oplossing komb. monoblock/diseqC switch

Ja, zo kan het natuurlijk ook. HF afsluiten, en DC “doorverbinden”.

Trust zelf deed het (voor gebruik met een triple LNB) door de DC-schakelspanning na het IC af te sluiten (zodat HF geen probleem meer werd), en diodes van de schakel-IC naar één (darlington-pair?) schakeltransistor (van één diseqc-poort) te plaatsen.

Zie

en plaatje:

Groet,

A33

A33; Ja dit werkt prima zo :grinning_face: en had inderdaad eerder gelezen dat Trust ook een triple LNB schakelde mbv een modificatie.

Het circuit van mijn Jasen is niet helemaal gelijk met het schema hierboven, maar het komt feitelijk op hetzelfde neer.

Ik denk dat door het trucje ook toe te passen op de uitgangen van de VT8 en VT9 combinatie en deze door te verbinden met

knooppunt C6/L2 in het schema en het verwijderen van VD7 + VD8, je zelfs 4 poorten op 1 uitgang kunt realiseren.

Het enige waar ik me ietwat ‘zorgen’ over maak bij de Jasen is het toch wel kleine formaat van de zwarte SMD torretjes.

Deze moeten namelijk wel de stroom leveren voor de LNB’s In het hierboven geplaatste schema zijn twee transistoren volledig

parallel geschakeld, zodat elke tor slechts de helft aan stroom te verwerken krijgt en dus minder warm zal worden.

Maar de tijd zal het leren…

Het lijken bijna darlington transistoren in dit schema, maar zijn het niet omdat de darlington twee achter elkaar geschakelde torren

zijn in 1 behuizing.

De ‘stroom - versterking’ gaat bij de darlington dubbelop door beide versterkingsfactoren van elke tor afzonderlijk, te combineren tot

een grotere versterkings-factor.

Groet 4KUHD

3 uren geleden, 4KUHD zei:

Het lijken bijna darlington transistoren in dit schema, maar zijn het niet omdat de darlington twee achter elkaar geschakelde torren

zijn in 1 behuizing.

Ik denk dat het daadwerkelijk darlingtons zijn.

Ze hebben immers (bijvoorbeeld) nummer VT6-1 en VT6-2; m.a.w. ze hebben alletwee nummer VT6.

Het zijn BC807 torretjes; de smd variant van de veel gebruikte bc 54x (bc547 etc) reeks en staan parallel, dus basis aan basis, collector aan collector en emitter aan emitter.

Bij een darlington is de emitter van de ‘eerste’ ingangstransistor vebonden met de basis van de 2e transistor en is de eerste transistor a.h.w ‘fijntjes’ , wat zoveel wil zeggen

dat deze gevoeliger is voor kleinere stromen, maar ook maar een kleinere uitgangsstroom kan leveren.

Deze uitgangstroom kan echter de 2e transistor in het darlington paar weer open sturen. bijv ingangsstroom is 10 mA en de 1e tor heeft 10x versterking , wat dus 100mA output betekend.

Deze 100 mA stuurt de 2e tor open en als deze ook 10x versterking heeft, is de uitgangsstroom 1000 mA ofwel 1A. De totale versterkingsfactor is daarmee 100 x

De 2e tor had zonder hulp van de 1e tor de 10mA niet kunnen versterken tot 1000 mA , net zoals de 1e tor nooit 1 A had kunnen leveren.

Groet 4KUHD

In een ander topic had ik de vraag gesteld of iemand wist waarom ik de transponder As2 niet meer kon ontvangen waarop Food Network Quest etc gehuisvest zijn.

Een LNB swap lostte dit probleem in 1e instantie op, zei het dat de vervangende LNB van het type merk/type was; Interstar.

Kort daarop vielen er toch weer kanalen uit en ditmaal was het een transponder van de Hotbird…

Daarop heb ik een Inverto Black Ultra gekocht voor As2 en wooow dit gaf een nog sterker signaal… wat een gevoelige LNB is dat toch :slight_smile:

En wat ik niet verwacht had, gebeurde toch… Op de TV in de slaapkamer was de transponder As2 Food Network / Quest toch weer verdwenen…

Ik gebruik voor beneden (Samsung TV) en boven (Philips en LG) 2 separate Diseqc switches. De Philips en LG plug ik handmatig om daar de LG niet

veel gebruikt wordt voor satelliet TV

De hierboven beschreven Jasen had ik op de Samsung aangesloten en de Anttron op mijn Philips. Deze omwisselen gaf als resultaat dat het probleem zich verplaatste

en het dus de Jasen Diseqc switch wel moest zijn.

Om een lang verhaal korter te maken; Poort 3 van de Jasen bleek de culprit te zijn. As2 aansluiten op poort 4 gaf weer hoop. Toch bleef de transponder As2

met FN/Quest een lastige op de Philips TV, maar had de LG er geen moeite mee.

Aan de signaalsterkte kon het niet liggen; de Inverto levert een dijk van een signaal.

Bij het ohms (DC) meten van alle poorten, bleek dat poort 3 een afwijkende weerstandswaarde gaf; welliswaar hoogohmig voor DC, maar voor 2 Ghz kan dit totaal

anders zijn.

Hierop heb ik in de Jasen de diode van poort 3 verwijderd en ook de voedingslijn naar de LNB aansluiting direct achter de transistor verbroken.

Voila… Alles werkt weer zoals het zou moeten :slight_smile:

Wat de oorzaak en het gevolg is geweest, is niet met zekerheid te zeggen, maar mijn verstand zegt me dat er in de Interstar LNB een ‘fout’ ( oscillatie? ) is opgetreden

waardoor de poort teveel stroom heeft getrokken en misschien een hogere inductie of oscillatie -spanning heeft afgegeven, waardoor de C in het laagdoorlaatfilter ( C8 in het schema hierboven) een knauw heeft gehad en de reden was voor de afwijkende ohmse DC waarde. Het laagdoorlaatfilter ‘belaste’ daardoor de voedingspanning en/of vormde een

impedantieafwijking welke zich op de uitgang naar de TV voordeed.

Met als resultaat dat zenders wegvielen en dan vooral de zwakkere transponders.

Wat heb ik geleerd: De Inverto is een TOP LNB :slight_smile: en tevens dat die goedkope Chinese Diseqc switches dus inderdaad slecht zijn.

Ik ga die Diseqc dus zekers vervangen en zoek een goede Diseqc switch. De Anttron is makkelijk open te halen, maar heb de indruk dat het qua demping nog wel beter kan.

Wat is een goede Diseqc switch ?

Dan ga ik in het voorjaar alle coaxkabels ook meteen vernieuwen, zodat het binnenkort allemaal echt tip top werkt.

Wat begon als spielerei met gebruikte Triax 64 schoteltjes icm CD LNB is nu echt uit de hand aan het lopen :rofl:

Groet 4KUHD

Kijk eens bij Spaun, voor disecq switches.

TNX Ceesv ! Het zal wel een Spaun 411 worden, die wordt over het algemeen wel goed aangeprezen.

Groet 4KUHD