[all/Geen DM7025] PLi® Helenite Final Images Suite 20070709 Rev.3223

Citaat:

Citaat:

PLi®-Helenite-DM500-20070709-3223
PLi®-Helenite-DM500-Old-Framebuffer-20070709-3223

Kernel:

• Update of Dreambox-DVB-modules, new driver for DM600
  • For the DM500 now two images are built
    The default with the current driver, and the same image again but with the old framebuffer driver.

Kan iemand hier iets meer uitleg over geven?
Hoe kan ik zien welke ik moet gebruiken in mijn twee DB-500?

Wanneer je nooit problemen hebt gehad me pixelation dan gebruik je de normale versie. In het verleden hebben sommige gebruikers aangegeven betere ervaringen te hebben met de oude framebuffer van destijds, vandaar dit extra image.

Citaat:

Citaat:

Beetje jammer dat in de 500-image niet de laatste CCcam (2.0.1) vastgebakken zit, maar de voorlaatste (2.0.0).

Waarom zit er een Cam ingebakken, in de DB-7020 image zit er ook geen?

Groetjes, Mobieltje

Om zoveel mogelijk mee te nemen in het read only gedeelte van de image heb je geen extra ruimte benodigd in je schrijfbare gedeelte, /var, deze is krap op de 500. Aangezien de 500 geen usb aansluiting heeft heb je nu toch een kant en klare box voor direct gebruik.

Hij staat er weer op.

Hardstikke bedankt voor het vele werk wat jullie er weer in hebben gestopt :slight_smile:

@hemertje

Bedankt voor je antwoord, het is helemaal duidelijk.

Groetjes, Mobieltje

Is er een eenvoudiger methode om een 7020 te upgraden van Helenite RC naar Helenite Final, dan flashen via de webif?

Flashen betekent alle aanpassingen/plugins/instellingen etc handmatig weer zien te ‘redden’, in mijn geval een hele klap werk.

Citaat:

Is er een eenvoudiger methode om een 7020 te upgraden van Helenite RC naar Helenite Final, dan flashen via de webif?
Flashen betekent alle aanpassingen/plugins/instellingen etc handmatig weer zien te ‘redden’, in mijn geval een hele klap werk.

Daar had ik ik in het verleden ook al naar gevraagd maar dat is er nog niet.
Ik begreep wel dat er aan een soort package-manager-achtig iets wordt gewerkt.

Ik neem aan dat muv kernelupgrades alles dan zonder flashen kan.
Dat zou natuurlijk helemaal top zijn want dat is dan wel een primeur onder de imagebouwers.

Citaat:

Je kunt een backup maken (blauwe knop, backup/restore) en die daarna weer terugzetten.

heb ik hier niet gelezen dat je beter niet met een backup werkt, in verband met een gewijzigde struktuur van de satellites.xml ?

Citaat:

Dat zou natuurlijk helemaal top zijn want dat is dan wel een primeur onder de imagebouwers.

Ook dat zit er in. Met “ipkg update en ipkg upgrade” kun je updaten naar de laatste versie. Dit kan ook vanuit de Package Manager onder de gele knop. Wel even onder voorbehoud, een andere PLi dev zou 't hier even moeten bevestigen.

Citaat:

heb ik hier niet gelezen dat je beter niet met een backup werkt, in verband met een gewijzigde struktuur van de satellites.xml ?

Je kunt kiezen wat je wilt backuppen (op directory nivo dan). Als je bepaalde dingen niet wil overschrijven dan kun je ze uit de backup halen door de files te verwijderen (/hdd/backup/…).

En zo goed werkt die backup functie ook niet hoor, al eens eerder geprobeerd, maar ik was alsnog zeer veel kwijt.

De dreambox is natuurlijk een knutseldoos. Maar elke dag ‘iets’ toevoegen betekent na een paar maanden bijna onherstelbare schade als je helemaal nieuw flashed.

Voor de zekerheid maak ik dan ook elke week een eigen nfi opdat ik mijzelf niet per ongeluk met een prak werk opzadel. Dit was en blijft voor mij het probleem om naar een nieuwe image over te stappen.

Citaat:

En zo goed werkt die backup functie ook niet hoor, al eens eerder geprobeerd, maar ik was alsnog zeer veel kwijt.
De dreambox is natuurlijk een knutseldoos. Maar elke dag ‘iets’ toevoegen betekent na een paar maanden bijna onherstelbare schade als je helemaal nieuw flashed.

Dat komt omdat de backupfunctionaliteit als je het script bekijkt alleen de in het script bepaalde directories backupt.
Daarom dat ik zelf een backupscript bij hou wat ik telkens wanneer ik een file/script toevoeg of weghaal gelijk in het script aan pas.
Ik neem dan alles gelijk mee zoals plugins (dan hoef je die ook niet meer met de hand allemaal af te gaan).
Het ‘nadeel’ van dat laatste is dat een packagemanger/pluginmanager dan niet ‘weet’ dat je de plugin al heb geinstalleerd, maar dat heeft verder geen functionele gevolgen.

Hij zit erin, bedankt PLi® - team :+1:

Toppie, mannen.

Draait weer perfect.

:+1:

Citaat:

Citaat:

Ook dat zit er in. Met “ipkg update en ipkg upgrade” kun je updaten naar de laatste versie. Dit kan ook vanuit de Package Manager onder de gele knop. Wel even onder voorbehoud, een andere PLi dev zou 't hier even moeten bevestigen.

Dit is de eerste PLi image die is voorbereid om in de toekomst te updaten met ipkg. De vorige versies hadden wel ipkg, maar de toen gebruikte revisienummering verhindert goede updates.

Dus, deze nog ff flashen. Zo je wilt is dat voor het laatst :slight_smile:

En inderdaad: kernel updates en updates van de 2nd stage bootloader kunnen niet met ipkg, daarvoor is flashen noodzakelijk.

Citaat:

En inderdaad: kernel updates en updates van de 2nd stage bootloader kunnen niet met ipkg, daarvoor is flashen noodzakelijk.

Kleine correctie; bootloader kan idd niet, maar kernel updates kunnen wel degelijk :wink:
Online updaten is helaas nog geen 100% wondermiddel, een aantal pakketten laten zich erg lastig updaten (bijvoorbeeld ‘basefiles’, die verwijdert / vervangt files die het onmogelijk maken voor ipk om z’n taak af te maken).
We zullen daarom erg gedoseerd en weloverwogen updates beschikbaar stellen.

Citaat:

Citaat:

Kleine correctie; bootloader kan idd niet, maar kernel updates kunnen wel degelijk :wink:
Online updaten is helaas nog geen 100% wondermiddel, een aantal pakketten laten zich erg lastig updaten (bijvoorbeeld ‘basefiles’, die verwijdert / vervangt files die het onmogelijk maken voor ipk om z’n taak af te maken).
We zullen daarom erg gedoseerd en weloverwogen updates beschikbaar stellen.

Dat kan ik me heel goed indenken.
Toch vind ik persoonlijk dergelijke functionaliteit veel interessanter dan allerlei toeters en bellen tbv ‘eyecandy’ (hoewel dat ook wel eens aandacht trekt)
Overigens is het niet zo dat als je een kernel opgrade middels packagemanger doet dat je dan tijdens de upgrade 2 kernels naast elkaar moet hebben, dan van de nieuwe boot, en vervolgens de oude weggooit?
Dat betekent dat ‘volle’ drfeamboxen extra risico lopen

Citaat:

Heb hem erop gezet , alleen deze heeft nog dezelfde egenaardigheid als de RC1 .
En wel dit:
Ik gebruik de Screwed Stone skin , als ik dan op de VIDEO knop druk moeten in de skin de videoknoppen zichtbaar worden , dit gebeurt niet , de EPG data blijft zichtbaar , echter de video-knoppen worden dan wel aktief .
Druk ik nu meerdere malen op de VIDEO knop dan worden die knoppen wel weer zichtbaar in de skin .

ehhmmmm… ik denk dat je dan niet goed gekeken hebt want zover ik me kan heugen is dit altijd al het geval geweest… niets mis mee toch? :+1:

greetz…

Sorry.. Helemaal vergeten. PLI Team, bedankt hij staat er weer in en zoals altijd retestabiel!! :+1:

greetz…

Citaat:

Toch vind ik persoonlijk dergelijke functionaliteit veel interessanter dan allerlei toeters en bellen tbv ‘eyecandy’ (hoewel dat ook wel eens aandacht trekt)

De ipkg functionaliteit is gewoon aanwezig, de praktijk moet alleen nog uitwijzen hoeveel we er mee kunnen aanbieden.
De intentie is in ieder geval om er leuke dingen mee te doen.

Citaat:

Overigens is het niet zo dat als je een kernel opgrade middels packagemanger doet dat je dan tijdens de upgrade 2 kernels naast elkaar moet hebben, dan van de nieuwe boot, en vervolgens de oude weggooit?
Dat betekent dat ‘volle’ drfeamboxen extra risico lopen

De kernel staat in een eigen partitie (readonly gemount op /boot), die kan je gewoon vervangen.
Risico is natuurlijk ietsje groter dan bij een update van een ‘normaal’ pakket, als de spanning wegvalt tijdens het copieren heb je geen werkende kernel meer, en zal je opnieuw moeten flashen.
Er passen geen twee kernels in deze partitie.
En ipkg ondersteunt ook geen ‘run task at next reboot’, het is duidelijk niet voor windows ontworpen :wink:

Ik heb deze nu ook geinstalleerd als vervanger van de Garnet.

ik kom twee puntjes tegen:

1. mijn ab reageert slecht en af en toe opeens snel (alsof een knop meerdere keren achter elkaar wordt ingedrukt). Is de standaard instelling van Helenite anders als van Garnet?

2. ik had de settinglijst gebackuped met dreambox-edit, maar na terugzetten gaan alle NL zenders op “unknown service”. Ik kan wel zappen, maar de naam van de zender verdwijnt achter deze “unknown service” melding.