Webserver thuis draaien wat kost dit ?

Ben van plan om op de zaak een webserver te draaien,vroeg me af is dit een dure grap ? hij zou in principe 24 uur per dag moeten draaien

de voeding is 200 watt ,

Wat zou dat ± per jaar ongeveer kosten ?

200 watt keer 365 dagen is 73000 watt is 73 kilo watt

1 kilo watt kost ongeveer 0,25 euro

Dus de jaarkosten aan electriciteit zijn: 73 keer 0,25 is 18,25 euro

Je moet ook rekening houden met de afschrijving van de server

groet

Goofykwek

200 watt keer 365 dagen is 73000 watt is 73 kilo watt

1 kilo watt kost ongeveer 0,25 euro

Dus de jaarkosten aan electriciteit zijn: 73 keer 0,25 is 18,25 euro

Je moet ook rekening houden met de afschrijving van de server

groet

Goofykwek

Ik denk dat je hier fout maakt.

200 watt per uur dus 200 x 24 x 365 = 1752000 watt dus 1752 kilo watt x 0,25 = 438 euro in het jaar.

Scheelt niks joh

Waarschijnlijk komt het nog wel een stuk lager uit. Een voeding van 200 watt zegt niets over het werkelijk verbruik. De voeding kan 200 watt leveren. Het werkelijke verbruik zal waarschijnlijk minder dan de helft zijn (rond de 80 watt afhankelijk van de hardware)

Ben blij dat ik het verschil niet hoef te betalen hahaha

Als het je zakelijke website betreft dan wil je neem ik aan wel een redelijke snelheid en ook zo dicht mogelijk bij de 100% bereikbaarheid hebben…?

Dus dan moet je al je verbinding redundant uitvoeren over 2 verschillende infrastructuren (dus kabel en ADSL bijvoorbeeld), een UPS gebruiken in geval dat het licht uitgaat, je hardware regelmatig onderhouden/vervangen etc…

Dus… Het kost veel meer dan alleen je energie. Een webhosting pakket met voldoende email adressen en dataverkeer kost je bij de betere aanbieders misschien een tientje in de maand, maar dan hoef je jezelf geen zorgen te maken over de technische kant etc..

stroom en tijd (beheer)

hang der eens een dag (24uur) een goede Wattmeter voor…

dan is de rekensom simpel

oeps ik zag (waarom ook ever) de andere reacties niet

Kan je dan niet beter een nas aanschaffen?

Met een energie verbruik van 20 watt.

20*24*365= 175 kilo watt * 0,25 eurocent = 44 Euro p/j.

De vraag is wat je wilt doen.

Wil je hosting gaan aanbieden of wil je alleen je eigen site online houden?

Als je wilt gaan hosten dan vergeet het maar met 1 pctje en als je je eigen site wilt gaan bijhouden dan kun je dit misschien als hobby doen, maar als kostenbesparing is dit geen goede keuze.

Daarnaast is het weer afhankelijk van wat je site moet doen. Is er veel verkeer, is er weinig verkeer. Kunnen mensen er alleen maar kijken en lezen of is er meer te doen, etc.

Misschien kun je wat meer vertellen over je intensies?

Als het je zakelijke website betreft dan wil je neem ik aan wel een redelijke snelheid en ook zo dicht mogelijk bij de 100% bereikbaarheid hebben…?

Dus dan moet je al je verbinding redundant uitvoeren over 2 verschillende infrastructuren (dus kabel en ADSL bijvoorbeeld), een UPS gebruiken in geval dat het licht uitgaat, je hardware regelmatig onderhouden/vervangen etc…

Dus… Het kost veel meer dan alleen je energie. Een webhosting pakket met voldoende email adressen en dataverkeer kost je bij de betere aanbieders misschien een tientje in de maand, maar dan hoef je jezelf geen zorgen te maken over de technische kant etc..

Een zakelijke website draai je niet op een adsl lijntje thuis.

Redundant uitvoeren heeft in verband met het dns cache op je domein helemaal geen zin.

Mvg,

Michel

Een zakelijke website draai je niet op een adsl lijntje thuis.

Mee eens. Dat probeerde ik dus al te zeggen.

Redundant uitvoeren heeft in verband met het dns cache op je domein helemaal geen zin.

TTL op 30 seconden zetten van je domain, en in geval van problemen op je “primaire lijn” een script je DNS laten updaten zodat de secundaire lijn IP gekoppeld wordt aan het domein… (OK, sommige ISPs negeren de TTL volkomen, maar als ze werken volgens de RFC’s zou dit dus moeten kunnen) Andere oplossing is een round-robin DNS opzetten met de verschillende IP’s. (Of een slimme DNS die zelf controleert of de host up is voordat het IP wordt gegeven)

Maar het blijft een customized / “houtje-touwtje” oplossing…

Je zou zelf een servertje in elkaar kunnen knutselen. Het wordt echter lastig om onder de 40 watt te komen. Maar stel dat je dat voor elkaar krijgt dan ben je dus 438 euro / 5 = 90 euro per jaar kwijt. In de praktijk zal het wel iets meer zijn.

Wil je een winkeltje beginnen dan is thuis knutselen geen optie.

voor een simpele hosting ben je 100-200 € per jaar kwijt… Veel minder zorgen lijkt me.

winwiz,

ik was me dat zelf eigenlijk ook aan 't afvragen wat nu verstandiger is hosting extern of thuis in de meterkast

maar een (voor mij bekend forum) is in augustus al haar berichten en reacties kwijt geraakt door een server storing bij een data center en sinds mei 2011 tot en met augustus was alles weg…

dat is dan de cheapo hosting blijkbaar geweest.

redden van de data was niet besloten in de abo kosten.

enkel een voorbeeldje dat menig community-lid grijze haren heeft gegeven bij desbetreffend forum.

(misschien ook erg amateuristisch opgezet destijds, maar toch)

maar ik heb nog geen woord van Daan gelezen over de intenties en doelstellingen

want ik kan me toch voorstellen dat een familiair web-servertje thuis best goed kan draaien voor foto’s en memorabilia. (en ook nog op een NAS die relatief zuinig is)

wat jij Daan?

ciao

want ik kan me toch voorstellen dat een familiair web-servertje thuis best goed kan draaien voor foto’s en memorabilia. (en ook nog op een NAS die relatief zuinig is)

Of een laptop als server gebruiken. Of een terminal client met de juiste software. Die clients krijg je ook met voldoende processor power voor een hobby server.

Als daardan ook nog een SSD schijf inzit dan drukt dat het verbruik ook nog een stuk.

En je kan ook nog evt de swap in het geheugen laten draaien zodat de schijf (of schijven) niet onnodig belast worden. Maar dan moet er wel voldoende geheugen inzitten.

Maar dit alles is alleen voor een hobby server.

Voor zakelijke dingen zijn dit geen oplossingen maar dan is het verbruik ook minder van belang. Daar staat stabiliteit voor verbruik.

Of een laptop als server gebruiken.

Persoonlijk zou ik geen laptop nemen voor dit soort zaken. Ik heb mijn laptops ook 24/7 draaien maar dit is veel instabieler dan mijn server. Ik kom regelmatig bij een (vanzelf) afgesloten laptop thuis. Ook slijt dit erg snel in verhouding tot een degelijke PC.

Ik heb dit nu een paar keer meegemaakt dat ik een nieuwe laptop koop en makkelijk redelijk zware software kan draaien. Echter na verloop van tijd raakt de CPU overhit en gaat dit steeds sneller. Ik zit hier achter een behoorlijke laptop (gekocht 1,5 jaar geleden), maar kan hier bijna niets meer op draaien wat grafisch veeleisend is. Dan is het binnen 10 minuten bekeken. Terwijl dit de eerste maanden geen probleem was.

Ik denk dat het 24/7 aanstaan teveel stof ofzo aantrekt. Ik zou hem eens een keertje moeten open en schoonmaken en kijken hoe het dan gaat.

@Sjattuh; Jouw problemen worden vrijwel zeker veroorzaakt door koelingproblemen. Waarschijnlijk zitten je koellichamen vol met stof/haren etc. Regelmatig schoonmaken is een must. De vervuiling komt ook vanwege het gebruik van de laptop op schoot, en dan de stofdelen die van je kleding loskomen…

Hup de compressor er op!

Of niet natuurlijk want zo heb je wel een “smoes” om elk jaar al weer te gaan nadenken over de opvolger

@Sjattuh; Jouw problemen worden vrijwel zeker veroorzaakt door koelingproblemen. Waarschijnlijk zitten je koellichamen vol met stof/haren etc. Regelmatig schoonmaken is een must. De vervuiling komt ook vanwege het gebruik van de laptop op schoot, en dan de stofdelen die van je kleding loskomen…

Ik heb hem nooit op schoot. Hij staat altijd op een tafel/bureau en 95% van de tijd op ze een plaat met 3 vinnen erin.

Maar ik vermoed dat 6 katten in huis hier enige rol in spelen… Heel af en toe ligt er ook een kat op mijn laptop te slapen.

Maar mijn vrouws laptop heeft hier nooit problemen mee, zij gebruikt hem ook erg veel, maar zet hem uit bij niet gebruik.