Instellingen BigBisat.

Beste hobby vrienden,

Wie kan mij vertellen wat de optimale instellingen zijn voor een BigBisat met 4 Alps Single lnb’s voor de volgende satellieten:

Astra 1, 2, 3 en Hotbird.

Ontvangst in Ulft.

Bron, zie hier: Big Bi sat Cahors software? - 2 van JDB007

Hier is de berekening van Cahors voor Ulft.

Dank je wel!

Wat zijn de best mogelijke alternatieve single lnb’s voor deze schotel zonder te moeten smokkelen maar ook voor dezelfde 4 bekende satellieten?

De huidige ALPS zijn al wa top leeftijd inmiddels.

Ik heb ervaring met de zogenaamde Inverto’s maar een aantal zijn KAPOT gebarsten door weersinvloeden. Dat was een fikse tegenvaller van dat gerenomeerde merk!

Ik zag bijvoorbeeld de HB digital smart oxid xs voor 5.90 euro per stuk voorbij komen…

De schakelaar is een Spaun Sar 411, die is nog prima.

Beste Erwin

De twee lnb’s die het dichtst bij elkaar staan is de Astra 19,2 en 23,5. Die staan op 4,68 graden afstand. Bij de BigBisat vertegenwoordigt elke streep 11,4m afstand. 4,68 graden is dus 4,68x11,4= 53,3mm. Wil je 4 dezelfde lnb’s gebruiken dan mogen de koppen van de lnb dus niet groter zijn dan 53,3mm. De HB-digital single-lnb heeft een kop van 57mm. Die is dus net te groot. Een uitstekende lnb die al meerdere keren als testwinnaar uit de bus is gekomen is de DUR-line Ultra. Deze heeft een kop van 53mm en past dus precies zonder te hoeven smokkelen. Ik zie dat de single-uitvoering in Nederland zo ongeveer €13,66 kost.

1 like
Ervaringen met de Bigsat, allereerst om meerdere satelliet(zenders) te kunnen ontvangen is altijd 1 schotel per satelliet de beste keus. (draaibaar buiten beschouwing gehouden). Maar dat zal vaak een praktisch dan wel voor het oog een probleem kunnen zijn. Met de Bigsat zijn de meeste zenders van 5W t/m 28,2E goed te ontvangen op mijn locatie (Kop van Overijssel).Voor een aantal zenders die gebruik maken van een footprint die meer op het zuiden  of oosten is gericht is het wel een probleem heb ik ervaren. Zelfs op de Hotbird 13E is er bij mij een probleem met een aantal zenders die uitzenden via SouthEast Beam, met name de zenders met een FEC van 5/6, die gaan zelfs als ik die aansluit met een DURLine LNB en een 8i0cm Triax schotel hier op zwart met regenachtig weer. Daarvoor is een Bigsat dus helemaal niet geschikt. Vooral op 5 W is het zaak de Bigsat goed uit te richten en de lnb’s op de juiste plaats en skew te hebben staan voor de  Franse en Italiaanse multisteam zenders. Dat nauwkeurig uitrichten van de Bigsat is best lastig heb ik ervaren. Voor de plaats van de LNB’s is er software beschikbaar waar als je die zelf niet kan vinden Rietje meestal wel de helpende hand is. Maar dan gaal het eerst nog om de basis. Ten eerste moet de mast, stabiel en  vrijwel 100% waterpas staan. Dan gaat het om de azimut en de hoek van het kantelen van de schotel. Deze waarden zijn  ook op te roepen maar zal je toch met meet apparatuur of een beeldscherm met zicht op de signaalwaarde handmatig moeten instellen. Voorde azimut heb ik een tool gemaakt welke eenvoudig is te maken en te installeren.(Zie bijlage foto) Nu weet ik wel dat men (ook ik eerst) met een houten latje tussen mast en schotel wat schuiven en zo is dan de ideale azimut wel te vinden. Maar als je het latje wegneemt dan zakt se schotel. weer wat dus moet je hem dus wat hoger vast zetten en hopen dat dat net goed is. Maar met mijn tool, een vrij zware draadspanner M8 en een mastklem gaat het zeer pressies. Ik zet de bouten/moeren net genoeg los zodat er kan worden bewogen. Op mijn beeldschermpje zie ik de signaalwaarde en merk dat met langzaam omhoog het signaal ineens zakt en als ik dan omlaag ga, is het even een paar slagen maximaal en zakt dan wederom. Midden tussen deze twee in is dus het beste. Door de slagen van de spanner te tellen is dit punt dan vast te stellen. Daarna zet ik de bouten/moeren vast. Nb. het open oog van deze spanner (zit tegen de achterkant van de schotel aan) heb ik  wat vlak geslepen en van krimpkous en tape voorzien om beschadiging  te voorkomen. In het gat van het oog van de spanner die aan de mastklem zit, heb ik een busje geplaatst zodat er geen speling meer zit tussen de diameter schroefdraad en oog. Voor het kantelen van de schotel zou ik ook wel iets willen bedenken, daar dit met de vier sleufgaten lastig gaat zonder schokken en te los draaien geeft een vertekend beeld door richting afwijking. Misschien er wat vet tussen smeren zodat het draaien meer soepel verloopt. In elk geval heb ik nu op 28.2-23,5-19,2-9E en 0,8-5W een goed signaal voor de meeste zenders. Heb nu met wel wat bewolking, op de twee uiteinden 28,2E 12,5-15,5 dB en op 5W 13,5-14,5 dB. op de meeste zenders daar. Nb. ( 13E heb ik nu op de Triax 80cm waar ik 16E heb laten vervallen) en 4,8E op de Bigsat er af gehaald om plaats te maken daar. Veel van die Oekraïnse zenders zitten in middels ook op 23,5 en 13E. 

Handig gedaan.

Ja dat vind ik zelf ook. NB. Kan een moderator mijn tekst ook in platte tekst veranderen. Mij lukt dat niet het zag er voor plaatsen wel normaal uit.

Ik gebruik ook altijd hulpmiddelen om de elevatie van de schotel fijn af te stellen. Maar hoe doe je het nu met de draairichting (azimuth). Heb je daar ook een hulpmiddel voor?

Ja dat is lastig, behalve als je zoals ik hier heb gedaan met een tijdelijke lnb 13E op 0 (midden zetten) waarop de berekening van de Bigsat is gedaan. Herinner mij nog wel met draaibaar toen ik eerst een Triax 1 mtr had en later een 1,2 m Channel Master had. Ik op 0.8 w scherp stelde en dan de mounth een pietsje naar het oosten draaide. Later controleren of het uiterst E (Panamamsat 45E) en uiterst west (Hispasat 30W) iets hoger of lager moest zijn om eventueel bij te stellen. Iets anders zou ik niet weten

NB. eigenlijk had die Cannel Master iets soort gelijks als de draadspanner om de elevatie af te regelen. Weet ook nog dat ik met die 1,2 m, Ch. M. geen betere ontvangst had op de zenders van de Nilesat die hier nipt waren te ontvangen toen, dan daarvoor met de Triax 1 m. Met de zelfde Chapperal flens LNB en poliriser

Beste Hansen

De draairichting van de schotel heel makkelijk fijn afstellen is nog veel eenvoudiger dan de elevatie. Als de schotel ongeveer in de goede richting staat zet je de bovenste klembeugel in het midden vast met een zelftapper. De onderste klembeugel zet je los/vast. Door de linkse moer iets aan te draaien en de rechtse moer iets los te draaien, draait de schotel ietsje naar links. Door de rechtse moer iets aan te draaien en de linkse moer iets los te draaien, draait de schotel iets naar rechts. Door deze zelftapper is het ook niet meer mogelijk dat bij een storm de schotel op de mast verdraait wat regelmatig gebeurt. Het kan hooguit zijn dat heel de mast mee verdraait omdat je die niet vast genoeg hebt gezet met de mastbeugels maar ook daar kun je een zelftapper in zetten.

Heeft de zelftapper een kerndiameter van bijv. 4,5mm, dan boor je eerst een gaatje van 5mm in de klembeugel en de mast. Daarna boor je het gaatje in de klembeugel op naar bijna de buitenmaat van de zelftapper.