Nieuw !!! Triple LNB(64 cm)

@trust:

Maar kom je dan niet in de problemen?

Ik begrijp dat er in een 4/1 diseqc in feite twee schakelaars achter elkaar zitten, die alletwee schakelen tussen A en B.

Bij een duo-LNB in jouw schakeling van 9 jaar geleden repeteer je alleen de laatste A/B keuze. Dat moet electrisch kunnen; sterker nog, dat kan.

Maar als je dat bij een triple LNB doet, lijkt het mij dat je de derde lijn dan zou aanschakelen op een plek waar hij opnieuw de niet-gekozen A/B zou kunnen schakelen. Dat kan toch niet?

Met andere woorden:

Diseqc kiest eerst tussen A/B of C/D, en stuurt daar spanning naar toe.

Dan kiest hij de A (of de C), of de B (of de D).

Als je dan dus vanuit de C-keuze bij de triple-LNB komt, zal die toch in eerste instantie de spanning naar LNB A toesturen, en dan dus niet naar LNB C?

Of zie ik dit verkeerd, en snap ik toch te weinig van de Diseqc-schakelwijze?

(Ik hoop dat ik een beetje duidelijk heb uitgelegd wat ik bedoel.)

groet, A33.

@ QA33 je gaat ervan uit dat er eerst tussen A en B word geschakeld , maar is dat zo ?

Lijkt me dat er van elke eerder gekozen poort , direct naar C geschakeld kan worden .

Vrijdag (als het weer mee werkt) zal ik het eens uit proberen .

Gewoon leuk om te weten .

Let even op:

De webshop van CD heeft pas geleden de prijs van de complete set aangepast van 105 euro naar 129 euro en sinds vandaag is de afbeelding gewijzigd naar de oude triplesat. Ik moet deze set morgen binnenkrijgen (hehe, eindelijk na 4 weken wachten en 3 keer bellen) , maar ik vraag me nu toch ernstig af welke er komt. CD kennende zal dit wel weer fout gaan

@trust:

Ik ben benieuwd naar de uitkomst van je test.

Ik had onthouden dat jouw schakeling ook kon met twee duo-LNB’s, met de één op A en B van een switch, en de ander op C en D.

Als het met de triple-LNB ook kan met doorverbinding van de 3 ingangen van de switch naar één LNB-uitgang, dan zou de schakeling met twee duo-LNB’s dus ook kunnen met de ene LNB op A en D, en de andere op C en B (met natuurlijk de juiste diseqc-instelling in de ontvanger).

Dan zijn er dus eigenlijk helemaal geen beperkingen voor het achter elkaar gebruiken van twee diseqc-schakelingen (binnen diseqc 1.0).

Behalve dan dat het met sommige switches/ontvanger-combinaties in de praktijk niet altijd goed gaat.

Ik vraag me dan wel af, wat precies die praktische problemen veroorzaakt.

Niet genoeg diseqc-repeats, te snelle diseqc-repeats (zonder 100 ms pauze, volgens diseqc-protokol?), of wellicht ook het niet-snel-genoeg opstarten van de switch-IC in een diseqc-switch?

Ik las ook eens in een duits draadje dat iemand bij een slecht schakelende switch een voorspanning van 12 Volt bijschakelde, en daarna geen problemen meer had. De hypothese was: Door kortstondige spanningsfluctuaties tijdens het schakelen gaat de switch in reset, en raakt dus ontregeld tijdens de diseqc-stuursignalen. De voorspanning van 12 Volt voorkwam de spanningsfluctuaties, en geen problemen meer

Maar goed, dit gaat off-topic.

Eerst eens horen hoe jouw test met de triple-LNB en 4e LNB uitvalt.

Groet,

A33

Uitgebreide informatie hoe de diseqc-schakeling precies werkt vindt je hier:

http://www.spaun.de/files/8df79_en_DiSEqC_for_Technicians.pdf

Om eerst maar te zien of het schakelen gaat zoals gedacht , heb ik twee 4/1 switchen aan elkaar gekoppeld met een 3\1 DC pass trough splitter .

I.p.v. lnb’s zitten er test-leds (gemaakt van F-conn doppen , een led en een 2K2 weerstand) in die aansluitingen .

Hierdoor kun je direct (achter je bureau) zien welke poort actief is en of er geen andere poorten tegelijk meedoen .

Schakel technisch klopt het verhaal , bij kiezen van lnb 1 in de ontvanger gaat de led van 19.2Âș aan en de andere combinaties kloppen ook .

Door telkens de Astra lnb (BVN) één voor één op alle poorten aan te sluiten en de daarbij behorende instelling te kiezen had ik steeds beeld op alle 4 de poorten .

Ik verwachtte nogal wat signaal verlies , maar dat viel mee .

Vreemd was , dat de kwaliteit hoger was met de switchen er tussen .

Getest werd met de Clarke-tech SFP Combo 2012 op 12515H

Lnb direct aan tester kwaliteit 75% level 71%

Lnb aan poort 1 Atlanta 83/67

Lnb aan uitgang 3/1 splitter 81/58

Lnb aan poort 1 MaXdigital 83/55

De signaal sterkte fluctueerde nogal , daarom de lnb telkens terug verbonden met de tester om te vergelijken .

Morgen de driepoot met 64 cm Triax maar weer eens in de tuin zetten met de Triple lnb er in .

Hopelijk werkt de ingebouwde switch in de Triple hetzelfde .

Word vervolgd !.

Mooie, compacte testschakeling!

Wel gek dat de kwaliteit omhooggaat.

groet, A33

Zojuist de buiten-opstelling getest , i.p.v. de maXdigital switch , de Triple lnb aan de 3/1 switch en alle 3 de satellieten geven beeld .

HB lnb heb ik niet gemonteerd maar omdat die op poort 4 van de eerste switch zit mag dat geen probleem zijn .

Moet nu op koffie visite maar ga vanmiddag verder testen (sign. sterktes)

Met Clarke-tech SFP Combo 2012 (via langere kabel naar binnen) aan de 4/1 switch Atlanta DSW-4101N

Tester

direct aan Triple lnb A1 10743H Phoenix : Quali 83-Level 65 via switch/splitter Q 72 %- L 65 %

direct aan Triple lnb A2 11260V B4U Quali 61-Level 66 via switch/splitter Q 60- L 58

direct aan Triple lnb A3 11914H Geld. Quali 73-Level 67 via switch/splitter Q 61- L 59

Ook met de 4/1 switchen van SAB GD-41E en MaXdigital MD41+ als vervanger van de Atlanta DSW-410N werkte het eveneens .

@Trust:

Fantastisch!

Nu dus toch wat kwaliteitsverlies in de praktijk, maar deze schakeling werkt dus inderdaad ook met de triple LNB!

Ik had niet gedacht dat dat zo simpel zou zijn; ik verwachtte toch wel wat addertjes onder het gras.

Dankzij jou weten we nu beter

Groet,

A33

Voor de gein heb ik in een Emitor 4/1 switch de eerste 3 uitgangen van het stuur IC via 3 dioden verbonden met de schakel transistor van poort 1 .

Hierdoor is alleen poort 1 actief bij diseqc commando’s 1 , 2 en 3 en kan de Triple lnb met één aansluiting op poort 1 , poorten 2 en 3 blijven leeg .

Hierdoor dus geen splitter meer nodig en waarschijnlijk minder verlies . Hotbird of een andere favoriet kan aan poort 4 .

Van de poorten 2 en 3 is de aansturing vanaf het IC onderbroken .

Donderdag of vrijdag heb ik pas tijd om het buiten te testen .

Goedenavond,

Ik ben sinds vandaag ook in het bezit van de C+ triple LNB. Ik gebruik op dit moment een Xtrend ET-4000 tuner en een DB 7020s. Op de Xtrend goed ontvangst op de 23.5 en de 28.2. Alleen als ik naar een 19.2 zender ga dan krijg ik “zender niet beschikbaar, controleer de tuner configuratie” Alle 19.2 zenders zijn ook donkerder van kleur. Ik dacht in eerste instantie dat ik de schotel+LNB niet goed had afgesteld. Echter toen ik mijn DB aansloot had ik gewoon beeld op alle 3 de satellieten.

Enigma2 is nieuw voor mij en ik ben bang dat ik iets verkeerd heb ingesteld.

De tuner staat op Diseqc A/B/C/D:

19.2 op A

23.5 op B

28.2 op C

Niet aangesloten D

Ja

Nee

Kan iemand mij aangeven wat ik fout doe?

Zou het dan niet zo kunnen zijn dat D de 19.2 is ipv A ?

@Stevie V, de zenders komen wel weer terug in de lijst als ik 19.2 op D zet. Alleen dan krijg ik de melding afstemmen mislukt. Echter dat zou dan ook niet mogen kloppen omdat de LNB wel goed functioneerd op de de Dreambox.

Beste giantdlu

De diseqc-instelling heb je inderdaad goed staan:

19,2 op A

23,5 op B

28,2 op C

Dat dit de juiste instelling is, blijkt ook wel uit het feit dat je DreamBox met deze instelling prima werkt.

Maar het is weer erg triest gesteld met CanalDigitaal dat ze deze instellingen niet eens in hun installatiehandleiding vermelden, zie: http://www.canaldigitaal.nl/uploadedfiles/content/others/klantenservice/handleiding-triple-lnb.pdf

Waarom je Xtrend ET-4000 tuner met de Astra 19,2 problemen heeft begrijp ik ook niet goed. Waarschijnlijk toch een instellingsfout in het menu.

Beste Sprietje,

Daar moet ik je ook gelijk in geven. Het verbaasde me ook dat er bij de LNB geen verdere uitleg zat.

Ik ga nog maar even snuffelen waar het eventueel fout gaat. De 19.2 gebruik je bijna niet maar ik wil het gewoon kloppend hebben.

Thanks,

Dennis

Probleem opgelost.

Ik zag dat er in mijn satlijst 2 x 19.2 stonden vermeld 1 met een ka band en een met een ku band. Juiste geselecteerd en nu doet alles het met de opgegeven instellingen.

Groet,

Dennis

Sinds vandaag ben ik ook in het bezit van een triple lnb, alleen lukt het me maar niet om de astra 3 te ontvangen, de 1 & 2 doen het prima. Heb de LNB ook gekanteld. Hebben jullie hier tips voor? Ik maak gebruik van een VU+ Ultimo met Openvix hierop.

Blijkbaar zat er in de ultimo iets niet helemaal lekker, schone image geflasht en hij werkt!

Sprietje (of iemand anders natuurlijk):

Ik woon net ten noorden van Parijs. Verwacht je dat de triple LNB met 64cm Triax schotel gaat werken, of zal de kwaliteit niet goed genoeg zijn?

Hartelijke groeten,

Mark