SAB 115 + Disecqmotor Moteck SG-2100A

Vraagje:

Daarstraks de fijnafstemming gedaan , liep als een fluitje van een cent ,

maar nu mijn vraag:

Ik vond blindelings 4,8°E , ja , ik had de antenne effe gedemonteerd , dan mast rechtgezet ,

alles er terug op , zowel azimuth als elevatie staan blijkbaar juist !! Ik had meteen 4,8°O

De antenne richting Oost getest op 5 - 9 - 13 - 28,2 - 33 - 42 - 53 - 60 - 62 getest , allemaal perfect !!

Richting West: 5 - 8 - 14 - 15 - 18 - 22 - en ik geraak blijkbaar toch iets verder dan 22°W ,

want bij 30°W staat de schotel ongeveer gelijk langs de muur te kijken !!

NU het probleem: Bij 14°W vindt de SAB-ontvanger 10955 H , 10975 H , 11652 H !!

Volgens de instelling zou die op 15°W staan , maar ik krijg niks van 15°W binnen ,

ik heb de antenne een tikkeltje richting west gegeven , maar niks !!

Op 18°W , 1 DATA kanaal , zie filmpje , op de KU-band zit daar enkel DATA !!

22°W , niks , 27,5°W niks , 30°W , niks !!

Nog enkele foto’s , de foto met de schotel , die staat daar op 68,5°oost , ondanks geen signaal !!

Het huis op de achtergrond naar waar de schotel kijkt , is net TE hoog , maar ach …

dat maakt niet zoveel uit voor mij !!

Op de Triax 88 is op 7 West A Qatar het sterkste succes met het afstellen

| A8
AhmedIraqi

02.12.2019 | 10834 V
DVB-S2/QPSK

MPEG-4 | 27500 3/4 | Qatar TV | w | | | 1-1 | E7WA

ME-NA

43-49 dBW
| |
| Qatar TV HD | w F S | 401 | 402 Ara | 4

MPEG-4/HD |
| -R- Sout Al-Khaleej 2 | w | | 7102 Ara | 10 |
| -R- Sout Al-Khaleej 3 | w | | 7202 Ara | 11 |
| -R- Sout Al-Khaleej 4 | w | | 7302 Ara | 12 |
| -R- Sout Al-Khaleej Europe | w | | 7402 Ara | 13 |
| -R- Qatar Radio | w | | 6002 Ara | 21 |
| -R- Qatar Radio Quran | ** ** | | 6102 Ara | 22 |
| -R- Qatar Oryx Radio | w | | 6202 Fre | 23 |
| -R- Qatar QBS Radio | w | | 6302 Eng | 24 |
| -R- Qatar Urdu Radio | w | | 6402 Urd | 25 |

Als je aan de onderkant controleert met het waterpas weet je of de elevation / latitude goed kan worden ingesteld. Bij het aandraaien van de mastklemmen gebruik je soms meer kracht waardoor dit uit het waterpas komt en de instelling van de elevation / latitude niet meer goed is.

Met vriendelijke groet.

11 minuten geleden, satkijker zei:

Als je aan de onderkant controleert met het waterpas weet je of de elevation / latitude goed kan worden ingesteld.

Miljaar , daar heb ik niet aangedacht !! :flushed_face:

De mast stond eerst een beetje verkeerd , daarom heb ik dit opnieuw gedaan !!

Ik zal morgen eens checken wat jij schreef , mercikes

Nog wat foto’s bijgevoegd:

De schotel staat hier nu op 30°West , zie de foto van de bovenkant van de disecqmotor !!

En ja , er staat momenteel een stelling bij de buren , die kan wel voor ontvangsthindernis zorgen !!

Hoi koekjesmonster,

Het is best wel lastig om exact je clarckbelt af te stellen, maar het is te doen.. Ik heb hier een darkmotor en een stab 120 voor de andere schotel

dus ik heb hier ook mee te maken gehad..

Wat ik heb gedaan is..

• Eerst zorgen dat je schotelpaal aan beide kante haaks staat opgesteld..

• Goed kijken of je schotel exact in lijn staat op je stab motor pijp, bij aandraaien van de bouten wil dit wel eens iets afwijken, zet m eerst los vast erop

• Dan naar dispointer gaan en je coordinaten ~ 53 graden opzoeken en je rotor pijltje daar op afstellen en vast zetten op de rotor

• Dan naar Astra 4a (Sirius) is voor mij het nulpunt en ga naar 12608 draai de rotor met schotel voorzichtig tot je daar max signaal hebt.

• Dan naar Hispelsat 30 w draaien en kijken of je daar max signaal hebt

• Kijk naar het schotelblad of deze qua signaal ook in de optimale positie staat, duw trek methode iets duw is minder iets trek ook -> max signaal is ok..

• Hetzelfde doe je bij de ostelijke sateliet bijv 45 oost en dan kijken of je met duw trek voorzichtig goed kijkt of je meter max signaal aangeeft op die motor positie

• Ga naar 7 West Nilesat en kijk of je maximaal signaal hebt, 8 west 10972 all jazeera kan je ook proberen bij mij is deze iets zachter dan nilesat

• Koop een paar inverto black ultra lnb`s en pik de beste eruit, de f/d van de Sab 120 is ~ 0,5, daar past de Black Ultra single lnb goed op..

• Op 7 west lnb in en uitschuiven tot je max signaal / ber hebt, ook goed kijken met skew of je lnb in dezelfde richting als je schotel staat

• Stringtest met touwtjes of je schotelblad wel recht is.. Meestal zijn schotels toch iets gebogen en nooit exact goed, behalve de duurdere schotels.

• Je kan dan ( testje voor gevorder den) en je offsethoek iets verkleinen bijvoorbeeld van 22,5 naar 21,5 graad en met je schotelarm weer kijken of je

signaal harder is

• Hier heb ik met de Triax de offsethoek van 26 naar 24,2 graden gezet en met de schotelarm hoogte en verstelbare feed het signaal weer optimaal

afgeregeld op 8 West 10972 Al jazeera dus op een zwak signaal…

• Het resultaat is dat ik meer signaal heb en een lagere ber dus bijna geen blokjes in het beeld bij zwakke signalen en hoge fec 5/6 of 7/8.

• Wat je als laaste kan doen is een andere feedhorn en een high gain lnb installeren om elke pixel aan signaal uit je schotel te halen..

• De meeste mensen vinden dit overdreven en te moeilijk gedoe, maar bij deze methode en goed afregelen heb jij zeker nilesat op je ontvanger..

• Ik heb hier op aanraden de Octagon sf 8008 en open atv 6.4 erop en ben er erg tevreden mee, gevoeligheid van de Silicon tuners is erg goed..

• Als dit allemaal werkt kan je als laatste je lnb her modden je lnb openmaken en inkorten zodat de feedhorn zo dicht mogenlijk op je lnb ontvangst

gedeelte staat afgesteld.. Dit levert bij zwakkere transponders ook weer meer signaal op..

• Het moet lukken met een Sab 120, doe er je voordeel mee en succes met het afstellen..

14 uren geleden, Phoenixx zei:

• Dan naar Astra 4a (Sirius) is voor mij het nulpunt en ga naar 12608 draai de rotor met schotel voorzichtig tot je daar max signaal hebt.

niet correct, zijn positie voor poperinge is 2.72°, daar staat zijn schotel op het hoogste punt, kijkend naar het hoogste punt in de clarke belt voor die locatie.

Astra 4 hangt hangt ten opzichte van dat hoogste punt, lager in de clarke belt. dan kijkt de schotel al iets te hoog.

Hij mag pas aan de schotel (motor huis op mast) draaien, nadat hij zijn ontvanger opdracht gaf om naar astra 4 te gaan, dan gaat de motor even draaien, waardoor de elevatiehoek gelijk komt met die aan astra 4, dan kan men de satelliet zoeken.

19 uren geleden, satkijker zei:

Bij het aandraaien van de mastklemmen gebruik je soms meer kracht waardoor dit uit het waterpas komt en de instelling van de elevation / latitude niet meer goed is.

En erger nog: de motoras staat dan oost/west niet meer in het lood , waardoor je de clarke-belt niet meer optimaal kunt volgen.

Dus dat is inderdaad een belangrijk punt.

18 uren geleden, Phoenixx zei:

de f/d van de Sab 120 is ~ 0,5, daar past de Black Ultra single lnb goed op..

Ik heb geen verstand van die SAB, maar is dat een offset schotel met NIET de gebruikelijke f/D van ongeveer 0.6? Lijkt me raar.

Over de aangepaste offsethoek van 26 naar 24,2 graden heb ik net een vraag gesteld bij een andere post van je.

Over afwijkende f/D gesproken, kan je een keer iets preciezer de B&R-88 schotel opmeten, en de resultaten hier posten:

Dan kunnen we definitief aan de hand van twee B&R-schotels concluderen, of die nu wel of niet een hogere f/D-verhouding dan ‘normaal’ bij offset schotels.

Groet,

A33

De Astra 4A is zowat mijn satellietzuidpunt

Ik geef op forums nooit mijn woonplaats , maar ik woon niet in Poperinge !!

De stelling is inmiddels weg bij de buren , echter nog niks op 22°W , maar …

daar keek de schotel netjes langsheen , op 30°W keek die recht in de stelling !!

Enige jaren terug lukte het wel met een 64cm , ondanks een muur !!

Ik moest de schotel dan iets hoger zetten !! Diezelfde muur staat nu 9,5 à 10 meter verder !!

Ik keek toen naar de WWE-feeds , maar soms was zelfs een 78cm toen krap !!!

Op 15°W vond ik de CNBC Feed op 12588 H , maar nog veel TE zwak !!

Van 30°W ben ik nog niet zeker , dus die kan ik (nog) niet gebruiken !!

Dat men 30°W & 42°O gebruikt als referentie , dat wist ik ondertussen al !!

Ik blijf in elk geval verder zoeken

21 uren geleden, satkijker zei:

Als je aan de onderkant controleert met het waterpas weet je of de elevation / latitude goed kan worden ingesteld.

Zowel de onder , als boven & zijkanten gemeten , er zit nog iets scheef op de paal ,

ik ga dit morgen nog eens bekijken , m’n ogen worden wel zot van het piekeren !!

Dit maakt het voor mij wel een pak moeilijker !!

21 uren geleden, satkijker zei:

Bij het aandraaien van de mastklemmen gebruik je soms meer kracht waardoor dit uit het waterpas komt en de instelling van de elevation / latitude niet meer goed is.

De vijzen van de mastklemmen , de linker of rechterkant , dit klopt !!

Een uiterst precisieklusje !!

Algemeen:

Oh , ik ga geen andere schotel meer kopen !!

Mijn Gibertini 125 & SAB 115 & Triax 78 blijven in mijne kelder !!

Ik neem voldoening met de Triax 88 & Gregorian 55 (28,2°E)

Vandaag al meer geluk , echter nog steeds geen 22°W

62°O krijg ik ook niks van binnen , 60°O , 11672 H perfect signaal !!

Met de waterpas alles nagecheckt , zij- , boven- & onderkant , zie foto’s !!

Ook andere LNB er op gezet , de andere ik had die naar voren geschoven ,

het signaal verbeterde wel wat , maar niet voldoende , dus andere lnb erop ,

en daar kwam plots ook 15°W te voorschijn !!

Kan iemand met een Triax 88 effe 15°W checken of 12588H beter kan of niet ??

18°W het enige datakanaal met nu stabiel signaal (12730V) dat ik hier ontvang:

Dit zijn de waardes die ik haal op een Maximum E85 schotel.

Op 15°W is BYU sterker dan de CNBC-feed, misschien kun je daarop afregelen. Hier ook regelmatig blokken in het beeld op deze satelliet.

Op 22°W de Reuters-transponder op dezelfde Maximum E85 schotel.

Op 7°W een visiosatschotel van 90 cm met een IBU-lnb.

Alvast succes!

6 minuten geleden, Satfeeds-DX zei:

Op 15°W is BYU sterker dan de CNBC-feed, misschien kun je daarop afregelen.

Ik probeer altijd de zwakste transponder , of bij een sterke transponder ,

met een nat papiertje een stukje LNB afdekken

Ik heb geen kompas & satmeters gebruikt !! Gewoon de “bullen” op de paal , en richten geblazen !!

Er moeten nog wel 2 kabels bij , daar ik 4 ontvangers ga gebruiken

3 effectief , 1 in geval dat ik de schotel ooit nog eens moeten bijstellen !!

7°W ontvang ik momenteel 58 TV zenders , waarvan 23 test (zwart beeld) !!

Radiokanalen niet meegeteld , want die boeien mijn geheel niet !!

Op de Triax 88 krijg ik 2 transponders van 62°oost , Europe beam:

IP radio 11485 H 1160 , niks ingeladen , zwak signaal !!

Een DATA kanaal , 11586 H welke wel wordt ingelezen !!

Er staat een airconditioningmotorkas zowat voor de schotel !! Ik ga de schotel ondersteboven monteren !!

Dus terug uitrichten van de hele reutemeteut , potvolkoffie !! :scream:

btw: De Tijdstippen op de foto’s kloppen niet , ik had de ontvanger gekoppeld ,

en draai altijd naar 28,2°oost ivm de klok , maar ik was dat nu gladvergeten :flushed_face: !!

52 minuten geleden, cookie monster zei:

btw: De Tijdstippen op de foto’s kloppen niet , ik had de ontvanger

los gekoppeld !!

Ik draai de antenne gewoonlijk altijd naar 28,2°oost ivm de klok ,

maar ik was dat nu gladvergeten :flushed_face: !!

Enkele fAutjes verbeterd !!

Ik kreeg daarnet hier 1 onbedoeld signaal , een feed van LBC Internationaal !!