De dreambox 8000 speelt al 11 jaar zonder probleem met een zelfgemaakte utp kabel. Wanneer ik nu deze kabel in een Ultimo steek dan gebeurd er niets. Als ik nu een andere zelfgemaakte utp kabel neem om te verbinden met de Ultimo dan loopt deze als een zonnetje. De kabels zijn niet even dik. De oude kabel terug in de Dreambox en weer beeld. Hoe verklaar ik dat? Dus Ultimo wil een bepaald soort kabel?
Maar de kabel is toch niet stuk want hij werkt wel foutloos met de dreambox? Ik heb niet de middelen om te meten en de kabel ligt in de muur dus niet te verwijderen.
Een goed voorbeeld is dat wanneer een ader defect is, de snelheid gereduceerd wordt tot 100Mb ipv een gigabit.
Ook kan het zijn dat twee adertjes ergens in de connector kortsluiting heeft gemaakt door roest/vocht e.d. en dat de ene LAN poort hier minder last van ondervindt dan de ander.
Gigabit heeft 8 aderen nodig, 100Mb heeft er maar 4 nodig. ( 4aderparen resp. 2 aderparen)
In de manual van beide toestellen. De kabel is verbonden met een router Asus RTN66U. zonder switches .
Dus voor de duidlijkheid
oude situatie Router -kabel- Dream OK
nieuwe situatie Router -kabel - Ultimo niet ok
test :router - andere kabel dwars door living op de grond- Ultimo OK
ik geen meettoestellen. Weet ook niet hoe er mee om te gaan.
Ik zou de moeite besparen en er nieuwe stekkertjes op de oude kabel zetten. Met die doe-het-zelf connectortjes kan er in de loop van de tijd iets mis gaan door verdroging, vocht en noem maar op.
Ook een beschadiging van de kabel door muizen kan een oorzaak zijn. In mijn carriere heb ik alles zo’n beetje wel meegemaakt.