Heb even advies nodig van iemand uit de sanitaire branche.
Ik heb in de ganse kelderverdieping van mijn woning voor wateraanvoer gebruik gemaakt van PVC (of nylon) buizen van 3/4". Alle hulpstukken zijn gemonteerd op de uiteinden van de buizen met het trekken van schroefdraad (rechtse).De kelderverdieping is groot ( +/- 100 m2 ) en alles hangt netjes tegen het plafond.
Nu zou ik graag d.m.v. een T-stuk met water naar het gelijkvloers gaan.
Alles terugschroeven tot aan dit punt is niet mogelijk.Enige mogelijkheid is buis doorzagen en er een T-stuk op plaatsen zo denk ik …
Wat is de beste oplossing voor mijn probleem?
Dat zal toch tyleen ofwel PE zijn ?
Buis (“slang”) uit de zadels halen en dan in een T-stuk steken.
Even zien hoeveel je er tussen uit met halen.
En evt zijn er overschuif reparatie stukken voor zo’n geval, een mof zonder stootranden.
De topicstarter heeft over water **aanvoer, ** niet over water afvoer.
Een overschuifmof lijkt me met een waterdruk van ongeveer 2 bar niet een goede oplossing. Een aanboorzadel, wat Trust voorstelt, is een veel betere oplossing.
Wanneer het tyleen slang / buis is, kan deze uit de klemmen worden gehaald, door midden gezaagd en kan er met enige moeite een T-stuk ingezet worden.
Tyleen heeft als voordeel, dat dit buigzaam is. PVC is dit echter niet. Wanneer PVC buis over een vrij grote lengte niet in de beugels geklemd zit, is het weldegelijk mogelijk om daarin een T-stuk ( de lijm versie ) er tussen te zetten. Wel omdenken, dat de scherpe rand van het zagen weg gehaald wordt. Anders is de kans groot, dat de lijm weg gedrukt wordt door de scherpe rand.
In Belgie wordt blijkbaar ander materiaal/uitvoering gebruikt als bij ons .
CrazySat heeft het over 3/4 ( 19 mm ? ) pvc/nylon buizen met schroefdraad op de uiteinden , iets wat ik hier nog niet heb gezien .
ik even gezocht op aanboorzadels maar in de maat 3/4 zo snel niets gevonden , ook geen hulpstukken in tyleen van die maat
Klopt.Hier worden ander materiaal gebruikt dan in Nederland denk ik.Het zijn vaste buizen in lengtes van 4 meter.De woning is van 1983 , dus meer dan 40 jaar.De ganse elektriciteit en sanitaire installatie heb ik zelf aangelegd.Deze nylon/tyleen/kunststof buizen hoe die ook heten zijn nog altijd verkrijgbaar in een grote speciaalzaak hier vlakbij.Buizen zijn 3/4" dus die galvaniseerde hulpstukken werken er prima op.De hoofdleiding vertrekt van een storkpomp op regenwater dus alles in dit soort buizen is enkel voor regenwater.Mijn vrouw wast altijd op regenwater,die wil niet op stadswater.Het gelijkvloers is wel voorzien van stadswater met koperen leidingen.
In de kelderverdieping kan ik gerust altijd aanbouwen maar helaas niet meer afbouwen naar een gewenst gepunt waar ik wil aftakken gewoon omdat er te veel T-stukken en aftakkingen dit beletten.
De storkpomp heeft een max bar van 3 en slaat terug aan bij 1,8.
Heb ook even opgezocht op aanboorzadels , misschien is dat een oplossing , enkel kunnen die een druk aan van 3 bar?
Wanneer het tyleen slang / buis is, kan deze uit de klemmen worden gehaald, door midden gezaagd en kan er met enige moeite een T-stuk ingezet worden.
Zou kunnen maar ik denk dat ik dan een T-stuk nodig heb met aan de linkerkant een rechtse schroefdraad en aan de rechterkant een linkse schroefdraad.
Aan die kant zou ik dus ook linkse schroefdraad moeten voorzien op die buizen.Of zie ik dit nu verkeerd?..
Ook indien dit wel zou werken,bestaan er T-stukken met rechtse en linkse schroefdraad?
Zie nog enkele foto’s aan de storkpomp in mijn werkplaats en de aftakking in de wasplaats boven de bestaande wasmachine.
Zou kunnen maar ik denk dat ik dan een T-stuk nodig heb met aan de linkerkant een rechtse schroefdraad en aan de rechterkant een linkse schroefdraad.
Aan die kant zou ik dus ook linkse schroefdraad moeten voorzien op die buizen.Of zie ik dit nu verkeerd?..
Ook indien dit wel zou werken,bestaan er T-stukken met rechtse en linkse schroefdraad?
Dat bestaat niet. Linkse schroefdraad is niet verkrijgbaar bij fittingen.