Ik woon in een nieuwbouwwijk. Veel grote daken vol gelegd met panelen. Nou komen ze er achter dat dat niet helemaal rozengeur en maneschijn is. Ze zijn dus ook massaal bezig met accu’s, dynamische contracten (want soms gratis stroom). Vooral Tibber lijkt populair te zijn. Nu zijn het wel vooral allemaal Tweakers die daar mee bezig zijn en het ook als een hobby beschouwen.
Als je voor die auto kiest, zou ik wel adviseren er een paar panelen bij te leggen. Dan rijd je een groot deel van het jaar letterlijk op zonneenergie. Panelen kosten momenteel vrijwel nix.
Als je voor die auto kiest, zou ik wel adviseren er een paar panelen bij te leggen. Dan rijd je een groot deel van het jaar letterlijk op zonneenergie. Panelen kosten momenteel vrijwel nix.
Enerzijds past dat niet symetrisch op mijn dak, er liggen
nu 12 panelen naast elkaar en langer is mijn huis niet.
Daarnaast dien ik dan ook de inverter te vervangen en…
moet ik de bekabeling aanpassen naar 3x400 Volt.
Laat ik daar nou nèt te lui voor zijn voor deze inspanning…
Dus gewoon op 1 fase 20 A zoals je voorstelde lijkt mij een
prima oplossing, ben tenslotte ook geen globetrotter qua km.
Heb jij een “slimme laadpaal” of gewoon een 230V wandcontactdoos.
Mijn auto kun je verbinden met blue-link. En wellicht kun je daarmee
de parameters instellen zoals jij die in de afbeeldingen hebt getoond.
Een slimme lader. Het nadeel van zo’n stekkerlader is dat die meestal niet verder komt dan 13A.
Zo’n lader stelt overigens niets voor. Het is niet veel meer dan een DIN Laadcontroller en een 2 polige magnetische schakelaar. Je haalt de stekker van 1 kant van een simpele laadkabel en aasluiten.
SmartEVSE zou ik in jouw geval halen als je het zelf in elkaar durft te schroeven. Dan kan je later eventueel ook simpel naar 3 fasen.
Nee, kijk even goed naar het schema. Als je tussen 1 fase of 3 fase wilt schakelen, schakel je in principe 2 fasen weg met een tweede (2 polige) contacter achter de eerste 4 polige (zorg dat je ook de nul schakelt!)
HA communiceert met de SmartEVSE via MQTT. De smart EVSE maakt verbinding met je netwerk middles Wifi. IN HA wordt de SmartEVSE automatisch gevonden middels MQTT discovery.
Programmeer de EVSE et deze firmware. Die kan je uploaden en updaten via de webinterface:
Is dat niet heel erg veel overkill op 8 meter bij maximaal 16A? Het prijsverschil is best behoorlijk.
Je kan theoretisch de 2.5mm2 gebruiken. Echter ga je tijdens het laden waarschijnlijk continue de max trekken, waardoor de warmte ontwikkeling gemiddeld hoger ligt. Dus een beetje over dimensioneren is niet gek. 4mm2 kan ook uiteraard .
Bij gebruik van 2.5mm2 wel zorgen dat de kabel vrij ligt.
Ik ga sowieso een 3 fase aardlekautomaat (aardlekschakelaar en installatieautomaat in 1)
plaatsen in de groepenkast.
Maar het is voor mij niet duidelijk welk karakteristiek ik moet toepassen.
A, B of C karakteristiek?
(op die automaat komt dan op 1 fase ook mijn zonnepanelen zoals
heeft voorgesteld)
Dat is niet wat ik voorgesteld heb. Ik stelde voor voor de autolader een aparte groep te gebruiken van 20A. Of het verstandig is de zonnepanelen en de autolader op dezelfde groep te plaatsen durf ik niet te zeggen.
In jouw geval zou ik gaan voor een simpele ‘slimme’ 1 fase lader met een aparte 20A groep op de fase waarop ook je zonnepanelen zitten.
Dat is niet wat ik voorgesteld heb. Ik stelde voor voor de autolader een aparte groep te gebruiken van 20A. Of het verstandig is de zonnepanelen en de autolader op dezelfde groep te plaatsen durf ik niet te zeggen.
Inderdaad, dat heb ik verkeerd gelezen/geinterpreteerd. Excuusjes.
is de zonnepanelen en de autolader op dezelfde groep te plaatsen durf ik niet te zeggen.
Geen probleem naar mijn mening . De stroom zal nooit hoger worden dan de max stroom van de lader of zonnepanelen inverter… (Afhankelijk welke van de 2 het grootste is kwa maximale stroom)
Geen probleem naar mijn mening . De stroom zal nooit hoger worden dan de max stroom van de lader of zonnepanelen inverter… (Afhankelijk welke van de 2 het grootste is kwa maximale stroom)
Ik zou zelf een C karakteristiek nemen…
Het WERD nog spannender. Men adviseert om een type B automaat te kiezen (dus geen B karakteristiek)
maar type B, maar deze zijn peperduur (denk aan een slordige € 250,= en meer) en dat vind ik te gortig.
Nu ga ik een DC/AC Residual Current sensor RCM14-03 toepassen (€ + 50) en dan kan ik een gewone
aardlekautomaat nemen met C-karakteristiek ( € 35,=) en dat is dan weer goed te doen.
Ik las dat op Tweakersnet alleen ze schreven daar ruim 250 pagina’s (over diy laadpalen)over en dat werd mij teveel.
Ik had net 147 pagina’s gelezen over mijn Hyundai, 5 dagen lang… wel leuk overigens.