Geluidkwaliteit DAB+ t.o.v. DVB-C(-T2) radio

Op 15-7-2019 om 13:56, Pass3c zei:

In dat geval zou ik dan met een RTL-SDR de uitzending kunnen oppikken, en dit dan weer als stream aanbieden. Of zou met diezelfde stick vanaf DVB-T2 nog een betere optie zijn ? mits ongecodeerd, want heb geen Digitenne abonnement.

Kijk je gaat van zoveel verschillende apparaten uit en ontvangers in je startvraag dan is het toch helemaal niet meer objectief wie een goed geluid biedt!

Op 15-7-2019 om 13:56, Pass3c zei:

Ik zit met enige regelmaat op de weg in het buitenland. Dan luister ik voornamelijk 538, via een stream op mijn telefoon, met bluetooth naar mijn autoradio.

Dat werkt overigens perfect, heb een RSAP catkit met WIFI hotspot, en dankzij de 2G/3G dakantenne heb ik echt overal voldoende bereik, en met een bundel van 160GB per maand hoef ik me ook geen zorgen te maken over mijn data.

Wat laatste tijd wel erg vervelend is, de internet stream van 538 heeft een boel extra zeer irritante reklames, die ook nog eens op een hoger volume dwars door een nummer of praatprogramma heen gegooit worden.

Zodoende wil ik mijn radio stream(s) vanuit een andere bron halen.

Omdat ik dan toch alles moet opzetten, wil ik het meteen goed doen, dus in de hoogste kwaliteit.

Ik zou bijvoorbeeld de DVB-C stream uit mijn Ziggo aansluiting kunnen nemen, mijn VU+ kan dat prima naar mijn telefoon streamen. Maar misschien dat een DAB+ bron nog wat beter klinkt ?

In dat geval zou ik dan met een RTL-SDR de uitzending kunnen oppikken, en dit dan weer als stream aanbieden. Of zou met diezelfde stick vanaf DVB-T2 nog een betere optie zijn ? mits ongecodeerd, want heb geen Digitenne abonnement.

Volgens mij is het een kwestie van bit rates.

Volgens Wikipedia

ben je erg afhankelijk van plaatselijk gemaakte keuzes tussen veel of weinig zenders en omgekeerd evenredig hoge dan wel lage bit rates per zender.

Wat mij betreft is het allemaal digitaal en dus 1 pot nat. Er komt overal hetzelfde geluid uit of helemaal niets.

Als je verschillen meent te horen heeft dat volgens mij een psychologische oorzaak. Waar een placeboachtige oplossing goede resultaten geeft.

Op 5-5-2020 om 11:25, Tonskidutch zei:

Kijk je gaat van zoveel verschillende apparaten uit en ontvangers in je startvraag dan is het toch helemaal niet meer objectief wie een goed geluid biedt!

En dan nog 538 als “referentiebron” willen nemen. Deze zender slaat het geluid helemaal met de digitale voorslaghamer plat waarna het zo hard klinkt dat de oorarts er aan te pas moet komen.

3 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

En dan nog 538 als “referentiebron” willen nemen. Deze zender slaat het geluid helemaal met de digitale voorslaghamer plat waarna het zo hard klinkt dat de oorarts er aan te pas moet komen.

Iedereen zijn smaak toch ? Jouw voorkeur van muziekzender is nu ook niet bepaald mijn smaak en klinkt ook uiterst “platgeslagen” Kijk dit vroeg je enkele weken terug;

ik luister graag naar de volgende radio zender: Golden Years Radio (ja...Drs. IJzerbout wordt een dagje ouder 😁 😁 ) Te horen via www.goldenyearsradio.net 

Giorgo Moroder maakt nog op zijn 80e moderne muziek en zo zijn smaken weer verschillend. Maar het kan helpen een andere zender te testen voor die “geluidkwaliteit”

41 minuten geleden, Toppers zei:

Iedereen zijn smaak toch ? Jouw voorkeur van muziekzender is nu ook niet bepaald mijn smaak en klinkt ook uiterst “platgeslagen” Kijk dit vroeg je enkele weken terug;

ik luister graag naar de volgende radio zender: Golden Years Radio (ja…Drs. IJzerbout wordt een dagje ouder :grin: :grin: ) Te horen via www.goldenyearsradio.net

Klopt, de geluidskwaliteit is inderdaad slecht. Maar dat neem ik op de koop toe. Ik zoek dan ook geen wegen om het op wat weet ik voor een weg naar mijn autoradio te streamen en dan ga vragen welke kwaliteit de beste is. Omdat ik er bij die zender en muziek geen enkele waarde aan hecht. Ik neem het voor wat het is.

Ik luister er ook geen 24x7 naar en heb vele andere zenders in mijn voorkeurspakket. 538 zit daar niet bij.

Martini in the Morning wel en betaal er zelfs US$ 10,00 per maand voor omdat het dat mij dubbel en dwars waard is. Geen schreeuwende zelfverheerlijkende DJ´s met dat Rob Out stemmetje, geen reklame, goede aangename moderatie en een zeer goed geluid waarvan je niet luistermoe wordt. En ook heel belangrijk voor mij: geen Morning Team dat mij ´s morgens wakker maakt met flauwe grappen, dom gelach om elkaar en met alle geweld “leuk” willen zijn.

Op 3-5-2020 om 18:58, Toppers zei:

Golden Years Radio , waarvan @Drs.IJzerbout de afgelopen week de juiste URL wilde weten.

Heb je hem al,want ik heb hem: (waarschijnlijk zonder tokendate,want ik heb de bron gevonden)

https://stream.zenolive.com/825v2a7uk3quv

Er zitten inderdaad hele goede nummers tussen!

2 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

Martini in the Morning wel en betaal er zelfs US$ 10,00 per maand voor omdat het dat mij dubbel en dwars waard is. Geen schreeuwende zelfverheerlijkende DJ´s met dat Rob Out stemmetje, geen reklame, goede aangename moderatie en een zeer goed geluid waarvan je niet luistermoe wordt. En ook heel belangrijk voor mij: geen Morning Team dat mij ´s morgens wakker maakt met flauwe grappen, dom gelach om elkaar en met alle geweld “leuk” willen zijn.

Luister ook eens naar EazyFM (Belgie) ===> http://live.radiostudio.be/eazyfm

Ik ga het proberen

Het zal wel lastig zijn om zoals we hier eerder al constateerden een echte 1op1 vergelijking te kunnen maken tussen de uitzendnormen en codecs.

Ook de aanvoer is natuurlijk al een die reden geeft tot het kunnen horen van verschillen.

Zoals deze internet radio stream in mp3 of aac

Dat DAB+ niet zomaar via satelliet te ontvangen is op onze receivers is duidelijk.

Maar je kan wel DAB+ via satelliet ontvangen, lees deze bijdrage maar eens!

We zijn intussen alweer een jaartje verder.

Ik luister vrijwel alleen Radio538. Ja, de kwaliteit van de inhoud is discutabel, voor de muziek hoef ik het niet te doen, er staat aan ruim 350GB aan FLAC op mijn autoradio, het gaat mij om het (dom)vermaak op de late en nachtelijke uren als ik op de weg bent, en ieder uur het nieuws is ook wel prettig om nog even te horen.

Intussen is mijn auto radio vervangen voor een model met DAB+, en heb nu dus redelijk goed vergelijkingsmateriaal.

• Via DAB+ (mits in Nederland) is de geluidskwaliteit veruit het mooiste. Heel helder, zit een prettige dynamiek in.

• Via een internet stream. Zit dicht in de buurt van DAB+, klinkt alleen iets rommeliger, en heeft bijzonder irritante reklames die soms dwars door een nummer, nieuwsbericht of praatprogramma heen gegooid worden.

• Via Ziggo DVB-C, HD-Homerun ontvanger. Redelijk vlak geluid, weinig dynamiek, lijkt wel FM maar dan opnieuw gedigitaliseerd.

• Via Ziggo DVB-C, VU+ ontvanger. Identiek aan hierboven met HD-Homerun.

Ik ga dan toch maar eens een RTL-SDR stick met een Raspberry optuigen om dat DAB+ signaal om te zetten naar een IP stream.

Op 6-7-2020 om 12:56, Tonskidutch zei:

Dat DAB+ niet zomaar via satelliet te ontvangen is op onze receivers is duidelijk.

Maar je kan wel DAB+ via satelliet ontvangen, lees deze bijdrage maar eens!

Hmm dit is best interessant.. nooit geweten dat ze satelliet gebruiken om de DAB(+) muxen aan te voeren en zelfs in bestaande DVB-S(2) muxen. De welbekende aanvoer voor de NL zenders op 16 oost ken ik wel. Maar dan kan een linux ontvanger er zeker wel wat mee.. alleen zul je de ruwe datastream moeten doorzetten naar je computer om er moet een plugin voor op de linux boxen komen.

Zeker is dat interessant. Ik was in 2018 aan het kijken of ik het op OpenSuse kon installeren met die pC kaart die in het artikel staat, maar helaas mocht ik daar op de oude locatie geen schotel ophangen. Die pC kaart uit het artikel is wel duur hoor.

Geluid DAB+ gaat beter worden

De overheid heeft nu voor een nieuw landelijk dekkend netwerk voor commerciële zenders bepaald dat elke uitzendplek een bandbreedte krijgt van 96kbps.

Nu heeft de overheid bepaald dat er meestal 128kbps is die verdeeld wordt over twee zenders. Omdat 64kbps de ondergrens voor radiozenders via DAB+, gebruiken veel commerciële zenders voor het hoofdkanaal meer dan 64kbps. Dit betekent dat het subkanaal het met minder dan 64kbps dient te doe. Hierdoor is de geluidskwaliteit van sommige zenders uiterst belabberd te noemen.