenshots

1 uur geleden zei Plepkeshenkie:

Zojuist op thaicom 78,5 oost ontvangst op frequentie 3640 H 28066 3.4 Qpsk.

Zie screenshots

heb jij zicht op deze satelliet ?!

Mvg

Ja anders kan ik deze screenshots toch niet posten

Een vrij zicht tot de horizon!

Elevatie 2,2 graden!

Op 250 meter afstand mag een obstakel maximaal 10 meter hoog zijn.

Address : holten
Latitude : 52.2827°
Longitude : 6.4223°

Satellite : 78.5E THAICOM 5 | THAICOM 6 | THAICOM 8
Elevation : 2.2°
Azimuth (true): 104.3°
Azimuth (magn.): 102.7°

10 minuten geleden zei Plepkeshenkie:

Ja anders kan ik deze screenshots toch niet posten

oke.

anders werd het wel heeeel interressant.

Mvg

Hier in de bollenstreek af en toe signaal maar geen beeld. Op dit moment wel bij mij de enige transponder die een klein beetje signaal geeft. Helaas kom er weer blad aan de bomen dan valt de ontvangst niet mee op 78 oost.

Ontvangst is zeer wisselend.

Nu geen enkel signaal meer te vinden terwijl op 76,5 oost diverse transponders moeiteloos binnen komen.

Zie paar voorbeelden

76.5 oost komt bijna altijd wel goed binnen. Lotus Macau kan je nog wel eens een filmpje kijken.

11 uur geleden zei gerrithoogeveen:

dan kan ik beter de schotel verplaatsen naar achteren, maar dan zit de schotel dichtbij het slaapkamerraam en misschien hoort de buuf de motor dan s’nachts, voor de rest ontvang ik alles wel maar die 75 oost kijk ik toch nooit na, versta ik toch niet haha

Ik zou het gewoon doen.

Voor mij is het kunnen verstaan nooit de reden geweest om iets te kunnen of willen ontvangen.

De schotel staat nu maximaal uitgericht op 58 west. Daar ontvang ik nu op 4174V2941 Maria vision uit Mexico. Deze transponder is niet makkelijk te ontvangen. De satelliet zelf is vrij makkelijk te ontvangen.

47 minuten geleden zei ceesv:

Een vrij zicht tot de horizon!

Elevatie 2,2 graden!

Op 250 meter afstand mag een obstakel maximaal 10 meter hoog zijn.

Address : holten
Latitude : 52.2827°
Longitude : 6.4223°

Satellite : 78.5E THAICOM 5 | THAICOM 6 | THAICOM 8
Elevation : 2.2°
Azimuth (true): 104.3°
Azimuth (magn.): 102.7°

hoe hoog staat de schotel dan, als je die redenering toe past.ceesv !?

en op Nok hoogte (8 meter) wat mag dan de hoogte van het obstakel zijn.

Mvg

8 meter hoger dus

Kijk anders eens op dishpointer.com

Die hoogte is gemeten vanaf het maaiveld.