Ondanks de 675 lijnen was analoge videotechniek iets moois.
Ik denk er met weemoed aan terug.
1965 dan kunnen ook de zuiderlingen kijken naar het 2e net ![]()
Leuk om terug te zien. Vooraf aan 1965 hadden wij de Belgische zenders en de Duitse al, want mijn Pa liet een draaibare richtantenne installeren op het dak.
Wat vind je zo mooi aan de analoge video techniek ? Digitaal is toch uiteindelijk veel mooier en de kwaliteit blijft behouden.
Eigenlijk vind ik alles mbt digitaal vaak beter, uitgezonderd DAB+ Dat is zo’n gedrocht en maakt de beloftes ook niet waar.
Wat ik me kan herinneren is Nederland 3 die er bij kwam in 1988. ik heb zat analoog ontvangen en DX was ook leuk maar digitale TV was echt een uitkomst.
Lang geleden was analoge videotechniek mijn beroep.
Een beroep waar je door talloze instellingen het eindresultaat bepaalde en trots kon zijn op het signaal wat de wereld in ging. Afregelen en fine tunen vereiste vakkennis, geduld en een drang naar perfectie.
Bij digitale techniek mag doorgaans het beeld beter zijn, maar heb ik die voldoening niet.
Analoge techniek was overigens op den duur ook voorzien van de nodige digitale techniek, de timebase correctors en de frame store zorgden ervoor, dat je zonder syncfout tussen externe bronnen kon schakelen.
In het filmpje kan je duidelijk zien dat men in 1964 het nog zonder moest doen, het beeld “hikt” bij het schakelen.
Ja, ik weet het nog goed. De meeste tv’s konden de UHF-band niet ontvangen. Toen moest er in de tv een UHF-ontvanger ingebouwd worden of je koos voor een losse UHF-ontvanger die vaak boven op de buizen-tv geplaatst werd, het zogenaamde 2e-net kastje en er moest natuurlijk een UHF-antenne op het dak geplaatst worden. In Zuid-West Nederland ontvingen we natuurlijk ook de BRT en de Franstalige Belgische zender dus dat daar had je weer een speciaal koppelfilter voor nodig om de UHF-band met de verschillende zenders op de VHF-band te koppelen op de coax. Tja, dat was weer werk voor de antenne-installateurs die ook in datzelfde jaar (1964) de REM-antenne konden plaatsen voor de uitzendingen vanaf het REM-eiland voor de kust van Noordwijk van waaruit ook Radio Noordzee uitzond. Alleen waren die uitzendingen van korte duur.
Ik heb nog wel een 2e net kastje voor je ![]()
Ik was bij de officiële opening van het 3e net, in vredeburg Utrecht.
( nog een heel avontuur meegemaakt daar, maar dat ter zijde )
Het zgn over zwart gaan, het hele zender park over op de sync fabriek van de reportagewagen.
Over het filmpje, mooi, maar hoe kwamen de beelden van over ver signalen daar binnen in die tijd ?
Via straalverbindingen.
https://transdiffusion.org/2018/05/11/eurovision-network-in-1967/
https://www.spreekbuis.nl/uit-het-archief-neerhalen-van-zendmast-in-hilversum/
Binnen Nederland werkte dat “vanaf locatie” als volgt.
Best Cool die PTT destijds, alsook de medewerkers van TV en Radio in Hilversum die toen nog heel normale inkomens hadden !
Iets dat heden ten dage heel anders is en leidt tot het wegbezuinigen van programma, maar goed.
Die Digitale beeld en geluid kwaliteit is natuurlijk heel prettig om te zien en te horen, maar er wordt veel te weinig gedeeld dat gratis nieuwsgaring heet. (RTL en andere commerciëlen startte ermee geld te willen verdienen)
Het is wel allemaal makkelijker geworden via de backbone.
Er is heel veel erg mooi aan analoge techniek. De relatie tussen beeld en golfvorm op een oscilloscoop maar ook allerlei specifieke vervormingen en de uitwerking daarvan in het beeld. Dat was natuurlijk voor elke schakel in de hele keten; Studio apparatuur, straalverbindingen, TV zender, reflecties en ontvangst maar ook de beeldbuis met alle correcties. Zeker was een een enorme opgave elke schakel zo goed mogelijk te krijgen! Dat was uiteindelijk best mogelijk als de TV fabrikant zijn best had gedaan. De studio zijde heb ik nooit iets mee gedaan maar alle techniek vanaf de TV zender vond ik geweldig.
Digitaal en zelfs DX in HD vind ik zeker een verbetering. Nooit meer ruis en bij veel minder signaal al prachtig beeld. Als het nog analoog was geweest was mijn verhuizing van 20 meter naar een gewone woning zeker niet zo leuk geweest want voor analoge TV kon de antenne niet hoog genoeg staan!
Op Internet is niet veel te vinden over analoge TV zenders en Klystron eindtrappen. Die hebben mij echt versteld doen staan op de TV toren van Markelo. Met een transistor stuurtrap van 10 Watt de buis aansturen en dan 30 dB versterking naar 10 kW output! De buis stond manshoog op een karretje met 4 afgestemde kringen eromheen. De 4 grote stelschroeven veranderden de inhoud van de vierkante verzilverde kistjes. Het afregelen vereiste een grote kar vol met meetapparatuur: RF en video sweep, testbeeld generator, oscilloscoop. Allemaal om de niet lineariteit van de zendbuis statisch te compenseren.
De digitale DVB-T(2) zenders regelen zichzelf helemaal geautomatiseerd af. Alleen de RF bandfilters waar het vermogen doorheen gaat zijn nog echt mechanisch met de hand afgestemd.
Die koppelfilters waren in mijn perfect afregelen van filters optiek natuurlijk gruwelijke dingen. Dat was toch nooit mooi vlak binnen een TV kanaal? Ik vond onvlakheid van video frequentie karakteristiek een gruwelijk iets. Vooral door die nyquist flank in de TV. Naast de frequentie afstemmen brrrr.