Die 1215 was al lager in vermogen, hier komt de 1260 van Lydd Kent nu sterker binnen.
Op 6-7-2020 om 09:16, Eduard07 zei:
Koop een VW, Seat of een Skoda en de AM ontvangst op de ingebouwde (nota bene ook dab+) radiofunctie is nog steeds subliem. Zoals je eigenlijk mag verwachten van een ontvangst-gevoelige autoradio met optimale antenneconstructie en aarding. Radio Caroline 648 tot aan de Duitse grens.
Ik zie me al een auto kopen met als argument dat de middengolfontvangst zo geweldig is van de betreffende auto. Hier moest echt even om lachen.
Koop dan een wat oudere Mercedes. Die hebben perfecte AM (MG/LG/KG49mtr.)
8 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:
Ik zie me al een auto kopen met als argument dat de middengolfontvangst zo geweldig is van de betreffende auto. Hier moest echt even om lachen.
Dit was geen advies. Slechts een constatering.
10 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:
Geen FM dus dat gaat niet door ![]()
FM ook
Hou nou toch eens op over die autoradio.
Want is dit niet veel en veel mooier?
Dit toestel kwam omstreeks 1956 in onze huiskamer te staan.
Schitterend toestel met een grandioos geluid.
Met een defecte buis staat hij nog steeds bij mij op zolder.
Vervangen van die dingen wordt helaas steeds moeilijker.
Welke buis zoek je
Om die terug 100 % werkend te krijgen is er wel wat meer nodig dan een nieuwe buis.
Vrijwel alle elco’s die daarin zitten moeten vervangen worden, die zijn zo lek als een zeef, na al die jaren.
22 minutes ago, mebo870 said:
Om die terug 100 % werkend te krijgen is er wel wat meer nodig dan een nieuwe buis.
Vrijwel alle elco’s die daarin zitten moeten vervangen worden, die zijn zo lek als een zeef, na al die jaren.
In dat geval moet ik het maar snel vergeten.
Ik hoopte er te zijn met het vervangen van de EABC 80.
Dit, omdat die bepaalde buis verschrikkelijk heet werd.
Wel jammer, ik had hem graag nog eens werkend gehad.
EABC80 wordt doorgaans gebruikt als am / fm detector en lf voorversterker.
En ja, buizen worden heet.
Hmmm…een EABC80 wordt wel warm maar niet verschrikkelijk heet. Dan zou die roodgloeiend moeten staan.
Controleer de roosterlekweerstand en ga niet lukraak alle condensatoren vervangen.
Verder…breng zo´n radio naar een expert die weet hoe je hem na al die jaren weer aan kan zetten. Anders maak je meer kapot dan heel.
Raadpleeg www.nfor.nl Daar zijn mensen die weten hoe deze radio weer aan het spelen te krijgen is.
Ga er niet mee stoeien als je er niet de ballen verstand niet van hebt.
Tijd voor de rokende soldeerbout en niet hier het topic kapen.
1 hour ago, Tonskidutch said:
Tijd voor de rokende soldeerbout en niet hier het topic kapen.
Dit draadje ging met de autoradiodiscussie al off topic, maar je hebt natuurlijk gelijk.
Kaping bij deze beëindigd.
Mee eens. Dacht dat je zeker wist dat het de buis was. Daar heb ik er een paar van. Maar roodgloeiend is meestal niet de buis maar b.v. een lekke koppelcondensator aan het rooster van de EABC80 of een onderbroken lekweerstand aan dat rooster. De rokende soldeerbout weet meer en b.v. het schema. Succes met deze mooie bak.
kan je zeker verder helpen met de reparatie van deze radio…