Hi,
toen een jaar of 18 terug,had ik een dvd recorder,met een analoge kabelaansluiting.
Toen die tijde gebruikte ik eerst een vcr en dan een dvd recorder.
Daar had je een leuke gemakkelijke functie in,die bij ons PDC heette en in duitsland VPS.
Ik was super tevreden over deze uitvinding,want je miste niks van je programma’s,zelfs niet als deze veel langer duurde.
Voor mijn ouders nam ik nogal veel op van ard en zdf,en daar kon een programma soms een uur uitlopen.
Maar geen probleem,mijn dvd recorder had VPS aan boord,en het was perfect opgenomen.
Sinds eigenlijk alles digitaal is in dvb,betreur ik het wel,dat ze een dergelijk systeem niet hebben overgebracht naar het digitale.Dus een soort pdc of vps,maar dan dat een pvr satelliet/kabel recorder ook op reageerde,toen een programma starte en eindigde.
Nu is men genoodzaakt 10 minuten van te voor op te nemen,en bij bepaalde programma’s toch 15à20 minuten,of je zou het slot missen.
Weet iemand de ware toedracht,waarom ze dit in het dvb systeem niet hebben ingevoerd?technisch onmogelijk,financieel oninteressant,???.
Want opnemen volgens de epg is soms riskant,ook al sta je ontvanger ingesteld om 5 minuten voor tijd op te nemen en 7 minuten na de opname.
het uitlopen van een programma bij de ARD en ZDF kan ik mij weinig in herkennen. Vroeger op de zaterdagavond toen Das Akutelles Sportprogramm nog live werd uitgezonden, kon dat wel eens een uurtje of zo uitlopen. Net zoals Wetten Dass…? en dergelijke programma’s bij de ARD.
Andere programma’s eigenlijk nooit. Slechts sprake van minuten, of secondes. Heel wat Krimis opgenomen op de vrijdagavond, ik kan mij maar één keer herinneren dat het misging, door een bepaalde actualiteit.
PDC heeft in Nederland nooit gewerkt. Vroeger stonden op de teletekstpagina’s van de KRO 316,317,318 uitgebreide reacties op vermeld van kijkers over het niet werkende PDC systeem en een keer een reactie van de omroepwereld. Het zou allemaal handmatig zijn de bediening. Dan kan je erop wachten dat het misgaat.
Nu is het officieel afgeschaft in Nederland. Fijn voor de NOS/NPO, dan is meteen niet meer de aanvangstijden in magenta kleuren te zien, waaruit blijkt dat er bijna geen enkel programma begint op de van te voren geplande aanvangstijd.
Eigenlijk gewoon een goedkope smoes om de kijker nog meer reclame in schoot te werpen. De wereld draait door moet om 19:00 uur beginnen, maar is het je opgevallen dat het zeker altijd twee minuten te laat begint? Liever nog wat meer reclame met geluidsirrantie, in de digitale ether te sturen. Begin september kan je zelf waarnemen als de DWDD weer begint.
Oh ja, de VRT kan er ook heel wat van. Kijk op de pagina’s van VRT teletekst en je ziet dat er geen programma op tijd begint. Het lijkt wel alsof het leeft, de begintijden worden continue aangepast, uitzichzelf lijkt het wel.
Zoals Spock zei tegen Kirk: Jim, het is leven, maar niet zoals wij het kennen…"