a33
31 oktober 2017 om 19:58
28
1 uur geleden zei putemmer:
Zit er inwendig in de Triple LNB dan geen Committed switch?
Zo niet , hoe zit dit dan?
Hier kwam het zo ongeveer voor het eerst aan de orde, geloof ik:
wat ik zoek is het schema, kan me herinneren dat er vroeger van die schema’s te vinden waren (Gerdi?), heb ze gezocht (denk niet goed genoeg) maar kan ze niet meer vinden op dit forum…
Als je maar 2 ontvangers hebt en dus niet alle 4 de uitgangen nodig hebt van die triple quad en je neemt een simpele 4/1 diseqc switch , zou het moeten lukken om op 1 ontvanger HB erbij te hebben .
Eén poort van de lnb naar de ontvanger zonder HB en de rest van de poorten aan de eerste 3 poorten van de switc…
en de test dat het werkte:
Om eerst maar te zien of het schakelen gaat zoals gedacht , heb ik twee 4/1 switchen aan elkaar gekoppeld met een 3\1 DC pass trough splitter .
I.p.v. lnb’s zitten er test-leds (gemaakt van F-conn doppen , een led en een 2K2 weerstand) in die aansluitingen .
Hierdoor kun je direct (achter je bureau) zien welke poort actief is en of er geen andere poorten tegelijk meedoen .
Schakel technisch klopt het verhaal , bij kiezen van lnb 1 in de ontvanger gaat de led van 19.2º aan en de andere combi…
Test van acht (!) stuks 4/1 diseqc switches achter elkaar:
met professorische middelen .
volgens mij ga je met je instelbare LNBstandaard nu pas professorisch aan het werk!
Voorheen was het slechts provisorisch, denk ik?
PS Over uittesten gesproken: Ik heb inmiddels al eens ACHT gewone 4/1 switches achter elkaar gehangen, om te kijken hoever je met een monoblock achter een diseqc switch kan gaan (De trust-oplossing!).
Hoewel van het satellietsignaal dan weinig meer overbleef, schakelde ook de achtste diseqc switch perfect! (Al duurde het schakelen…
(En de volgende oplossing is niet zo aan te bevelen:
Kan dit? )
Groet,
A33
_P.S. Als er inderdaad slechts een 3/1 switch in een triple LNB zit, en er is voor een opdracht naar een vierde diseqc poort voorzien in de functie van een afsluitweerstand, dan kan je ook de parallele oplossing gebruiken:
Parallel schakelen van diseqc switches - 8 van a33 _ (wel de ongebruikte poorten van een DC-blocked afluitweerstand voorzien.)