Out of footprint ontvangst

Op 12-5-2019 om 00:49 zei YssDiamond:

Mooi om te weten Bedankt voor de reactie

zojuist ontvangen in blokken, (wel eens beter meegekregen)

Op 12-5-2019 om 11:49 zei Plepkeshenkie:

Met 180 cm zijn deze kanalen geen enkel probleem

Mooi dat je deze kunt ontvangen. bedankt voor het delen. !

7 uur geleden zei Phoenixx:

Mbc ontving ik gisteren met de geoptimaliseerde Fibo 120 op Nilesat 7.3 W

Noordwest Africa beam 11559 V Sym 27500 fec 5/6

Bedankt voor het delen en welke ontvanger heb je ?

Hoi allemaal,

De ontvanger is momenteel de oude clarctech 5100 combo die ik al jaren heb en niet een van de gevoeligste ontvangers maar wel met blindscan en duidelijke signaal meter om te testen. Ik heb verder nog een Dreambox 920 met triple tuner die vanaf - 80 db gaat in de minimale waarde en iets meer pakt dan de silicon tuners die vanaf -65 db gaan, daaar heb ik de dreambox voor gekocht, en in elke ontvanger een koelven ingebouwd.

De fibo 120 heb ik een aantal jaren geleden overgenomen en ik was in het begin tevreden over de ontvangst, alleen viel mij op dat de lnb met feedhorn in de r f stralingsbundel is bevestigd waardoor de ontvangst niet optimaal is. De subreflector en lnb zijn verwijderd en ik heb iets voor de plaats waar de subreflector heeft gezeten een inverto black ultra single gemonteerd. De ontvangst was toen al iets beter en heb erna 4 black ultra`s besteld omdat er soms een lnb tussen is die beter presteert en dat klopte met 15 % meer signaal.

Toen heb ik op Astra 4,5 oost een zwakke transponder gezocht en ge expirimenteerd met de offset kijkhoek en heb een optimaal punt gevonden voor betere ontvangst, als de antenne pal zuid staat kan ik mooi de hoek ervan bepalen en ook viel mij op dat het optimale signaal gedeelte qua oppervlakte groter was als de diameter van de black ultra zodat daar een grotere feedhorn opkomt van 15 - 20 cm met flens aansluiting zodat ik weer verder kan met expirimenteren met flens lnb`s (invacom norsat smw, etc).

@ Het zou interessant zijn om enkele foto’s van uw Fibo te zien.

Beste Phoenixx

Als ik dit zo lees heb ik de indruk dat je niet helemaal goed begrijpt hoe de signalen van de schotel via de hulpreflector naar de feedhorn komen. Bekijk de bijlage eens.
De lnbf zit helemaal niet in de signaalweg hoewel je dat in eerste instantie wel zou denken.
Ik begrijp wel wat je gedaan hebt. Je hebt de Inverto Black Ultra in het brandpunt van de schotel gezet maar dan gaat er toch iets mis.
Een offset-lnb is gemaakt voor een schotel met een f/D-verhouding van 0,6. De ontvangsthoek moet dan ongeveer 70 graden zijn en daar is de tapsheid van de feedhorns van de standaard lnb’s op aangepast.
Als je naar de afbeelding kijkt zie je dat in het brandpunt (het rode cirkeltje) de ontvangsthoek ongeveer 77 graden is. Een standaard lnb met een ontvangsthoek van 70 graden ziet de buitenrand van de schotel dus niet en zal minder signaal geven.

Bovendien heeft een schotel met dubbele reflector een zuiverder brandpunt, zie bijlage.

vandaag deze ontvangen op de arabsat 5A sudan tx, weet niet of het out off footprint is ?

1 uur geleden zei gerrithoogeveen:

vandaag deze ontvangen op de arabsat 5A sudan tx, weet niet of het out off footprint is ?

Als je’t niet weet, check dan eens op lyngsat of zo en bekijk eens de footprint, dan zie je het meteen.

http://www.lyngsat-maps.com/footprints/Arabsat-5A-MENA.html

Ook leuk om weten is welke apparatuur je daarvoor gebruikt.

screenshot-www.lyngsat.com-2019_05.14-23-13-58.png.a832ebb1bbbc423a9c13dc6ae810dff1.png

screenshot-www.lyngsat.com-2019_05.14-23-20-12.png.0bcceb5f9760e81eb13a744548f5d081.png

25 minuten geleden zei Zilverhippie:

Als je’t niet weet, check dan eens op lyngsat of zo en bekijk eens de footprint, dan zie je het meteen.

http://www.lyngsat-maps.com/footprints/Arabsat-5A-MENA.html

Ook leuk om weten is welke apparatuur je daarvoor gebruikt.

screenshot-www.lyngsat.com-2019_05.14-23-13-58.png.a832ebb1bbbc423a9c13dc6ae810dff1.png

screenshot-www.lyngsat.com-2019_05.14-23-20-12.png.0bcceb5f9760e81eb13a744548f5d081.png

REBOX RE-4000 HD en een sab 120cm schotel met de Inverto Black Ultra single LNB (yep dus wel out of footprint, niet slecht vind ik met deze opstelling)

Sprietje, je tekeningen kloppen alleen viel mij op dat de lnb in de feedhorn van de fibo meer signaal gaf als ik de lnb pijp korter maakte en de antennetjes van de lnb dichter bij de feedhorn kwamen dat ik meer signaal kreeg, dus dat betekend dat ik tekort signaal had en dit niet goed kon verbeteren.

Tevens zag ik dat op een andere manier toch een betere signaal overdracht kon plaatsvinden, maar wat ik mij ook afvraag is hoe het komt dat er fibo`s in omloop zijn met de reflector die aan de onderkant van de antenne bevestigd zit waardoor er geen kruislings signaal conflict ontstaat en een vrije signaal overdracht is waar door je wel meer vrij gereflecteerd signaal krijgt.. Tevens vind ik het brandpunt van de reflector erg dichtbij liggen, ik had liever een minder holle reflector waardoor de feedhorn verder op de antenne komt te liggen zodat het geheel wat beter is samengesteld en wat verder uit elkaar bevestigd is.

Heel verhaal, klopt het dat de f/d van de fibo schotel 77 graden f/d 0.5 is of kan hier ook een feedhorn van f/d 0.6 voor gebruikt worden?

Ik heb namelijk een patriot feedhorn 51 graden besteld om daat is mee te expirimenteren. Momenteel heb ik een inverto black ultra rechtstreeks in het brandpunt van de fibo schotel bevestigd en deze presteerd zeer goed, 10719 quatar 68 % op de oude clartech 5100 c wat een signaal record is.

Omdat ik deze ontvanger al jaren heb kan ik zien of er er verbetering van signaal is, en als ik omplug op de dreambox 920 met tripple tuner is de ontvangst echt heel goed voor deze simple ingreep..

Nu is het bewolkt en Mbc 11559 kan ik gewoon ontvangen ..

Beste Phoenixx

Bij normale offsetschotels is de afspraak gemaakt dat die een f/D-verhouding hebben van 0,6. Deze afspraak is gemaakt om een ratjetoe aan verschillende f/D-verhoudingen zoals die bij primefocus schotels in gebruik zijn te voorkomen. Bij primefocus schotels is dit probleem opgelost door een feedhorn te maken waarvan de ontvangsthoek instelbaar is. Dat wordt bereikt door de scalarringen t.o.v. de golfpijp te kunnen verstellen m.b.v. schroefdraad.

Om deze ergernis te voorkomen, zijn vroeger toen men voor het eerst offsetschotels is gaan gebruiken voor de consumentenmarkt gemaakt. Alle fabrikanten van lnb’s zorgen er voor dat de feedhorn een kijkhoek geeft die op een schotel met een f/D van 0,6 is aangepast. Hiervoor moet de feedhorn een hoek hebben van 69,5 graden.
Een f/D-verhouding van 0,6 is niet zomaar uit de lucht komen vallen. Daar zijn talrijke proeven aan vooraf gegaan waarbij geëxperimenteerd is met schotels en lnb’s met verschillende f/D-verhoudingen. Daaruit is gebleken dat een schotel met een f/D van 0,6 het hoogste rendement gaf.

Al jaren is bekend dat Gibertini een erg hoog rendement haalt met hun schotels. Wat opvalt is dat Gibertini schotels maakt met een f/D-verhouding van 0,66 en 0,67. Dat wil dus zeggen dat de lnb verder van de schotel af staat dan bij een schotel met een f/D van 0,6.
Toch wordt daar een gewone standaard lnb op geplaatst. De lnb kijkt dus verder over de rand heen dan bij een standaard schotel met een f/D van 0,6.
Maar wat gebeurt er nu precies?
Een lnb ontvangt van de buitenrand van de schotel maar 10% van het signaal van wat het in het centrum van de schotel ontvangt. Een haastige conclusie zou dan zijn dat het helemaal niet zoveel zin heeft de schotel groter te maken want dat zet weinig zoden aan de dijk. Maar wat er wel gebeurt als een lnb over de rand van de schotel heen kijkt is de ontvangst van thermische en atmosferische ruis.

Thermische ruis krijg je meer dan normaal als een schotel tegen een muur is gemonteerd. Als de zon de hele dag op die muur heeft staan schijnen en de stenen flink warm zijn, pikt de lnb die dus een stukje over de rand kijkt van de schotel flink wat thermische ruis op. Voor een optimale ontvangst moet je dit dan ook zien te voorkomen.
Heb je de schotel op een paal in de tuin staan, dan zal de lnb die wat over de rand van de schotel kijkt hoofdzakelijk atmosferische ruis oppikken.

Een paar jaar geleden bracht met de B&R-schotel op de markt, een Nederlands product. Deze schotel haalde een uitzonderlijk hoog rendement. Met een schotel van 53cm kon in de Algarve Canal Digitaal ontvangen worden. Dat was nog nooit gepresteerd. Gangbaar was een schotel van 85cm. Maar wat blijkt nu na bestudering van de schotels van B&R, dat deze allemaal een f/D-verhouding hebben van 0,7, nog meer dus als de Gibertini schotels. Zijn de experimenten vroeger dan niet goed geweest met welke f/D-verhouding je het hoogste rendement hebt?
Ja dat zal zeker wel alleen zijn de lnb’s de laatste 20 jaar natuurlijk een stuk beter geworden. Met name de ruisonderdrukking is veel beter geworden.
Met de experimenten is toen gekeken hoe je de meeste versterking kreeg met de minste ruis.

Ik trek hier de volgende conclusie uit.
Als een lnb met een bepaalde kijkhoek verder van de schotel wordt geplaatst, zal meer versterking worden verkregen. Doordat hij dan meer over de rand van de schotel heen kijkt, krijg je meer ruis maar omdat de interne ruis van de lnb’s tegenwoordig een stuk beter is als vroeger, wordt de totale ruis toch niet overschreden.

Let wel op dat je een lnb niet zomaar verder van de schotel af kunt zetten. Het focuspunt van de lnb moet samenvallen met het brandpunt van de schotel. Om een lnb dus verder van de schotel af te kunnen zetten, zal de f/D-verhouding van de schotel dus groter moeten zijn.

Als je van een bepaalde schotel uit gaat zoals bij de Fibo, lijkt het me dat je tegenwoordig een beter signaal krijgt door een feedhorn te nemen met een grotere kijkhoek die dus wat verder over de rand van de schotel heen kijkt.

Dat gaat met een originele Fibo schotel met dubbele reflector niet lukken. Kijk maar eens naar de signaallijnen die ik in de schotel heb getekend. De hulpreflector van de Fibo is zoveel groter dan de kijkhoek van de feedhorn, dat je nooit over de rand heen kunt kijken.

1 uur geleden zei Sprietje:

Als je van een bepaalde schotel uit gaat zoals bij de Fibo, lijkt het me dat je tegenwoordig een beter signaal krijgt door een feedhorn te nemen met een grotere kijkhoek die dus wat verder over de rand van de schotel heen kijkt.

Dat gaat met een originele Fibo schotel met dubbele reflector niet lukken. Kijk maar eens naar de signaallijnen die ik in de schotel heb getekend. De hulpreflector van de Fibo is zoveel groter dan de kijkhoek van de feedhorn, dat je nooit over de rand heen kunt kijken.

Betekent dat een Gibertini schotel van 1m meer signaalniveau gaat geven dan een Fibo van 90cm?

Ik heb zoal de Gibertini van 1m en een Fibo van 90cm.

De Fibo van 90cm heeft 1-1,5 dB MEER dan de Gibertini van 1m en dat op iedere transponder.:nauseated_face:

31 minuten geleden zei patje7of9:

een feedhorn te nemen met een grotere kijkhoek die dus wat verder over de rand van de schotel heen kijkt.

Als feedhorn buiten de schotel kan kijken betekend dit dat de lnb onnodig ruis kan opnemen wat ten

koste gaat van signaal/ruis verhouding

Beste patje

Een Fibo schotel beschouw ik zeker niet tot de standaard offsetschotels. Het is een Gregorian offsetschotel. Je moet dan een Gibertini ook niet vergelijken met een Fibo.
Mede door de dubbele reflector van Fibo, moet je deze schotel tot de top rekenen. Hij heeft een rendement van 73,3%.
Ook moet je goed opletten als je de grootte van een schotel op geeft. Een Gibertini 100 is geen schotel van 1 meter. De breedte van de reflector zonder de rand is 94cm.

10 minuten geleden zei Sprietje:

Hij heeft een rendement van 73,3%.

Die 73,3% waar heeft dat betrekking op db of power en tov van wat

Het gaat om de signaalopbrengst t.o.v. het schoteloppervlak.

Beste luisteraar

Als een lnb met een bepaalde ontvangsthoek verder van de schotel af komt te staan, zal een groter deel van de schotel met maximale versterking verkregen worden.
Kijk ook maar eens naar de bevestiging van de parabool bij een Fibo 120.
Het midden van de schotel wordt helemaal vermeden om daar de parabool te bevestigen. Boutkoppen verstrooien immers het signaal en erger nog, kunnen de zuivere parabolische vorm van de schotel verminken.
Een professionele schotel zoals de Kathrein 180 heeft in het centrum van de schotel helemaal geen bevestigingsbouten om elke vervorming van de parabool uit te sluiten en een zo hoog mogelijk rendement te verkrijgen, zie bijlage.
De parabolische spiegels die gebruikt worden in de satellieten om de signalen naar de aarde te reflecteren, hebben geen enkel bevestiging

sgat. De parabolische spiegel wordt aan de buitenrand voorzichtig op 4 plaatsen vastgepakt, zie bijlage.

Volgens mij dwalen we van het topic af.

1 like

2 uur geleden zei Sprietje:

Beste luisteraar

Als een lnb met een bepaalde ontvangsthoek verder van de schotel af komt te staan, zal een groter deel van de schotel met maximale versterking verkregen worden.
Kijk ook maar eens naar de bevestiging van de parabool bij een Fibo 120.
Het midden van de schotel wordt helemaal vermeden om daar de parabool te bevestigen. Boutkoppen verstrooien immers het signaal en erger nog, kunnen de zuivere parabolische vorm van de schotel verminken.
Een professionele schotel zoals de Kathrein 180 heeft in het centrum van de schotel helemaal geen bevestigingsbouten om elke vervorming van de parabool uit te sluiten en een zo hoog mogelijk rendement te verkrijgen, zie bijlage.
De parabolische spiegels die gebruikt worden in de satellieten om de signalen naar de aarde te reflecteren, hebben geen enkel bevestiging

sgat. De parabolische spiegel wordt aan de buitenrand voorzichtig op 4 plaatsen vastgepakt, zie bijlage.

Bij bijna iedere offset schotel zitten de bevestiging bouten in het midden schotel.

Ook bij de Channel Master 1,2m die volgens sommigen de beste schotel is.:nauseated_face:

Alleen bij de kathrein cas 120 & de 124 zitten de bouten meer aan de buitenkant.:scream:

Betekent dat de Kathrein schotels het meeste rendement halen doordat de bouten meer aan de buitenkant staan?:thinking:

Bericht luisteraar verwijderd, dwaalt van het onderwerp af.