Geluidkwaliteit DAB+ t.o.v. DVB-C(-T2) radio

Ik zit met enige regelmaat op de weg in het buitenland. Dan luister ik voornamelijk 538, via een stream op mijn telefoon, met bluetooth naar mijn autoradio.

Dat werkt overigens perfect, heb een RSAP catkit met WIFI hotspot, en dankzij de 2G/3G dakantenne heb ik echt overal voldoende bereik, en met een bundel van 160GB per maand hoef ik me ook geen zorgen te maken over mijn data.

Wat laatste tijd wel erg vervelend is, de internet stream van 538 heeft een boel extra zeer irritante reklames, die ook nog eens op een hoger volume dwars door een nummer of praatprogramma heen gegooit worden.

Zodoende wil ik mijn radio stream(s) vanuit een andere bron halen.

Omdat ik dan toch alles moet opzetten, wil ik het meteen goed doen, dus in de hoogste kwaliteit.

Ik zou bijvoorbeeld de DVB-C stream uit mijn Ziggo aansluiting kunnen nemen, mijn VU+ kan dat prima naar mijn telefoon streamen. Maar misschien dat een DAB+ bron nog wat beter klinkt ?

In dat geval zou ik dan met een RTL-SDR de uitzending kunnen oppikken, en dit dan weer als stream aanbieden. Of zou met diezelfde stick vanaf DVB-T2 nog een betere optie zijn ? mits ongecodeerd, want heb geen Digitenne abonnement.

1 uur geleden zei Pass3c:

mijn VU+ kan dat prima naar mijn telefoon streamen.

ben je zeker dat je dat al buitenshuis hebt getest met telefoon en stream ontvangen van de VU+ via je provider?

indien de telefoon provider een andere is dan ziggo/vodafone gaat dat meestal maar een paar minuten goed of het gaat helemaal niet

een veel betere optie is jezelf muziek op de telefoon te zetten door met spotify premium je playlists te dowloaden, die geluidkwaliteit is namelijk veel hoger!

2 uur geleden zei Tonskidutch:

ben je zeker dat je dat al buitenshuis hebt getest met telefoon en stream ontvangen van de VU+ via je provider?

indien de telefoon provider een andere is dan ziggo/vodafone gaat dat meestal maar een paar minuten goed of het gaat helemaal niet

een veel betere optie is jezelf muziek op de telefoon te zetten door met spotify premium je playlists te dowloaden, die geluidkwaliteit is namelijk veel hoger!

Ik kijk zo ook via mijn VU+ met realtime transcoding live TV als ik ergens in een hotel verblijf, en ook muziek streamen vanuit huis met Plex gaat ook perfect. Heb inderdaad Vodafone, hiervoor KPN wat eigenlijk geen verschil maakte (afgezien van een veel lagere bundel tegen een hogere prijs). Dus dat werkt allemaal prima. Heb zodoende meer dan 100.000km vrijwel probleemloos in het buitenland naar een internet bron geluisterd.

Wilde alleen even weten of DAB+ een hogere kwaliteit doorgeeft dan wat Ziggo op de kabel zet.

Spotify gebruik ik ook, maar na wat uurtjes muziek wil je (althans ik) ook eens iets anders horen, nieuwsberichten en soms zijn de praatprogramma’s van 538 en QMusic in de avond uren wel leuk om naar te luisteren.

En op dit moment werkt dat ook perfect, ik word alleen niet goed van die extra en vooral irritante reklames tijdens de uitzending. (dit zijn dus extra reklame blokken die je over de reguliere radiouitzending niet hoort)

Vandaar ik een alternatief gaat bouwen.

ja dan is je probleem daarmee opgelost en wacht de uitvoering ervan

succes

Goeiedag…wat een capriolen om zo´n herriezender te willen ontvangen.

Van 538 zijn er 10 in een dozijn, dus waar je bent in Europa, er is altijd wel een zender op de FM of DAB+ band te horen met precies dezelfde rommel.

pardon, 24 in dozijn!

Wat een gezeur allemaal. DE vraag is: Wilde alleen even weten of DAB+ een hogere kwaliteit doorgeeft dan wat Ziggo op de kabel zet.

Geef daar nou eens antwoord op.:laughing:

dab is 10 keer beter dan ziggo

@Drs.IJzerbout en @Jan Ambers, wat een hopeloze, respectloze en onnodige opmerking(en).

Van de oudbollige radiozender "Golden Years Radio , waarvan @Drs.IJzerbout de afgelopen week de juiste URL wilde weten, daarvan zijn toch ook legio oudbollige herriezenders of alternatieven voor te vinden !

Maar voor @Pass3c, indien je zo’n “grote” bundel hebt zou ik zeker gaan voor een VPN verbinding met het thuisfront en lekker luisteren naar 538 (Ziggo) radiokanaal vanaf je VU+ welke thuis staat opgesteld.

Ikzelf kijk en luister probleemloos onderweg naar m’n Ziggo receiver welke thuis staat en kan je verzekeren dat het beeld maar ook de radiozenders beter klinken dan DAB+ over dezelfde audioinstallatie.

3 minuten geleden, sabtriple zei:

dab is 10 keer beter dan Ziggo

538, maar ook andere radiokanalen via Ziggo zijn absoluut beter dan via DAB+ !

myn dab ontvanger van 1000 euro klinkt beter dan een vu

29 minuten geleden, sabtriple zei:

myn dab ontvanger van 1000 euro klinkt beter dan een vu

Gewoon zo blijven denken, geniet je het allermeest van je dure DAB+ receiver

Mij is het nog nooit gelukt DAB+ te ontvangen met een Vu+, ik kan het dus niet vergelijken.:smiling_face_with_sunglasses:

DAB+ kan ik ook niet ontvangen op mijn Vu+, echter kan op een puike installatie keurig vergelijken middels het switchen tussen verschillende input (receivers) voor ontvangst van een bepaald (zelfde) radio kanaal via Satelliet, Cable/Ziggo, Internet stream of DAB+ !

Dan vergelijk je ook de verschillende codex voor Dab en DVB.

Iets met appels en peren?

1 uur terug, ceesv zei:

Dan vergelijk je ook de verschillende codex voor Dab en DVB.

Iets met appels en peren?

Tja, daar ontkom je niet aan. Je kunt nog een stapje “dieper” gaan. Neem bijv. NPO-radio2, in een direct vergelijk klinkt de radio-stream via de Vu+ receiver ietwat beter dan via DAB+ (beiden beluisterend via zelfde eindtrap en speakers)

Maar diezelfde NPO-radio2 kent grote verschillen in klankkleur en dynamiek t.o.v. sommige avondprogramma’s, laatst genoemde programma’s blijken plots veel beter te klinken. (nog steeds 16bit/192kbps. Ook de DAB+ blijkt met die opvallende programma’s beter te klinken.

Misschien moeten de NPO-techniekers eens in de leer gaan bij EazyFM Brussel, bijv. hun streams (ook 16bit/192kbps) klinken vele malen beter dan de met “wollen deken overgoten” NPO radio zenders.

Ik zou bijvoorbeeld de DVB-C stream uit mijn Ziggo aansluiting kunnen nemen, mijn VU+ kan dat prima naar mijn telefoon streamen. Maar misschien dat een DAB+ bron nog wat beter klinkt ? 

Topic starter vroeg zich dus af of de DVB-C stream vanaf zijn home-Vu+ naar zijn mobiel beter of minder klinkt dan een DAB+ bron. Los van alle Codecs die “onderweg” allemaal worden gebruikt kan ik uit ervaring melden dat ik in mijn auto middels Mobiel/Android auto de verschillen beluisterend dus over dezelfde installatie e.e.a. uitstekend kan beoordelen, waarbij switchen tussen audiostreams vanaf mijn home-Vu+/Mobiel altijd beter klinkt t.o.v. de keuze DAB+ !

Dat de geluidskwaliteit verschilt per uur kan ik mij wel wat bij voorstellen.

Vroeger werden “lijnen” naar de verschillende studio’s nog geëgaliseerd, tegenwoordig is dat bijzaak.

Los van de DAB’s en het geniale en slechte ervan en totaal offtopic, sorry, maar ik begin helaas wel wat oudbollig in voorwaartse richting te worden maar ben hopelijk nog niet oubollig.

54 minuten geleden, minplus zei:

Maar ik begin helaas wel wat oudbollig in voorwaartse richting te worden maar ben hopelijk nog niet oubollig.

Wat wil je hiermee nu zeggen of bevestigen ?

Dat ik oudbollig ben dankzij helaas een gelukkig nog klein buikje en dat je daarnaast oubollige zenders hebt.

Maar volledig off-topic zoals ik al aangaf, dus daarmee meteen absoluut niet iets om op te reageren. Waarbij ik het hiermee helaas weer doe. Nogmaals sorry in alle opzichten.

Dus back on topic.