Het RTL-moederbedrijf CLT-UFA wil deze herfst de drie antennes van de voormalige lange- en middengolfzender in Junglinster opblazen en afbreken. Dat meldt de krant ‘Luxemburger Wort’. Op het terrein rondom de huidige zendmasten moet een grote woonwijk voor meer dan 1.000 inwoners komen.
Zo verdwijnt na bijna honderd jaar een herkenningspunt van Junglinster. De drie 215 meter hoge stalen masten staan sinds 1932 op de Lënsterbierg boven de barokkerk en het gemeentehuis. In de beginjaren was de zenderinstallatie de krachtigste langgolfszender van Europa. Tot 1974 was hij continu in gebruik, daarna diende hij als reserve, tot hij in 2023 definitief werd uitgeschakeld.
Super slecht plan weer, maar daar gaan ze vanzelf achter komen zodra er oorlog uitbreekt. Maar in Europa doen ze de laatste 10-20 jaar alleen maar domme dingen lijkt het wel.
Als de oorlog naar Luxemburg komt liggen die masten ook binnen de kortste keren plat, da’s geen goeie reden om ze te behouden. Daarbij, hoewel fatsoenlijke lange golf ontvangers kun je nog kopen - of sterker: Wie koopt er tegenwoordig nog een Radio?
Ja. Ik heb ook zo’n gedrocht. Maar enkel te gebruiken met aangesloten oortjes.Leuk is wel wat anders. Een smart feune is echt niet zo slim. Je moet en kan enkel radio luisteren met aangelsoten oortjes. De verbindingskabel fungeert immers als antenne. Dan kan ik beter mijn satelliet schotel afstemmen op een radio station. En dan dat geluid via een aangesloten versterker en klankasten door het huis te horen. Ben je tenminste vrij van vervelende draden.
De sat werkt vermoedelijk langer door dan het FM station, aan de andere kant: Het energieverbruik van een telefoon FM radio is vast lager dan van een sat ontvanger + speaker. Dus ook daar: Keuzes…