Plafondventilator condensator

Ja, inderdaad, is dus toch beperkt door het aantal polen.

Ook weer met jou het eens Big Fellow!

Bedankt !

Voor de waarde van deze condensator hanteert men de vuistregel: C = 50 · P, waarin de capaciteit C uitgedrukt wordt in μF (microfarad) en P het vermogen is, uitgedrukt in pk (paardenkracht).

Zoals beschreven in de oude leerboeken over dit onderwerp, en weergegeven in onder andere wikipedia.

het hangt er ook nog van af of de condensator in een start wikkeling zit of niet.

Bij een start wikkeling zit vaak een centrifugaal contact dat de kring met de condensator uitschakelt als de motor op snelheid is.

mvg

13 uren geleden, JohnnyBee zei:

Bij deze plafondventilator gaat het dus mijn gedacht om 16 polen of 32 polen afhankelijk van hoe geschakeld. Of nog beter om 8 poolparen of 16 poolparen. Dit zou dan neerkomen op 375 toeren of 187 toeren/minuut.

Als we dan schrijven: n=(F*60)/p n=toerental ; F=50Hz ; p=poolparen.

Zijn we het daar al over eens?

OK, we regelen de faseverschuiving als het ware en dit dan in beide richtingen neem ik aan zowel bij een te kleine waarde als bij een te grote waarde van de condensator…

Ik neem even aan dat dit de stator is van je eigen ventilator motor.

De buitenste ring is de werk wikkeling. Die is in gebruik als de ventilator draait. De binnenste ring is de hulp wikkeling, voor het op gang brengen van de motor. Je ziet dat die wat is verschoven ten opzichte van de buitenring. Dat is nodig omdat de condensator max 90 graden kan verschuiven. Er is 120 graden nodig om een 3 fasen draaiveld te creëren.

Omdat de buitenring minimaal 2 fases moet creëren kunnen dus max 8 polen worden geformeerd.

Hoeveel polen er daadwerkelijk zijn geconfigureerd zal blijken als je de max draaisnelheid hebt gemeten.

Je formule is overigens correct.

Dus samengevat na mij eerste bericht. Verhoog je de condensator dan komt de ventilator sneller op toeren, hetgeen niet echt zinvol is. Maar de startstroom neemt toe met mogelijke verbranding van de spoelen tot gevolg.

Ik zou voor een airco gaan :blush:

Ik weet niet of de vraagsteller daar mee is geholpen. Achter de verdamper zit ook weer een ventilator. En weer die verrekte condensator…

Overigens geen Chinese meuk, made in Hoevelaken :grinning_face:

Ging het hier niet over een plafond ventilator , of heb ik iets gemist ?

LOL :grin::grin::grin:

10 uren geleden, trust zei:

Ging het hier niet over een plafond ventilator , of heb ik iets gemist ?

Ja, deze

20 uren geleden, Psychosammie zei:

Ik zou voor een airco gaan :blush:

1 like