In een ander topic had ik de vraag gesteld of iemand wist waarom ik de transponder As2 niet meer kon ontvangen waarop Food Network Quest etc gehuisvest zijn.
Een LNB swap lostte dit probleem in 1e instantie op, zei het dat de vervangende LNB van het type merk/type was; Interstar.
Kort daarop vielen er toch weer kanalen uit en ditmaal was het een transponder van de Hotbird…
Daarop heb ik een Inverto Black Ultra gekocht voor As2 en wooow dit gaf een nog sterker signaal… wat een gevoelige LNB is dat toch 
En wat ik niet verwacht had, gebeurde toch… Op de TV in de slaapkamer was de transponder As2 Food Network / Quest toch weer verdwenen…
Ik gebruik voor beneden (Samsung TV) en boven (Philips en LG) 2 separate Diseqc switches. De Philips en LG plug ik handmatig om daar de LG niet
veel gebruikt wordt voor satelliet TV
De hierboven beschreven Jasen had ik op de Samsung aangesloten en de Anttron op mijn Philips. Deze omwisselen gaf als resultaat dat het probleem zich verplaatste
en het dus de Jasen Diseqc switch wel moest zijn.
Om een lang verhaal korter te maken; Poort 3 van de Jasen bleek de culprit te zijn. As2 aansluiten op poort 4 gaf weer hoop. Toch bleef de transponder As2
met FN/Quest een lastige op de Philips TV, maar had de LG er geen moeite mee.
Aan de signaalsterkte kon het niet liggen; de Inverto levert een dijk van een signaal.
Bij het ohms (DC) meten van alle poorten, bleek dat poort 3 een afwijkende weerstandswaarde gaf; welliswaar hoogohmig voor DC, maar voor 2 Ghz kan dit totaal
anders zijn.
Hierop heb ik in de Jasen de diode van poort 3 verwijderd en ook de voedingslijn naar de LNB aansluiting direct achter de transistor verbroken.
Voila… Alles werkt weer zoals het zou moeten 
Wat de oorzaak en het gevolg is geweest, is niet met zekerheid te zeggen, maar mijn verstand zegt me dat er in de Interstar LNB een ‘fout’ ( oscillatie? ) is opgetreden
waardoor de poort teveel stroom heeft getrokken en misschien een hogere inductie of oscillatie -spanning heeft afgegeven, waardoor de C in het laagdoorlaatfilter ( C8 in het schema hierboven) een knauw heeft gehad en de reden was voor de afwijkende ohmse DC waarde. Het laagdoorlaatfilter ‘belaste’ daardoor de voedingspanning en/of vormde een
impedantieafwijking welke zich op de uitgang naar de TV voordeed.
Met als resultaat dat zenders wegvielen en dan vooral de zwakkere transponders.
Wat heb ik geleerd: De Inverto is een TOP LNB
en tevens dat die goedkope Chinese Diseqc switches dus inderdaad slecht zijn.
Ik ga die Diseqc dus zekers vervangen en zoek een goede Diseqc switch. De Anttron is makkelijk open te halen, maar heb de indruk dat het qua demping nog wel beter kan.
Wat is een goede Diseqc switch ?
Dan ga ik in het voorjaar alle coaxkabels ook meteen vernieuwen, zodat het binnenkort allemaal echt tip top werkt.
Wat begon als spielerei met gebruikte Triax 64 schoteltjes icm CD LNB is nu echt uit de hand aan het lopen 
Groet 4KUHD