Test Diseqc-switches

Tot een aantal jaren terug was het niet moeilijk als je wilde kiezen voor een goede diseqc-switch. Spaun en Triax hadden uitstekende diseqc-switches. Helaas bestaan beide merken niet meer. Wat is tegenwoordig dan nog een goede diseqc-switch.
Hierbij een Duitse test van okt. 2025 waarin 14 diseqc-switches getest worden. Omdat er verwezen wordt naar verkoopadressen, mag ik de link niet plaatsen maar plaats ik wel een afbeelding van de testwinnaars.

Ik heb thuis en op vakantiepark twee van deze, thuis sinds jaren in bedrijf zonder enkele problemen. Deze werden me toen der tijd aangeraden door een duitse handelaar, komen uit Tsjechië. Ene hangt buiten in weer en wind de ander op zolder, zijn in principe vier losse 4/1 switches in 1 behuizing

De ergernis gaat niet over het ontwerp van deze switch, maar over de leverbaarheid van kwalitatief goede types. Ik ben bezig om mijn Bigsat met lnb’s op 5w-0,8w-4,8e-9e-13e-23,5e-19,2e-28,5e  opnieuw goed af te stellen. Hec b er nog al wat aan veranderd en dus eerst nog maar eens op 13

e die centraal staat de paal zuiver waterpas gezet en de Bigsat de juiste elevatie en h/v hoek te geven zodat 13e optimaal staat. Omdat ik het afstellen doe met een klein HDMI schermpje en een Mutant HD-51 die ik aansluit op een van de DISeC uigangen heb ik er al een tijdje geleden 1 vervangen. Ik had namelijk ( voor 2 ontvangers met elk o.a. 2 satelliet tuners), op de Zgemma H7s 2 keer een Venton 4/1 switch en voor de GigaBlue UHD QUAD 4K Pro een EMP Centauri 8/2 deze laatste heb ik dus vervangen (niet omdat die niet goed werkte ) maar omdat de connectoren zo dicht naast elkaar zitten dat het zeer lastig is om ze meerdere opnieuw aan te sluiten. Ik dacht dat ik bij ? wel 2 goede 4/1 switches kon vinden, echter bij die ik voor ca. € 12.- kocht bleek er 1 af en toe niet goed te werken. Dan maar nij een bekende zaak in Nederland bestelde ik 2 EMP 4/1 a €14,95 ( met verzendkosten € 35,85) Ik kreeg echter de volgende werkdag (pas om 18 iuur 30, maar dat lag aan PostNL) 2 REX Ultra RXD-4/1 geleverd. Had geen zin om de volgende dag te gaan reclameren en en heb ze gemonteeerd. Maar ja hoor werr eeen probleem, 1 van de 2 werkte weer niet goed en met onderling verwisselen bleek dat te kloppen. Mogelijk heb ik sluiting gemaakt, was ook al enigzins gestrest geraakt door een en ander. Na raadplegen over de DISEqC switches zach ik dat Spaun de beste zou zijn ( had ik 30 jaar geden ook al eens gehad in een heel andre opstelling) verder EMP en Triax. De Spaun is nergens meer te koop (of het is een namaak). Van de EMP kon ik er 1 (nog op voorraad) vinden bij een zeer bekende leveracier en een Trix. Nu maar hopen dat die dingen volgen week zoals besteld hiedtr komen en een en ander goed gaat. Maar waar ik van sta te kijken is dat al die goedkope type’s die te koop zijn ( daar had ik er dus ook 2 van) in China bijn niks kosten, namelijk US$0.10 voor 1.000 stuks. Dat is nu € 0,086 per stuk. Ja die bestel je dan met een ander etiket er op en natuurlijk de vrachtkosten/ inklaring e.d, maar voor onder de € 2,= heb je ze dan wel dacht ik. Leuke handel dus..

Hansen schrijft:

Ik had namelijk ( voor 2 ontvangers met elk o.a. 2 satelliet tuners), op de Zgemma H7s 2 keer een Venton 4/1 switch en voor de GigaBlue UHD QUAD 4K Pro een EMP Centauri 8/2 deze laatste heb ik dus vervangen (niet omdat die niet goed werkte ) maar omdat de connectoren zo dicht naast elkaar zitten dat het zeer lastig is om ze meerdere opnieuw aan te sluiten.

Beste Hansen

Natuurlijk maken ze geen switches waarvan je de F-connectors niet kunt los- of vastdraaien omdat ze te dicht bij elkaar zitten. Jij hebt alleen niet het juiste gereedschap. Met een speciale F-connector-sleutel (schroevendraaier) gaat het altijd zie afbeelding.