Ik begrijp dat er in een 4/1 diseqc in feite twee schakelaars achter elkaar zitten, die alletwee schakelen tussen A en B.
Bij een duo-LNB in jouw schakeling van 9 jaar geleden repeteer je alleen de laatste A/B keuze. Dat moet electrisch kunnen; sterker nog, dat kan.
Maar als je dat bij een triple LNB doet, lijkt het mij dat je de derde lijn dan zou aanschakelen op een plek waar hij opnieuw de niet-gekozen A/B zou kunnen schakelen. Dat kan toch niet?
Met andere woorden:
Diseqc kiest eerst tussen A/B of C/D, en stuurt daar spanning naar toe.
Dan kiest hij de A (of de C), of de B (of de D).
Als je dan dus vanuit de C-keuze bij de triple-LNB komt, zal die toch in eerste instantie de spanning naar LNB A toesturen, en dan dus niet naar LNB C?
Of zie ik dit verkeerd, en snap ik toch te weinig van de Diseqc-schakelwijze?
(Ik hoop dat ik een beetje duidelijk heb uitgelegd wat ik bedoel.)
De webshop van CD heeft pas geleden de prijs van de complete set aangepast van 105 euro naar 129 euro en sinds vandaag is de afbeelding gewijzigd naar de oude triplesat. Ik moet deze set morgen binnenkrijgen (hehe, eindelijk na 4 weken wachten en 3 keer bellen) , maar ik vraag me nu toch ernstig af welke er komt. CD kennende zal dit wel weer fout gaanâŠ
Dan zijn er dus eigenlijk helemaal geen beperkingen voor het achter elkaar gebruiken van twee diseqc-schakelingen (binnen diseqc 1.0).
Behalve dan dat het met sommige switches/ontvanger-combinaties in de praktijk niet altijd goed gaat.
Ik vraag me dan wel af, wat precies die praktische problemen veroorzaakt.
Niet genoeg diseqc-repeats, te snelle diseqc-repeats (zonder 100 ms pauze, volgens diseqc-protokol?), of wellicht ook het niet-snel-genoeg opstarten van de switch-IC in een diseqc-switch?
Ik las ook eens in een duits draadje dat iemand bij een slecht schakelende switch een voorspanning van 12 Volt bijschakelde, en daarna geen problemen meer had. De hypothese was: Door kortstondige spanningsfluctuaties tijdens het schakelen gaat de switch in reset, en raakt dus ontregeld tijdens de diseqc-stuursignalen. De voorspanning van 12 Volt voorkwam de spanningsfluctuaties, en geen problemen meerâŠ
Maar goed, dit gaat off-topic.
Eerst eens horen hoe jouw test met de triple-LNB en 4e LNB uitvalt.
Ik ben sinds vandaag ook in het bezit van de C+ triple LNB. Ik gebruik op dit moment een Xtrend ET-4000 tuner en een DB 7020s. Op de Xtrend goed ontvangst op de 23.5 en de 28.2. Alleen als ik naar een 19.2 zender ga dan krijg ik âzender niet beschikbaar, controleer de tuner configuratieâ Alle 19.2 zenders zijn ook donkerder van kleur. Ik dacht in eerste instantie dat ik de schotel+LNB niet goed had afgesteld. Echter toen ik mijn DB aansloot had ik gewoon beeld op alle 3 de satellieten.
Enigma2 is nieuw voor mij en ik ben bang dat ik iets verkeerd heb ingesteld.
@Stevie V, de zenders komen wel weer terug in de lijst als ik 19.2 op D zet. Alleen dan krijg ik de melding afstemmen mislukt. Echter dat zou dan ook niet mogen kloppen omdat de LNB wel goed functioneerd op de de Dreambox.
Ik zag dat er in mijn satlijst 2 x 19.2 stonden vermeld 1 met een ka band en een met een ku band. Juiste geselecteerd en nu doet alles het met de opgegeven instellingen.
Sinds vandaag ben ik ook in het bezit van een triple lnb, alleen lukt het me maar niet om de astra 3 te ontvangen, de 1 & 2 doen het prima. Heb de LNB ook gekanteld. Hebben jullie hier tips voor? Ik maak gebruik van een VU+ Ultimo met Openvix hierop.