1 uur geleden, erwinnaar zei:
Elders op dit forum een mooi topic over waar firma Google je muziek nou op slaat. Ik vraag me dan af en daarom een nieuw topic:
-
hoe kom je van deze firma af? Is het een erger ‘virus’ dan covid..
-
wat is het beste alternatief om niets met deze firma van doen te hebben?
-
hoe diep zitten ze wel niet verweven in ons dagelijks bestaan?
Kortom is leven in digitale wereld mogelijk zonder iets van deze firma te gebruiken en dat men daar er ergens opslaat? 
Ja het lukt aardig, hoewel ik met mijn tv nog een behoorlijke klus heb, want Android.
De DNS staat steenvast op 4.4.4.4 en 8.8.8.8 en dat is met geen mogelijkheid er uit te hacken, al zeggen de instellingen van de tv wel.
In de firewall van de router heb ik deze dns adressen geblokkeerd, maar dan is het installeren van plugins en software niet te doen.
Het voordeel is dat de tv een heeeeeel stuk sneller reageert en dat hij bij afsluiten geen metadata meer verzend.
Maar ipv Google als zoekmachine binnen firefox bijvoorbeeld, kun je duckduckgo gebruiken, hoewel dat een “fork” is van google.
Ik ben er nog niet uit wat deze twee met elkaar te maken hebben, maar wel dat duckduckgo de algoritme van google gebruikt.
..alleen zonder irritante reclame en valse zoekopdrachten richting webshops en commercie.
Bing is ook een optie en wanneer je deze vaker gebruikt, komen de zoekresultaten ook beter overeen met wat je zoekt. Deze moet zich “inleren”.
Voor youtube kun je Vimeo gebruiken en zo zijn er meerdere te vinden.
Chrome is uit den boze net als android telefoons.
Sowieso is chrome geen goed plan, het vertraagt je systeem enorm, want metadata!
Heb je een router met een echte firewall, zoals een Draytek2926 o.i.d., dan kun je het dns van google blokkeren en meer dingen.
Je komt dan een heel eind.
Dan het struikelblok: Sommige websites zijn met een google oplossing gemaakt en je raad het al, jouw bezoek word gemonitord.
Veelal gebruikt door luie webbouwers of mensen zonder verstand..
(later meer, ik moet wat werken in mijn vrije tijd)