Ik wil graag een VPN verbinding opzetten naar mijn pc thuis.
Ik heb het volgende.
Mijn internet komt binnen op een Linksys wag354g deze ondersteund geen vpn nu heb ik nog een draytec vigor 2200e liggen en deze ondersteund wel vpn. Nu is mijn vraag kan ik de draytec achter mijn linksys hangen en vpn gebruiken en moet ik dan weer poorten forwarden naar mijn draytec iemand enig idee hoe dit voor elkaar te krijgen ???
hoe moet die verbinding worden opgebouwd ? PPP ? vpn passtrough kan dan wel maar een verbinding rechtstreeks met het router maken (om vervolgens in het netwerk te worden opgenomen) kan volgens mij weer niet.
daar moet je echt een VPN router voor hebben. volgens mij is de Vigor dat ook niet maar 100% zeker weet ik dat niet …
De drayteks kunnen inderdaad pptp en ipsec vpn. Ik zou eerst maar eens beginnen met pptp vpn. Op de linksys moet je dan poortje 1723 doorsturen naar de draytek. Ik ben alleen al eens een linksys tegengekomen(helaas typenummer vergeten) die geen pptp passtrough ondersteunde. Het gaat dan fout op het GRE protocol (ook wel protocol 47 genoemd). Als het dus niet werkt met een correcte portforwarding van 1723 tcp dan heeft je linksys waarschijnlijk problemen met GRE protocol. De vpn verbinding blijft dan hangen op “bezig met controleren gebruikersnaam en wachtwoord”.
Stel de linksys zo in dat de vigor in dmz staat. Dit heb ik van de linksys support zelf als advies gekregen omdat hun firmware niet goed werkte. Soms een erg slechte workaround, ik gebruik het zelf namelijk ook niet
Je kunt ook een softwarematige VPN opzetten. Handig voor internetspellen die je via een eigen netwerk met vrienden/kennissen wilt spelen. Kijk op www.hamachi.cc voor een gratis VPN programma. Werkt eenvoudig.