Analoge uitschakeling in UK op lange baan.

In tegenstelling tot de meeste landen in Europa. Maar ja, UK is nu eenmaal Europa niet meer.

https://radiovisie.eu/uk-regering-schuift-analoge-switch-off-op-de-lange-baan/

Goed nieuws voor aan de kust

Verderop … Absolute 1215 komt hier 's avonds redelijk goed door , met wat fading !!

Ook enkele BBC zenders die ook overdag beluisterbaar zijn , met ruis !!

De 1215 van Absolute is hier minder sterk dan vroeger, denk dat ze het vermogen wat verminderd hebben. Hier komen Smooth op de 603 en 945 overdag sterk binnen. Ook de 1548 van Gold is bij momenten goed te ontvangen. Van de BBC zenders zijn heel wat am zenders de laatste maanden uitgeschakeld.

12 uren geleden, astro iris zei:

UK is nu eenmaal Europa niet meer.

Dat was het nooit.

De Engelsen zijn altijd dwarsliggers geweest. (De Euro niet willen, geen Schengen, links rijden, noem maar op)

Als er te weinig luisteraars zijn, zullen AM zenders desalniettemin worden uitgeschakeld. Daar zal niks aan veranderen ondanks deze verlenging. Er worden nog steeds AM licenties ingeleverd bij OfCom. Dat proces gaat gewoon door.

Misschien kunnen ze het niet betalen de overstap volwaardig door te voeren. Ja het is maar een vermoeden want indien je dat FM en AM uitschakelt moet je ook de complete DAB+ dekking op orde hebben… en dat zou wel eens lastig kunnen zijn op de shetland pony eilanden (etc) en de national parks waar geen zendmasten mogen worden opgesteld.

Ik vraag me sowieso af wat deze beslissing de facto gaat veranderen in het VK. AM afschakelen is een zinloos besluit want als er niemand meer op zit of ernaar luistert, is de uitkomst dezelfde. En ook in de VK zou de AM ingezet kunnen blijven voor LPAM, zoals in NL.

FM afschakelen is een ander verhaal. Als het slim en gericht wordt aangepakt, kunnen beide banden nog wel een tijdje elk een eigen, specifieke functie hebben om een volledige radiodekking te bereiken en kan FM nog wel een tijdje mee. Ik denk dat in veel andere landen deze gedachte ook speelt.

DAB is helemaal een part verhaal in het VK. DAB+ is er nog lang geen feit, en DAB is van beduidend mindere kwaliteit. Daarnaast zullen veel Britten ontvangers hebben die geen DAB+ kunnen ontvangen. Hier speelt de wet van de remmende voorsprong.

Wat betreft de Shetland Eilanden en national parks: als je daar dekking hebt voor mobiele diensten, zou dab+ ook geen probleem mogen zijn, toch? Dab+ is in principe net zo low power.

1 uur terug, Eduard07 zei:

En ook in de VK zou de AM ingezet kunnen blijven voor LPAM, zoals in NL

Ik kan hier enkele LPAM NL zenders ontvangen , 1566 overdag & vroege avond

1008 , Enkel wanneer het donker is , heel zwak & op & neer , maar storingvrij !!

Op 828 heb ik er ook al eens eentje 's avonds ontvangen , ook Radio Seabreeze AM 1395 !!

Ook op 1602 destijs !!

Maar goed , AM , en toch heeft het wel iets

5 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

Dat was het nooit.

De Engelsen zijn altijd dwarsliggers geweest. (De Euro niet willen, geen Schengen, links rijden, noem maar op)

zijn wel slim om uit de EU te stappen

Over 10 jaar zit helemaal niemand meer te wachten op DAB.

1 like

Wanneer onze maatschappij in dit tempo blijft veranderen, zijn we over 10 jaar blij wanneer we nog een buizen radio hebben.

Wat wou je er op ontvangen, dan?:confused:

6 uren geleden, Eduard07 zei:

Wat wou je er op ontvangen, dan?:confused:

Wie er ééntje heeft die nog goed functioneert, mag het mij steeds laten weten.

Ik koester mijn nog goed functionerende bakelieten NSF, maar veel zenders zitten er niet meer op.

In de goede ouwe zeezendertijd pakte een lampenradio met een goede antenne Radio Veronica op 192 in het noord oosten van de stad Groningen alsof je in Scheveningen woonde, terwijl zelfs een goede transistorradio slechts een zwak signaaltje liet horen met veel ruis.

Die lampenradio’s waren in dat opzicht toverdozen. DX-en werd bijna lokale ontvangst. Ook overdag zat de middengolf er veel voller op dan op de beste transistor.

Mijn Ford Mondeo van 2015 heeft vreemd genoeg ook AM ontvangst. Meer dan wat ruis en gekraak heb ik nog niet waargenomen.

Koop een VW, Seat of een Skoda en de AM ontvangst op de ingebouwde (nota bene ook dab+) radiofunctie is nog steeds subliem. Zoals je eigenlijk mag verwachten van een ontvangst-gevoelige autoradio met optimale antenneconstructie en aarding. Radio Caroline 648 tot aan de Duitse grens.

2 uren geleden, Eduard07 zei:

Koop een VW, Seat of een Skoda en de AM ontvangst op de ingebouwde (nota bene ook dab+) radiofunctie is nog steeds subliem. Zoals je eigenlijk mag verwachten van een ontvangst-gevoelige autoradio met optimale antenneconstructie en aarding. Radio Caroline 648 tot aan de Duitse grens.

Voor sublieme AM ontvangst vind ik het nog niet noodzakelijk om een VAG auto te kopen. De DAB+ ontvangst in de Mondeo is perfect sinds ik een storende usb lader heb vervangen door een afgeschermd exemplaar.

De waarnemingen en ervaringen in Nederland zijn natuurlijk niet hetzelfde als in Groot Brittannië.

Of je nu VW of Ford rijdt.

Bovendien heeft de brexit er alles mee te maken en de hele reorganisatie van de BBC en het extra optuigen van DAB+ masten, die niet dezelfde zijn als die voor mobiele telefonie.

Men wil extra geld verdienen en wil dus met een dubbel systeem (analoog en digitaal) de uitzendrechten als inkomsten voor de staat gewoon langer genieten.

Dat gaat voor FM, denk ik, ook wel lukken, maar niet voor de AM. Die zal, net als in ons land, uiteindelijk ontaarden in LPAM voor hobbyisten en speciale doelgroepen. Geloofsgemeenschappen, bijvoorbeeld, zouden een LPAM licentie koesteren, net als in de VS.

Ondertussen lijkt de afschakeling van AM in het VK gewoon door te gaan:

15/07-2020

UNITED KINGDOM
Absolute Radio [1215 kHz] from Brookmans Park appears to be currently off the air. No carrier noted in London at 1042 UTC. Seemingly no information regarding planned maintenance, and BBC Radio 5 Live on 909 kHz from the same site remains on the air.
BDXC - British DX Club fb group (2020-07-15)

https://mediumwave.info/news.html