carbon motorcleaning gebakken lucht of?

Tja, je zult maar iets krijgen, hart aanval, herseninfarct, een tia, gewoon flink kramp of na een lange dag een moment in slaap sukkelen tijdens het rijden waardoor je zelf even de auto plots niet meer goed kunt besturen.

Denk dat je dan wel heel blij bent dat zo’n voorziening in je auto is gebouwd waardoor je niet de vangrail in gaat of nog erger op de weghelft van de tegenliggers komt.

Maar ook andersom, je bent als tegenligger maar wat blij als een auto van 1400 kg met een vaartje van 100 gewoon op zijn eigen weghelft blijft ipv. frontaal op jouw autootje van net 800 Kg klapt.

suc6

Gerrit

Kijk naar mijn avatar. Iedere dag op de brommert. Daar zitten al die fratsen niet op.

Maar ook andersom, je bent als tegenligger maar wat blij als een auto van 1400 kg met een vaartje van 100 gewoon op zijn eigen weghelft blijft ipv. frontaal op jouw autootje van net 800 Kg klapt.

suc6

Gerrit

Die van mij zet leeg 1775 kg op de weegschaal, vol beladen mag die 2365 kg wegen.

Gelukkig blijf ik op mijn eigen weghelft.

Psychosammie, Wat weegt die “Brommert” van jou eigenlijk?

Die van mij staat op papier voor 1504 Kg.

Maar dat is dan nog zonder alle fratsen zoals Psychosammie dat noemt.

Dus half leren bekleding en 10 voudig verstelbare elektrische stoelen (aan de hand van de sleutel herkent hij de bestuurder en stelt hij automatisch de stoel in) , volwaardig reservewiel, trekhaak, speciale achteras, automatisch achterklep, dynamische ledverlichting, extra geluidsysteem, enz. enz. maar dat alles weegt wel telkens zoveel Kg extra. Maar gelukkig tellen al die opties niet mee voor het totaal.

Zet je hem echter met volle tank zonder bestuurder oid. op de weegschaal dan gaat die ook ver over de 1700 Kg.

En als zoiets frontaal botst met een gemiddelde 5 liter auto dan zit ik toch niet graag in die laatste en dan wil ik het al helemaal niet hebben over zo’n “brommer” als die vol wordt geraakt.

Wel zijn er weer allerlei voorzieningen getroffen om ook fietsers en voetgangers een betere kans te geven een aanrijding na te kunnen vertellen.

En met driver alert worden de handelingen van de bestuurder in de gaten gehouden om deze tijdig te waarschuwen dat het beter is om even rust te gaan houden om alle bovengenoemde situaties te voorkomen.

Vandaar dat het nu nog even lastig is als hij tegen begint te werken maar dat zal ook wel wennen waardoor je een andere (misschien wel betere) manier van rijden aan zult gaan houden om die meldingen te voorkomen.

suc6

Gerrit

Wel zijn er weer allerlei voorzieningen getroffen om ook fietsers en voetgangers een betere kans te geven een aanrijding na te kunnen vertellen.

Yep, die van mij heeft springladingen onder de motorkap.

Wanneer een voetganger frontaal geschept wordt, gaan die springladingen af en komt de motorkap als een soort springschans omhoog, met de bedoeling dat de voetganger niet tegen de voorruit en de dakrand klapt, maar eroverheen glijdt.

Die springladingen worden elke 3 jaar vervangen.

Pff gelukkig zit er op mijn Piper Meridian niet zo veel fratsen op.

Al zitten daar wel 2 lcd schermen in, die alles laten zien, en een heleboel knopjes.

Wel leuk om te lezen, dat er bij de ene nog meer fratsen op zit als bij de andere, en dat de ene groter en zwaarder is als die andere.

Gelukkig heeft mijn Honda CRV niet zo veel dingen wat kapot kan gaan Alhoewel!

Zitten er Garmins in die Meridan

En dan zeker tijdens de reis tegen je passagier zeggen,

go, ik weet eigenlijk niet waarvoor dat ene rode knopje is, laat ons eens kijken wat er gebeurt wanneer ik erop druk.

Een spuitbusje ether (€ 6,95) zal zo ongeveer hetzelfde effect hebben als je het gedoseerd in het luchtfilter spuit.

Piper Meridian met glas. Zo jammer! Meer dan een hoogtemeter, snelheidsmeter en een kompas heb je toch niet nodig?

Die zitten er ook nog in, voor wanneer het glas het begeeft.

Wel gaaf, dat glas en al die verschillende knopjes, met de daarachter liggende mogelijkheden.

Terug off-topic.

Ik zou ook geen ether in mijn diesel willen spuiten.

Volgens mij gaat daar het motormanagement heel heftig op reageren.

En aangezien dat dan weer automatisch de garage gaat bellen met een rapport, moet ik daarna weer van alles gaan uitleggen de de werkplaats chef.

En die denkt dan zoiets van. “Daar is die domme Hollander weer”

Maar tot de tijd dat die zijn zal het moeten doen met de systemen die er nu verkrijgbaar zijn.

Ik zal zeker niet beweren dat deze systemen nu ideaal zijn maar dat zijn de huidige zonnepanelen, windmolens en zo veel andere zaken ook niet.

Het is een 1e stap in de ontwikkeling van systemen die je helpen, als dat nodig mocht zijn, om je veiliger en heelhuids weer thuis te krijgen.

En dat er ook nadelen aan kleven zal zeker maar vooralsnog ondersteunt het de bestuurder voor het geval deze even niet oplet.

Heel handig is bijv. de verkeersborden zoeker, die zoekt continu de bermen of naar snelheidsborden en ontdekt hij er een dan geeft hij die op het display weer.

Is je eigen snelheid te hoog dan gaat hij knipperen.

suc6

Gerrit

Ja, dat is precies het risico. Daardoor ga je steeds luier rijden. Het apparaat zal het wel beter weten. Krijg je van die grapjassen die de plomp in reden omdat de domdom dat aangaf.

Ik ben blij met de ondersteunende systemen die ik aan boord heb.

Ik hoef mij alleen nog maar bezig te houden me de primaire taken van de automobilist.

Precies, ipv. zenuwachtig je snelheidsmeter in de gaten te houden (en achter elk bosje te kijken of er ook weer zo’n stelletje struikrovers met een lasergun staan) gewoon lekker relaxed rond sturen.

Begint er dan wat te knipperen omdat ze er plotseling een bord hebben geplaats voor werkzaamheden die volgende week pas beginnen dan simpel even de voet van het gas om niet een paar dagen gespannen bij de brievenbus te moeten zitten om die enveloppe te kunnen onderscheppen voordat je vrouw die onder ogen krijgt

suc6

Gerrit

Daar maak ik me helemaal geen zorgen over. Op de A9 staan geen flitsers meer. Althans niet het stuk dat ik rij. Rij daar iedere dag 130-140 en de afgelopen 5 jaar geen prent meer gehad.

Jij rijdt op een witte motor met een blauw zwaailichtje?

Nee, zilvergrijze motor zonder zwaailicht. Maar ik hou wel van doorrijden. Ik kan niet wachten tot we op alle snelwegen 130 kunnen.

Zolang je maar niet boven de “Mulder” snelheidsgrens komt, kost het je wanneer je nat gaat, alleen geld.

Voor sommige lieden hier wordt het overduidelijk de hoogste tijd dat we vergelijkbaar met Zwitserland en Finland verkeersboetes gaan opleggen!