Beste @zonnestorm.
Ik heb even flink zitten puzzelen en kom tot het volgende (eerst een analyse, dan de oplossing ):
Als ik nu vervolgens de record uitgang van de spaun SUR 420F ( tuin,uncommitted) wil aansluiten op de
spaun SUR 211F WSG (uncommitted) poort 1, krijg ik wel beeld van de uitgangen 1 en 3 van de spaun SUR 420 F WSG, maar de uitgangen 2 en 4 geven geen beeld.
Ah, interessant! Dat betekent dat in de SUR420 het uncommitted nivo 1 (UC1) eerst komt, en dan pas (twee keer) nivo 2 (UC2).
En dus niet nivo UC1 het dichtst bij de LNB’s, en UC2 het dichtst bij de ontvanger, zoals je het vaak getekend ziet (bijv in de diseqc-pdf van “de Transpondinges”-website, die hier alleen verhaspeld genoemd mag worden geloof ik).
Dit is kennelijk een keus van Spaun. Voor de diseqc maakt het verder niet uit, omdat de 4 nivoos van diseqc 1.1 (UC1 t/m UC4) als ik het goed begrijp in willekeurige volgorde gebruikt kunnen worden (ze zijn immers geheel “uncommitted”!).
[Terzijde: hetzelfde resultaat zie je als je een 4/1-diseqc1.0-switch zet achter poort 1 van een 2/1-option switch (ook diseqc 1.0). Dan worden ook alleen poort 1 en 3 van de 4/1-switch bereikt.]
Komt dit, omdat er nu 2 uncommitted switchen ( 420 en 211 ) bij elkaar zitten?
Dat komt, omdat er twee UC-switches achter elkaar zitten, die alletwee op nivo UC1 schakelen. De 420 schakelt op nivo UC1 en UC2 (als je hem zoals standaard in “mode 1” hebt staan), en de 211 op (alleen) UC1.
Voor een cascade met meer dan 16 LNB’s moeten we echter een extra UC-nivo inschakelen; anders komen we nooit boven die 16 uit!
Moet de rode selectorknop op de spaun SUR 420 F WSG op mode 2 of 3 ingesteld worden i.p.v. mode 1 , of
moet de rode knop op de spaun SUR 211 F WSG anders ingesteld worden ?
Nee, die moet inderdaad op mode 1 blijven staan; alleen dan staat hij in de diseqc 1.1-stand. (De andere twee modi zijn (slechts) voor diseqc 1.0.)
Hier stoten we alleen wel op een beperking van deze schakelaar: Met diseqc 1.1 kan hij alleen op UC1-nivo gebruikt worden!
Voor jouw configuratie betekent dat, dat de SUR420 niet ook nog eens in de UC1-stand te gebruiken is.
Gemakshalve zou ik die meteen maar in de UC3/UC4-stand zetten; bij een eventuele verdere uitbreiding van het aantal LNB’s (bijvoorbeeld vervanging van de SUR211 door een tweede 4/1-diseqc1.1-switch) geeft dat het minste rompslomp.
Dat betekent dan dat jouw switch SUR420 dus in mode 3 moet worden gezet (met het rode knopje).
Meestal wordt bij zo’n gecascadeerde configuratie nivo UC1 het dichtst bij de LNB’s (c.q. de diseqc 1.0 switches) geplaatst, en nivo UC4 het dichtst bij de ontvanger. Dan is de nummering het makkelijkst. Maar de volgorde in een diseqc1.1-cascade is niet verplicht of zo.
Om een hele ombouw van je bekabeling te voorkomen, kan het volgens mij ook op de manier zoals je het nu hebt volgens je post #27 (en dus zoals getekend in post #5 van @Sprietje, met SUR211-ingang1 naar de SUR420 en SUR211-ingang2 naar de SAR411).
Het enige wat dan moet gebeuren, is dat de nummering van de diseqc1.1-inputs in je ontvanger opnieuw moet gaan kloppen met de nieuwe UC1-UC3-UC4 configuratie van de switches.
Met name dat was even puzzelen voor me, maar volgens mij moet dat zo:
Voor je eerste 16 LNB’s geldt:
1-1; 2-1; 3-1; 4-1 blijft hetzelfde;
1-2; 2-2; 3-2; 4-2 moet worden 1-5, 2-5, 3-5, 4-5;
1-3; 2-3; 3-3; 4-3 moet worden 1-9, 2-9, 3-9, 4-9;
1-4; 2-4; 3-4; 4-4 moet worden 1-13, 2-13, 3-13, 4-13.
Voor je extra 4 LNB’s blijft het zoals je het al had: 1-2; 2-2; 3-2; 4-2.
Volgens mij zou het zo in orde moeten komen.
Zoniet, dan ben ik benieuwd waar je tegenaan loopt, en moeten we nog even verder puzzelen .
Groet,
A33