Sinds enkele dagen ben ik in bezit van een Samsung QE55Q80RAT. Gekocht in Frankrijk want daar woon ik. Waar ik voorheen geen problemen had met het ontvangen en goed doorgeven van de Nederlandse Canal Digitaal is het nu een probleem.
Op de eerste dag hebben we alles ingevoerd,(taal, land etc) en konden we Canal digitaal even ontvangen.
Daarna hebben we alleen maar zwart beeld en geen geluid bij de Nederlandse zenders. Als we zappen zie ik wel de onderste balk even in beeld (met de zender en het programma) maar meer niet.
Duitse zenders krijg ik wel beeld maar geen geluid.
Dan is er meer aan de hand… Het handelt om een Samsung TV. Dat zal dan zeker met een CI module werken. Gewoon in het CI menu kijken of de kaart correct wordt gelezen en zo ja wat de rechten zijn.. Geen geluid wijst op een verkeerde audio instelling. AC3 downmix AAN/UIT, Dolby Digital AAN/UIT etc.
Hmmmmm… Mocht hij nog een M7Sat801 ontvanger hebben dan zóu het ook nog de verouderde firmware kunnen zijn. 1.12 is de laatste versie. Dit om met name HDMI problemen uit te sluiten…
Dat maakt toch geen ***** uit? Hij gebruikt een losse decoder zegt de T.S. Enige wat veranderd is de menu-taal en de eventuele scanfunctionaliteit ALS er ook een DVB-S/C/T2 tuner in de TV zit. Zolang hij een losse decoder gebruikt zal hij het op dat apparaat moeten oplossen…
Geen idee of ze in Frankrijk nog analoog TV gebruiken. Voor het merendeel zal dat inmiddels ook wel DVB-C/T2 zijn. PAL Secam is inmiddels wel een beetje ‘ancienne’