Eerder vroeg ik al jullie advies over het voorbestaan van TVV/CD. Ik heb besloten om toch nog maar te investeren in een nieuwe installatie.
Momenteel staat er in de tuin een klassieke 4 LNB, met 4 uitgangen naar 4 Diseq’s. Een hoop kabels natuurlijk die tussen het groen niet storend zijn.
Straks gaat de nieuwe installatie bovenop mijn carport geplaatst worden en is het zelfs zichtbaar voor iedereen die de straat inrijdt. Het kan nu even niet anders, maar ik wil het wel netter maken dan nu.
Over de carport lopen 3 coaxen van de huidige installatie (de vierde gaat ondergronds).
Ik ben van plan om enkel nog te richten op 19.2, 23.5 en 28.2. De Hotbird heeft in die voorbije 15 jaar eigenlijk nooit echt aangestaan, dus die vervalt.
Ik heb een Vu+ Duo 4K met FBC tuners en een Loewe Stellar Ti televisie die ook Unicable LNB’s ondersteunt.
Beide apparaten moeten onafhankelijk kunnen werken.
Nu heb ik de hardware kant van satelliet niet meer echt gevolgd de laatste 10 jaar.
Het zou de bedoeling zijn om zo weinig mogelijk coaxen te zien aan die schotel. De nieuwe switch(en) hang ik graag tegen de muur op de plek waar de coaxen de woning binnen gaan. Zou het dan een idee zijn om met Unicable LNB’s te werken, of is dat niet werkbaar als ik de tv en Vu+ tegelijk wil gebruiken?
Bedankt voor het advies over hoe dit aan te pakken.
@Frans_B Blijkbaar zijn die beschikbaar voor max 80 cm schotels. Ik ben een beetje bang voor signaaluitval bij slecht weer.
Het is nog steeds wat hobby, daarom eens volgende vraag: Kan ik niet met het unicable principe werken. 3 losse LNB’s naar een soort van Unicable Diseqc switch met twee uitgangen die ik naar de tv en naar de Vu+ laat gaan.
Bestaat zoiets überhaupt?
Wel is het voordeel dat je de FBC tuners volledig bediend qua eigen signaal en je dus echt 2x8 tuners ter beschikking hebt in je Vu+ DUO4K per FCB dual Tuner in de slots.
Als de schotel goed is uitgericht, zal het signaal uitval wel meevallen. Maar met een zware bui valt het weg, ook met een grotere schotel. Dus dat wordt kiezen tussen de oplossingen.
Ik pak 3 Unicable programmeerbare LNB’s met een 32 UB’s. Ik maak een cascade opstelling met combiners zodat ik 1 uitgang krijg. Die voed ik aan een splitter waar 3 coaxen uit kunnen komen.
De LNB’s programmeer ik zodanig dat bepaalde UB’s toegekend worden aan bepaalde LNB’s. In de Vu+ stel ik dan in voor welke satelliet ik welke UB kan gebruiken.
Blijkbaar is op moment van schrijven het erg moeilijk om aan die combiners te geraken.
Vreemd dat dit systeem niet populairder is. Op die manier lopen er maar drie kabels over mijn schotel ipv 6 bij een veel meer terug te vinden Wideband systeem.
Ik heb 3 schotels en ontvang 5 satellieten. 1 schotel 180cm draaibaar. Maar zoveel kijk ik niet, dus die 6 kabels zouden mij niet storen. ik heb er nu 10…overal een twin LNB. Het is wat je wilt.
Zonet bij een dealer in Roermond (geen idee of ik hier namen mag noemen) een mooie 1 meter schotel besteld, 3 klassieke Quad LNB’s en een dakmontage accessoire zodat ik het geheel op de carport kan monteren.
Ik ben de voorbije dagen eens rustig aan het rondkijken geweest en volgens mij is het nog maar het beste om terug naar de klassieke Quad LNB’s te gaan.
De Triple LNB is moeilijk te vinden en ik voel me toch comfortabeler met een 1 m schotel. Die heeft 16 jaar dienst gedaan en behoudens een zeer zwaar onweer heb ik zelden beelduitval aan de ontvangstzijde.
Unicables leidt altijd tot programmeren van LNB’s als je 3 satellieten wil ontvangen en eventueel matrixen die ook moeten geprogrammeerd worden.
Blijkbaar kunnen de satellietboeren dat wel doen voor je, maar die programmers vind ik eigenlijk nergens.
Als straks een van de LNB’s begeeft, liefst in “putteke” winter bij regenweer mag ik op het dak gaan knoeien.
Met een Quad is het schroefje los, 4 coaxen los, vervangen, alles weer vast en klaar. Het vrouwtje zal zich er dan maar moeten bij neerleggen dat er net iets meer schroefjes lopen.
Ik heb ze inmiddels geplaatst. In het verleden vaker met schotels van Triax gewerkt op het werk. Precies zoals het Roermonds bedrijf adverteert is de kwaliteit op het eerste zicht gelijk te noemen. Voor ons een bijkomend voordeel: ze staat op de carport en de kleur is precies hetzelfde. Vrouwtje ook weer blij.
Nu ik toch bezig ben, verder gekozen voor 3 Inverto Black Ultra Quad LNB’s. Verbazingwekkend hoeveel sterker de ontvangstkwaliteit is vergeleken met die 16 jaar oude Vizyons.
Meestal had ik op 19.2 en 23.5 rond de 70% ontvangstkwaliteit, nooit beter gekregen. Nu zit ik naargelang de zender tussen de 84 en 99.
Te mooi weer om tv te kijken nu, maar we gaan gelijk merken of het beeld goed blijft als straks het regenseizoen weer begint
Ik heb helaas wel moeten vaststellen dat dat bedrijf in Roermond ook niet meer is wat het vroeger was. Mijn eerste Vu+ kwam ook van daar.
Poging tot bedrog, of een man die echt enkel maar goed is om de pakjes van PostNL aan de klanten te bezorgen, dat is de vraag. Mijn voorafgaandelijk bestelde LNB’s zouden er niet zijn. Ik kreeg in de plek singles mee. Gelukkig op tijd gezien. Dan ging hij Quattro’s meegeven. Toen ik vreselijk teleurgesteld zelf mee naar de voorraad ging kijken lagen er nog voldoende Quads, precies die ik bestelde, op voorraad.
Waarom dan moeilijk doen vraag ik me af…