… vervangen door een nieuwe Itho CVE ECO RFT ventilatorbox…
Goeie zet, de unit draait tenslotte 24/7/365.
… vervangen door een nieuwe Itho CVE ECO RFT ventilatorbox…
Goeie zet, de unit draait tenslotte 24/7/365.
Luchtvochtigheid is een relatieve grootheid.
Bij dezelfde hoeveelheid absolute vocht in je woning zal de temperatuur bepalen of het water van de muur druipt.
Koudere lucht kan minder vocht bevatten en zal condenseren.
De temperatuur waarbij dit condenseren zal optreden is het douwpunt.
Wanneer je dus de verwarming uitzet, en de temperatuur daalt, zal het vochtpersentage stijgen.
Die vochtige lucht zal dan condenseren tegen koude vlakken, bijvoorbeeld een muur achter een kast.
Gevolg zal schimmelvorming zijn, iets wat niet bevorderlijk is voor je gezondheid.
Voor die € 16 zou ik het risico niet willen lopen.
Over vochthuishouding kun je boekdelen schrijven, feit is dat het nu
buiten een natte periode is wat direct invloed heeft op de hoeveelheid
vocht in huis en dan ook nog in de afhankelijkheid van je stookgedrag.
Immer hoe hoger je stookt hoe lager de RV.
Voorts, als je niet stookt en de vloeren/wanden worden koud dan heb
je snel condensvorming op die vlakken.
In de winter als het vriest dat het kraakt zit er nauwelijks vocht in de
lucht, tussen de 1 a 2 gram per kg lucht (~1 m3). Ja, en dan heb je
binnen, als je ventileert (lees buitenlucht naar binnen haalt) ook
nauwelijks vocht. LET OP, de RV kan dan nog steeds hoog zijn!!
Maar goed, heb dat al eens eerder uitgelegd, niets nieuws dus.
Volgens mij heb je accessoires om de Itho met een klok te schakelen.
Hier toch even de opgenomen vermogens;
Voor het opgenomen vermogen hoef je hem niet uit te zetten, nee het
gaat om de buitenlucht die je extra moet verwarmen, heb je dat ervoor
over… ?
Zoals al eerder geschreven worden in de reacties zowel voor- als nadelen genoemd.
Er zijn echter nog geen doorslaggevende argumenten genoemd die voor mij aanleiding zijn om voor het een of het andere te kiezen.
Ik denk dat die dan ook niet echt zijn, althans ik kon deze tot nu toe nog niet vinden.
Omdat ik nu toch besloten heb om een nieuwe energiezuinigere ventilator te bestellen neem ik toch het advies over om de ventilator door te laten draaien.
April volgend jaar kijk ik dan hoeveel gas en elektra de ventilator vermoedelijk extra heeft gebruikt.
Voor elektra zal dat geen probleem zijn want dan zet ik een losse meter tussen de ventilator en de 220V WCD maar in principe kun je dit ook makkelijk uitrekenen
Voor gas is het iets lastiger om naderhand te beoordelen hoeveel gas het heeft gekost om
A. de woning op de ingestelde minimum temperatuur vakantiestand te houden want bij zachte winters slaat de ketel nauwelijks aan
B. de al dan niet vochtige buitenlucht aan te zuigen en te verwarmen
Vochtige buitenlucht zal doorgaans een lagere temperatuur hebben als je binnentemperatuur.
Daardoor zal de opwarmende lucht een lagere luchtvochtigheid krijgen, en geen vochptroblemen in je woning veroorzaken.
Jurgen zit aan die Itho CVE ECO RFT ventilatorbox ook geen perilex stekker?
Ik heb namelijk ook een stork ventilatorbox vervangen door een itho ventilator box. Nu gebruiken wij zowel de 3 standen schakelaar in de keuken als de AB in de douche. In het perilex stopcontact heb ik wel L1 en L3 moeten omwisselen om er voor te zorgen dat de 3-standen schakelaar correct werkt.
Ja, dat klopt en je hebt zelf de keuze om de Itho box met een standaard of Perilex steker te kopen maar wel weer beiden met één of meer AB’s.
Helaas heeft hier de vorige eigenaar waarschijnlijk aan zitten prutsen want nu staat voor zo ver ik het kan beoordelen de laagste stand permanent aan en kan ik via een enkele schakelaar in de keuken een tweede stand, waarschijnlijk de hoogste, inschakelen.
Ik zag in de bedrading wel een losse draad liggen en vermoed dat die voor de derde stand gebruikt kan worden.
Maandag komt de installateur en dan hoor ik wel wat de beste optie is.
Zoals ik al eerder had aangegeven lijkt mij gebruik van een AB het makkelijkste maar ja, die kun je weer ergens kwijtraken.
Bij mij is een maand geleden ook de oude ventilatieunit vervangen met een Itho CVE ECO RFT HP.
De schakelaar in de keuken is vervangen met een blindplaat, daarnaast is een draadloze bediening op de tegels geplakt, en ook eentje in de badkamer.
Ze werken feilloos.
Perilex contactdoos is gewoon gebleven.
Stand 1 is heel rustig en zoals hierboven te zien, slechts enkele Watts.
OK, dus de oude (3 standen-) schakelaar komt te vervallen en de bediening wordt volledig overgenomen door de RFT draadloze zenders en de Perilex WCD hoeft ook niet te worden vervangen.
Simpeler kan het toch niet.
Ik las ook dat in de RFT zenders een Timer beschikbaar is welke er standaard meegeleverd wordt.
OK,
Ik las ook dat in de RFT zenders een Timer beschikbaar is welke er standaard meegeleverd wordt.
Blijft daarbij wel de laagste stand altijd ingeschakeld?
Een hele goede vraag en deze triggerde mij om eens de bijpassende handleiding op te vragen en toen bleek dat het met de Timer functie toch heel anders zit dan ik zou hebben verwacht.
De Timer zet de ventilator voor een in te stellen periode van 10, 20 of 30 minuten in de hoogste stand en gaat daarna automatisch weer terug naar de voordien ingestelde stand.
Het betreft hier het type ’ Draadloze bedieningsschakelaar met Timer’.
Prima functie maar heeft geen toegevoegde waarde bij lange afwezigheid.
Hiervoor is het type Draadloze bedieningsschakelaar met niet-thuis-stand’ naar mijn mening beter geschikt.
Dit type heeft naast de 3 standen Laag - Midden - Hoog nog een extra lage stand welke bedoeld is voor langere perioden van afwezigheid.
Hiermee wordt ik op mijn wenken bediend.
Dus bij aanwezigheid altijd minimaal stand 1, ook `s-nachts, en bij langere afwezigheid de ‘Niet-thuis-stand’.
Daar is door Itho goed over nagedacht.
En wat doet hij dan in die niet thuis stand?
Oh laat maar, overheen gelezen.
Vandaag de oude Stork mechanische ventilatie laten vervangen door de Itho mechanische ventilatie.
Wat mij direct na inbedrijfstelling opviel was dat de Itho ventilatie zeker in de laagste (permanente) stand stukken stiller is.
Ik heb ook de indruk dat dit ook bij de 2 hogere toerentallen het geval is maar dat is iets lastiger te beoordelen.
Deels is hier ook de kunststof kast waarin de ventilaror draait verantwoordelijk voor, een metalen kast zoals bij de oude Stork levert toch iets meer resonantie op.
T.a.v. de keuze welke afstandsbediening is onze keuze uiteindelijk toch op de afstandsbediening met ingebouwde timer gevallen.
De mogelijke eerdere keuze voor de afstandsbediening met niet-thuis-stand levert eigenlijk nauwelijks toegevoegde waarde op want de besparing op energie is zo minimaal omdat de gebruikte gelijkstroommotor in de Itho al zo energiezuinig is.
Ik heb wel 2 afstandsbedieningen besteld, één voor de keuken en één voor de badkamer.
Die werken feilloos met elkaar, zet ik b.v. de timer voor 10 minuten in de badkamer aan, dus op de hoogste stand dan kan ik die instelling weer op de andere AB overrulen.
Na 20 jaar waren bij mij de lagers versleten. Het lawaai was zo erg dat ik hem 's nachts uit moest zetten.
Nou, dan was ik net op tijd want de mechanische Stork ventilatie is nog van de periode van de bouw appartement en dat was 1994.
Toch zegt dit ook nog wat over de kwaliteit van de mechanische ventilatie want bijna 22 jaar probleemloos draaien is ook niet niets.
Hier heb ik ook onlangs mijn 25 jaar oude Fläkt wisselstroom ventilator vervangen door een Gelijkstroom Itho met perilex.
Volgens de fabrikant scheelt dit 60 euro per jaar aan stroomkosten.
In het toilet en de badkamer heb ik draadloze bedieningsunits geplaatst en het werkt allemaal prima.
Nou, of dat nu echt € 60,= per jaar scheelt waag ik te betwijfelen maar schelen zal het ongetwijfeld.
Doordat hier een Slimme meter (gas als elektra) beschikbaar is en ik de data per kwartier uit lees zie ik t.o.v. de metingen met de oude ventilator in de nachtelijke uren wel enigszins een verlaging van het verbruik elektriciteit.
Het is alleen een beetje lastig om exacte cijfers te verkrijgen omdat zowel het hoge als lage tarief wordt weergegeven.
Ik zal een CSV bestand aanmaken en in Numbers (Excel) proberen een redelijk overzicht te produceren.
Ik heb een poging gedaan om de besparing per jaar te berekenen en ik kom toch op een veel lagere besparing uit dan de genoemde € 60,= per jaar, veronderstellende dat de metingen van de Slimme meter en de Energiemeter Online betrouwbaar zijn maar daar ga ik vooreerst vanuit.
Omdat tussen 00.00 - 06.00 geen andere noemenswaardige verbruikers ingeschakeld zijn dan alleen de pomp van de HR ketel, de koel-/vriescombinatie en de permanente mechanische afzuiging heb ik alleen de metingen vastgelegd tussen 00.00 - 06.00 uur.
Het gebruik van de genoemde apparaten zal in de periode nauwelijks t.o.v. andere nachten afwijken.
Voor de vervanging van de mechanische ventilator is in die periode een verbruik van gemiddeld 0,561 kWh gemeten.
Na vervanging was het verbruik in dezelfde periode 0,481 kWh dus in 6 uur een verschil van 0,08 kWh.
Per 24 uur dus een besparing van 0,32 kWh en op jaarbasis 117 kWh.
In geld uitgedrukt bij een kWh prijs van € 0,23 zou dit op jaarbasis een besparing opleveren van € 27,=, dus nogal een verschil met de opgegeven € 60,= per jaar.
Nu zullen de verbruikscijfers nooit helemaal kloppen want daarvoor zou het verbruik van de ventilator zowel voor als na de vervanging separaat moeten worden gemeten en dat is immers niet mogelijk.
Ik denk echter dat de berekende besparing van € 27,= per jaar reëel te noemen is tenzij ik iets over het hoofd zie.
Bij gelijke energie prijzen een investering die na ongeveer 10 jaar een besparing gaat opleveren.
Maar een stillere comfortabele mechanische afzuiging heeft ook zijn waarde.
Bij gelijke energie prijzen een investering die na ongeveer 10 jaar een besparing gaat opleveren.
Maar een stillere comfortabele mechanische afzuiging heeft ook zijn waarde.
Plus het comfort van de draadloze bedieningsunits.