Vandaag bij mijn pa op de bovenzolder, in een donker hoekje, 3 oude VHF antennes gevonden. Die antennes deden vroeger dienst om zender Waver zender Rijsel en een derde waarvan mijn pa niet meer wist waarom, te ontvangen. Nu is mijn vraag, kun je daar nog iets mee aanvangen?
Dat waren de kanalen 8, 10 en 12. Waarschijnlijk een band III breedband antenne, kanaal 5 t/m 12. Die kun je gebruiken voor DAB(+) als je ze verticaal monteert.
Sprietje, de aansluitingsdoos voor 3 antennes hangt er nog aan, moest toen ook een massa op aangesloten worden.
Een massa op aangesloten worden? Hoezo, de buitenmantel van de coaxkabel was toch de massa?
Welk koppelfilter is dat?
Aarding voor bliksemafleiding?
Weet het niet, zal in weekend nog eens kijken.
In the good old days gebruikte o.a. WISI nog symmetrische 300 ohm lint kabel !!
Er was een kleine lijntrafo nodig om naar coax over te gaan .Vele toestellen hadden uitsluitend een 300 ohm aansluiting
De lintkabel had zeer slechte eigenschappen, en moest zelfs getwist worden om storingen en spookbeelden tegen
te gaan
Ja en vroeger waren de FM antennes ook altijd 300 ohm, toen de 75 omh opgang maakte, moest je een omvormer van 300 naar 75 ohm tussen plaatsen, want de nieuwe radio’s hadden alleen een 75 ohm antenne aansluiting.
De demping van lintkabel was lager als coaxiaal kabel, indien juist gemonteerd op afstandshouders en zonder vuil op de kabel.
Een verbeterde lintkabel was de schuim lintkabel waar geen vuilophoping tussen de geleiders kon ontstaan.
Die verbeterde schuim lintkabel was ietsje minder ohms, (280) of heb ik het mis?
Inderdaad, dat ging richting 240 ohm !
Alles functioneerde goed in het centrum van het land tot de zenders Waver 1000kw in aktie kwamen begin jaren
70 en er Kathrein-sperfilters nodig waren om de kanalen 25/28 te kunnen onderdrukken .
Als die oude antennes geschikt zijn voor DAB zou ik dat wel eens willen uittesten, maar hoe zit dat nu in Vlaanderen met DAB? Hoor heel wat commentaren dat het niet zo denderend is met het aanbod.
Als die oude antennes geschikt zijn voor DAB zou ik dat wel eens willen uittesten, maar hoe zit dat nu in Vlaanderen met DAB? Hoor heel wat commentaren dat het niet zo denderend is met het aanbod.
De VRT en RTBF zijn al heel lang aanwezig op resp. 12A en 12B. Op 11A is Norkring een commercieel Vlaams DAB+ netwerk aan het uitrollen, momenteel nog alleen rondom Brabant.
Zie: http://www.ukwtv.de/cms/belgien-dab.html
De Vlaamse overheid heeft plannen om, net als in Nederland, de commerciële zenders te verplichten ook op DAB+ uit te zenden indien deze een FM-licentie hebben.
Afhankelijk van de afstand kan je misschien nog de Nederlandse DAB+ netwerken ontvangen.
Waarom zouden commercielen investeren in dab (+) als ze overal bijna perfect te ontvangen zijn via fm?
Als dit via norkring gaat, moet die ook betaald zijn, waardoor het mogelijk is dat er meer reclame dan muziek zal zijn, en dan kan die dab+ zo de kliko in.
Off topic: Eens een uurtje met mijn internet radio geluisterd naar radio nl. Na anderhalf uur uitgezet, dit radio station is vergiftigd met reclame.
Hoe ze het doen weet ik niet, maar in Nederland zitten een paar DAB-only zenders bij met nagenoeg geen reclame, alleen muziek: Radio 10 Gold, Sky Hits en Q nonstop bijvoorbeeld.
Uiteindelijk is een DAB-netwerk veel goedkoper dan een FM-netwerk maar zit je voorlopig met een dubbel systeem.
Hier in Ieper mag ik die Nederlandse zenders via DAB vergeten, gelukkig krijg ik de meesten via de Astra3 de Fransen krijg ik nu al loeihard binnen via FM en ook nog eens via Astra1, de Engelse zullen hier ook wel niet met DAB te ontvangen zijn, maar die heb ik dan glashelder via de Astra2. Ja en dan schieten alleen de Belgische over. Oostvleteren ligt hier maar 10km vandaan, maar naar ik begrijp zit daar niets op en de Walen moeten van Comines komen met een flauw 0,2W zendvermogen.
Ja 't wordt puur uit hobby dat ik toch wat testen wil doen, zo blijf je bezig en leer je heel wat bij.
Op oostvleteren zouden dab en de ten ziele dvb-t2 zenders uitzenden.
Hoe ze het doen weet ik niet, maar in Nederland zitten een paar DAB-only zenders bij met nagenoeg geen reclame, alleen muziek: Radio 10 Gold, Sky Hits en Q nonstop bijvoorbeeld.
Uiteindelijk is een DAB-netwerk veel goedkoper dan een FM-netwerk maar zit je voorlopig met een dubbel systeem.
Doen ze dat zelfstandig, of zit daar ook een commercieel bedrijf onder?
Als het hier via norkring gaat zal die betaald moeten worden met inkomsten van reclame en als ze er te kort hebben, nog een beetje meer reclame.
Hier in Ieper mag ik die Nederlandse zenders via DAB vergeten, gelukkig krijg ik de meesten via de Astra3 de Fransen krijg ik nu al loeihard binnen via FM en ook nog eens via Astra1, de Engelse zullen hier ook wel niet met DAB te ontvangen zijn, maar die heb ik dan glashelder via de Astra2. Ja en dan schieten alleen de Belgische over. Oostvleteren ligt hier maar 10km vandaan, maar naar ik begrijp zit daar niets op en de Walen moeten van Comines komen met een flauw 0,2W zendvermogen.
Ja 't wordt puur uit hobby dat ik toch wat testen wil doen, zo blijf je bezig en leer je heel wat bij.
Voor Comines zal je 0,2 k W bedoelen.
Volgens fmscan in Ieper de VRT vanuit Oost-Vleteren (12A), de RTBF (12B) inderdaad vanuit Comines (ev. Doornik: 1,3 kW / 42 km).
De rest is best ver weg maar wordt (bij gebruik van dakantenne) wel vermeld:
Vlaamse commerciële DAB+ mux (11A) vanuit St. Pieters-Leeuw: 6 kW / 95 km
Nederlandse commerciële DAB+ mux (11C) vanuit Biervliet: 1,6 kW / 77 km
Nederlandse regionale mux Zuid-West (9D) vanuit Goes: 12 kW / 101 km.
Op Goes zit ook het publieke pakket, maar met slechts 0,7 kW wordt dat dan echt onmogelijk.
E.e.a. is natuurlijk ook afhankelijk van wat voor VHF-antennes je hebt, hoeveelheid elementen bijv. (versterking, voor/achterverhouding, openingshoek) en dan de hoogte van waarop je deze kan gaan opstellen.
Ze zijn ongetwijfeld gemaakt voor horizontale polarisatie, maar nu verticaal opstellen natuurlijk (denk aan waterdichtheid van de aansluitdoos!).
Doen ze dat zelfstandig, of zit daar ook een commercieel bedrijf onder?
Als het hier via norkring gaat zal die betaald moeten worden met inkomsten van reclame en als ze er te kort hebben, nog een beetje meer reclame.
Het beheer in Nederland doet grotendeels Broadcast Partners, de locaties zijn voor veel Alticom torens. Aan beide partijen zal wel betaald moeten worden en tevens voor de uitzendlicentie.
Eens getest met een dab+ stick getest, en ik ontvang met het inbegrepen antennetje de dab+ zenders.
postcode 8900 niet zo ver van ieper 9 km.