Zendmast oorzaak van storing?

Dubbel gepost

26 minuten geleden zei Big fellow:

Ga je maar eens verdiepen in QAM, en dan zal je zien dat wat je nu schrijft niet klopt. De digitale bits worden op een ā€œanalogeā€ wijze gemoduleerd…

Klopt natuurlijk analoog 1-2-4-8-16-… in nivo uitzenden in AM/fm is toch digitaal.

Maar je hebt gelijk is een analoge uitzending met digitale info.

Naar mijn gevoel veroorzaakt digitale uitzendingen via welke methode dan ook meer

storing (pulsen).

Helemaal in het begin van digitaal over radio rtty (telex) op korte golf

was fsk te vergelijken met fm en digitaal.

Was niet echt fm maar twee tonen in ssb zender.

Ik denk dat je gevoel je in de steek laat.

Er zijn niet zoveel portofoons meer in gebruik die kunnen storen, maar anders zou je schrikken over de bedroevende weerstand tegen hf stoorbronnen van consumenten spul.

7 uur geleden zei luisteraar:

Klopt natuurlijk analoog 1-2-4-8-16-… in nivo uitzenden in AM/fm is toch digitaal.

Ik had al de hint gegeven om eens naar QAM te kijken… Doe dit nu eens, dan zal je zien dat dit niets met ā€œnivoā€ te maken heeft. Je hebt een AM signaal wat in fase gemoduleerd wordt…

https://en.wikipedia.org/wiki/Quadrature_amplitude_modulation#/media/File:QAM16_Demonstration.gif

7 uur geleden zei luisteraar:

Helemaal in het begin van digitaal over radio rtty (telex) op korte golf

was fsk te vergelijken met fm en digitaal.

Was niet echt fm maar twee tonen in ssb zender.

Nu haal je FSK en AFSK door elkaar heen…

Maar terug on-topic: De onderdrukking van alle harmonischen dient voldoende te wezen om geen storing buiten de zend mast te hebben… Nu is de 2e harmonische de lastigste aangezien deze het dichtste bij de grondtoon ligt, maar met een goed (coaxiaal) notch filter kan je een heel eind komen…

3 uur geleden zei Big fellow:

Je hebt een AM signaal wat in fase gemoduleerd wordt…

knap

Dat deden de Engelsen tijdens de Falkland oorlog met hun BBC World zenders voor de communicatie met de troepen.

Ach, vroeger stoorde elke bromfiets die door de straat reed op de FM en de TV. In de jaren 60 dacht ik moest toen alles ontstoort worden. Dat gebeurde in eerste instantie met ontstoorde bougiedoppen waarin een koolweerstand van 5KΩ zat en een metalen omhulsel. Later kwamen er bougies waar de weerstand al in de bougie zat.

Allemaal kleine stoorzendertjes.

11 uur geleden zei luisteraar:

knap

En leg jij nu eens, misschien in een nieuw topic!, eens uit waarom je een AM signaal niet in fase kan moduleren…?

Je mag een nieuw topic openen daar zal ik zeker op reageren ,het hoort hier inderdaad niet thuis

om het debat af te sluiten kun je natuurlijk wel nog even lezen waar het over gaat

Citaat

Quadrature amplitude modulation, QAM: This form of modulation is essentially derived from two carriers that are 90° out of phase and adding information, either analogue or digital. Quadrature Amplitude Modulation is widely used for carrying many digital signals, everything from Wi-Fi to Mobile phone communications and very much more.

bron

je leert elke dag weer bij