routeplanner en/of tomtom betrouwbaar

Ik heb onlangs (ondanks mijn fabrieksingebouwde navigatie) een Garmin Nüvi 255T gekocht. 3,5 inch model met TMC. Ik betaalde daar 129 euro voor, ze zijn nu al weer wat goedkoper (Google maar eens). Je kunt daarop bovendien via internet de laatste kaartupdate op zetten (in dit geval dateert de laatste update van 10 april). In Duitsland merkte ik dat de TMC van deze Garmin zeker zo goed werkt als mijn ingebouwde systeem.

Sterk punt van Garmin: voor eenmalig 119 euro heb je lifetime update’s, in dit geval is lifetime zolang als je je apparaat heel houdt, en Garmin de systemen ondersteunt. De update’s komen iedere 3 maanden uit.

Als de Elbetunnel echt vast zit dan kun je ook via de E22, en dan de 21 richting Kiel, en dan via de 206 of de 205 terug naar de E45 (als je naar het noorden rijdt) om Hamburg heen, het is wat verder en duurt wat langer, maar we hebben het een paar keer gedaan en het beviel ons beter dan een lange tijd stilstaan in de file.

T B

Yep. En als je dan toch zo’n ding koopt. Staar je dan niet blind op gedetailleerde kaarten. Da’s allemaal bullshit. Je bent aan het autorijden en niet aan het TV kijken.

Belangrijk is dat de kaart up-to-date is en voldoende straten bevat. Zo heb je van domdom een kaart met hoofroutes europa. Dat betekent van kaart wisselen als je even van de hoofdweg af wil. Die moet je dan wel bij je hebben.

Domdom is wel handig omdat je kaarten kan downloaden (en nee dat mag niet). Dan zie je gelijk dat ze niet van elk werelddeel behoorlijke kaarten hebben. In Canada heb ik honderden kilometers op, volgens domdom, niet bestaande wegen gereden. Of constant 300 meter naast de weg. Maar in de steden ging het dan weer wel goed.

Ook al ben je bekend met je route, zou ik toch niet zonder mijn Garmin op stap willen.

Vooral als je s’nachts onderweg bent, kan het gebeuren, dat er een snelweg afgesloten wordt wegens onderhoud, en dat je plotseling van de weg wordt gestuurd.

Wat ook heel erg handig is, dat er een database inzit met bijvoorbeeld benzine stations. Via de ingebouwde blue tooth en de telefoon nummers van de benzine stations, is dan s’nachts snel te controleren, of ze open zijn.

Origineel bericht van: paardengek

Origineel bericht van: caddydriver

Groningen /Nieuweschans/Bunde /Leer /Oldenburg /Bremen /Hamburg/Flensburg
dit is een goede en snelle route naar Denemarken.

Helemaal correct !!
Als je deze route een paar keer hebt gereden, dan heb je geen tomtom of kaart meer nodig. Ik rij zo nu en dan die kant op. Vorig jaar ben ik zatermiddags zo rond 17:00 vertrokken uit Heerenveen. Je hebt dan helemaal geen files.

Vermijd Hamburg tijdens de spits. Ook slecht weer kan erg vertragend werken. Normaal heb ik zo’n 6 en half uur reistijd, maar vorig tijdens het paasweekend was dat dus 12 uur.

Met vriendelijke groet, paardengek

Al zou ik persoonlijk de route richting meppen en dan A31 omhoog toch maar in gedachten houden ivm werkzaamheden bij Groningen.

nou ik moet dus al aanstaande maandag daar zijn, dus we zijn benieuwd

overigens rijdt een deense medewerker de eerste keer mee dus die kan ook al co-driver spelen met kaart en of tonton.

chiao

Is het een leuke klus?

ja beslist wel

ga der een stel jonge vikingers vertellen hoe je een gebouw materialiseert en uitwerkt volgens ons ontwerp.

of ik er in het genot kan komen van satelliet en internet is onbekend.

ik zal in ieder geval alle tips en informatie omtrent de reis meenemen.

chiao

Eehhhhh. Vliegtuig???

Origineel bericht van: Psychosammie

Eehhhhh. Vliegtuig???

Ja, de piloten krijgen ook een HenkHenk aan boord, kunnen ze zich niet vergissen in een vliegveld

HA

neen dank je

1 uur naar schiphol via NS

1/2 uur inchecken en bagage slepen

1 uur vliegen

1/2 uur uitchecken

1uur kopenhagen vlieghaven naar Kopenhagen station

1 uur naar Station Odense

1 uur met trein-Bus naar Arhus…

lopend naar de locatie met bagage

neen dank je

overigens kan ik wellicht met de kilometervergoeding elk weekend retour in plaats van twee wekelijks met het vliegtuig

als het te gek wordt moet 't sowieso nog eens geevalueerd worden.

chiao

Beam me up scotty

Het voordeel van mijn tomtom vind ik:

Geen stress onderweg, je weet hoeveel tijd je nog te gaan hebt en waar je eraf moet. Ook de eindbestemming vindt je moeiteloos. De HD-Traffic module is in Nederland een uitkomst en behoedt me voor menige onnodige file.

TMC heb ik ook gebruikt maar deze meldt altijd te laat, of je rijdt om voor een file die er al niet meer is of je staat er al midden in en dan komt de melding

Kost niks, maar voegt ook niks toe.

Amsterdam A1? Vermijden! Zo af en toe vertrek ik wel eens bewust een uur later immers als je een uur in de file staat of je ligt een uur langer in bed maakt in aankomsttijd geen verschil

Ik hoop voor je dat je net als ik de reistijd ook kunt schrijven

Even een vraagje: als je van Brussel naar Bilbao moet, en je wil geen betalende autowegen, kan je dat met een tomjom of andere?

Een je U d’r op vertrouwt en ze ondersteunen het model niet meer, dan moet je toch weer een nieuwe kopen om aktueel te zijn?

Origineel bericht van: Jan Ambers

ze ondersteunen het model niet meer, dan moet je toch weer een nieuwe kopen om aktueel te zijn?

Bij tomtom heb ik dat tot nu toe nog niet mee mogen maken.

Ook het eerste model tomtom go van weleer kan nog steeds opgewaardeerd worden met nieuwe navcore en kaarten.
Voor de tomtom is ook een grote gebruikerscommunity te vinden vergelijkbaar met dreamboxcommunity.

TomTom weet je pas echt te waarderen als je voorheen het stratenboek op de achterbank had liggen.
Voor de incidentele vakantiereisjes of bezoekjes aan tante truus in OldeBerkoop is het pure overbodige luxe!

Origineel bericht van: Jan Ambers

Even een vraagje: als je van Brussel naar Bilbao moet, en je wil geen betalende autowegen, kan je dat met een tomjom of andere?
Een je U d’r op vertrouwt en ze ondersteunen het model niet meer, dan moet je toch weer een nieuwe kopen om aktueel te zijn?

TomTom geeft aan dat er tolwegen op je route zijn en vraagt of je die wilt vermijden. Je kan ook standaard instellen dat deze altijd gemeden moeten worden.

Ik zou niet meer zonder willen, je wordt er echter wel een luie rijder van en het verbetert je topografische kennis ook niet

Origineel bericht van: theparasol

Voor de incidentele vakantiereisjes of bezoekjes aan tante truus in OldeBerkoop is het pure overbodige luxe!

Tenzij je bij Oosterstreek verkeerd rijdt! Ik denk dat Oldeberkoop in het Shell stratenboek niet te vinden was (weet het niet zeker!) maar in de TomTom komt Oldeberkoop zeker wel voor. Wel zo aardig voor tante Truus anders zit die ook maar achter de geraniums te wachten op haar visite.

Het werkt zeker stressverlagend, ook bij incidentele vakantiereisjes.

Ik heb dan zelf een Garmin nuvi350, waar ook nog eens een handige mp3 speler e.d. in zit.

Je moet die tante niet als een blind paard volgen, want dan kun je weleens met een nat pak aankomen.

De kaartenmakers zijn ook maar mensen.

Als je onverhoopt toch de afslag voorbij rijdt, die de dame aangeeft, begint ze binnen enkele seconden met een nieuw voorstel.

Dat voorkomt echtelijke ruzies, heerlijk zo’n navigator!

Heb ik met TomTom nog nooit gehad: een plotselinge waterweg.

Heb nu de allerlaatste kaart erop en hij stelt me bij wesepe (dorp bij Zwolle) al voor om de in afronding zijnde rondweg op te rijden. Leuk maar de wegenbouwers weten dat denk ik niet te waarderen als ik tussen de asfaltwagens heen slalom

Wat wel vaker voorkomt is van die gemeentes die wegen richting woonwijken ineens afsluiten met fietspaaltjes, rioolpijpen of gesloten verklaringen. Ook omleidingen worden nog te vaak niet of veel te laat aangegeven. Waarschijnlijk is de insteek: de buurt die de sluipwegen kent weet ook dat de weg opgebroken is.

Maar goed, ik weet nog hoe het voorheen was. Zeker als je wisselende klanten/adressen hebt en geen vast rayon is elk modern navigatiesysteem een uitkomst.

Navigatiesysteem stuurt taxi het water in

Uitgegeven: 24 november 2008 16:57

Laatst gewijzigd: 24 november 2008 16:58 Bron : www.nu.nl

DORDRECHT - Een taxichauffeur luisterde in de nacht van zondag op maandag wel erg trouw naar zijn navigatiesysteem. De man reed in Moordrecht op elektronische aanwijzingen zo het water in.

Dat gebeurde bij de aanlegplaats van de pont richting Gouderak, liet de politie maandag weten.

De chauffeur dacht dat hij door een grote plas water reed, aangezien het regende. Zijn auto begon echter te zinken. De bestuurder en zijn klant bleven ongedeerd en konden zwemmend de taxi verlaten.

Nadeel van die nav app vind ik dat je het “overzicht verliest” van waar heen je rijdt…

Ik neem mijn vrouw mee als navigator in het buitenland, dan zie ik nog es wat…

Ik werk met het TomTom-programma versie 7 op een PDA.

Wat me al in het verleden een keer opviel (ik meende versie 5): ‘Emmeloord’ heet ineens ‘noordoostpolder’ en in de huidige kaart heet ‘Britsum’ nu eens ‘Leeuwarderadeel’. Ik vraag me daardoor wel eens af hoe ze aan de kaartinfo zijn gekomen.

Het handmatig uitstippelen van een route (= reisplan) vind ik een ellende: zodra je maar een beetje gaat uitzoomen om een volgend punt te kiezen, raak je op het platteland gelijk een heleboel kaartdetails kwijt. Ik begrijp best wel, dat je met minder details sneller kunt scrollen, maar ze zijn daarmee te ver doorgeschoten. Een eenmaal gekozen route wordt over het algemeen redelijk goed berekend, ook reistijd en afstand.