Dat is allemaal waar maar als je van het begin had gelezen
dan had je kunnen zien dat Michel degelijk op de hoogte
is van de kernzaken en heeft daar een duidelijke opsomming
van gedaan.
Als je daar AI mee hebt bedoeld, hetvolgende.
Er wordt voorgesteld om 32mm toe te passen.
32mm is alleen verkrijgbaar in kunststof en
heeft een wanddikte van 3mm. Dus 26mm inwendig.
Koper 28mm heeft een wanddikte van 1,2mm dus
inwendig 25,6mm. Daar ga je dus de oorlog niet
mee winnen.
Tenzij je digitale neef “noemmaat” 32 bedoeld.
Ofwel DN32, dan spelen andere krachten.
Want noemmaat DN32 betekent voor koper: 35mm.
Maar ik moet daaraan even rekenen, wordt morgen
want de opvoerhoogte van de pomp is niet duidelijk.
Er is wél een grafiek maar heb niet kunnen vinden
(komt ook door mijn slechte Engels) of dat de
echte opvoerhoogte is of dat het de RESTopvoerhoogte is.
Bij restopvoerhoogte is het drukverlies van het
binnen- en buitendeel er al vanaf. Maar wellicht weet
jouw “neef” dat…
Maar ik kom er dus nog op terug maar dan wel morgen.
Overigens, de aansluitmaten van het binnen-en buitendeel
zijn DN25 ofwel 1". DN25 voor koper is 28mm, voor
kunststof betekent dat 25mm.
Ik moet zo helaas de deur uit, maar dit kon ik er nog net even uit persen:
De PUZ-WZ85YAA (de buitenunit) heeft zélf geen circulatiepomp met een opvoerhoogte — bij de hydro-split-opzet zit de pomp in de hydrobox (de ERPX). Dat is een belangrijk onderscheid, want de vraag “opvoerhoogte van de WZ85YAA” heeft strikt genomen geen antwoord: het toestel levert warm water aan, de pomp die het door je huis duwt zit binnen.
De relevante waarde, uit het databook (hoofdstuk 4.6.4), is dus die van de ingebouwde pomp in de ERPX-hydrobox: maximale opvoerhoogte 7,0 meter (≈ 70 kPa bij nuldebiet). Dat is een gemoduleerde A-klasse pomp met instelbare regelcurves (proportionele druk PP1/PP2/PP3, constante druk CP, constante curve CC, elk met Auto Adapt).
Wat je in de praktijk overhoudt hangt af van het debiet, want de opvoerhoogte loopt terug naarmate er meer water stroomt. Bij jouw aanbevolen debiet van 14,3 l/min lees ik uit de pompkarakteristiek ongeveer 4,7 m (≈ 46 kPa) beschikbare externe opvoerhoogte af — dat is de waarde die telt voor de drukverliescontrole van je vloercircuit. Bij een hoger debiet zakt dat: rond 21 l/min nog ~3,5 m, en tegen het maximumdebiet van 27,2 l/min nadert het de 2,5 m.
Kort samengevat: 7,0 m maximaal (hydrobox-pomp), ~4,7 m bruikbaar op jouw ontwerppunt.
Nu probeer je een aap te leren klimmen. Maar zoals ik al schreef, ik kom daar uitgebreid op terug. Je kan al in mijn schema zien de dat de pomp in het binnendeel zit. Omdat het binnendeel wordt toegepast bij verschillende buitendelen zal het drukverlies van het buitendeel er nog af moeten. Ik zal eens kijken of ik een kv waarde kan bepalen.
Dus als je aangeeft hoelang de leidingen zijn van de wp naar het binnendeel en ook de lengte naar de vv verdeler BG dan kan ik vertellen of standje 4 kan.
leidingen van de wp naar het binnendeel: c.a. 6 meter
Circuit 1:
Van binnendeel naar verdeler 1e verdieping: 4 meter (van daar loopt het circuit door naar begane grond)
Van verdeler 1e verdieping naar verdeler begane grond: 11 meter.
Circuit 2:
Het circuit naar de radiatoren. Die heeft ook zijn eigen aanvoer en retourbuis.
Een paar vragen over het schema om het goed te begrijpen:
Waarom de keuze om het magneetfilter buiten te plaatsen? Is binnen net voor het binnendeel (op de retour) ook een optie?
Waarom afsluiters op de buizen van het buitendeel, of zitten die in de kast zelf?
Gemotoriseerde driewegventiel voor schakelen naar SWW en gemotoriseerde afsluiter op de radiatoren, check
Mis ik nog de microbelontluchter?
Aansluiting koud water aanvoer moet in Belgie verplicht met een veiligheidsgroep, maar het watercircuit is sowieso hier (bewust) niet ingetekend, vermoed ik.
Moet er niet nog een sanitair expantievat, berekend voor deze installatie op?
Kanonnu, je laat me wel veel lezen hoor.
Maar ik ben het NOG niet eens met de delta-t
van 7°C. Maar ik ben bezig dat ik kaart te brengen.
Immers, het debiet van de vloerverwarming is IMO
nog niet bepaald.
Goed beschouwd is de zwaarste groep qua weerstand
maatgevend voor het drukvlies, dus de begane grond.
En daar zal ik een aanname moeten doen.
Als je uitgaat van 8,5kW dan moet je eerst de radiatoren
daar van aftrekken en zal je op 6 kW? uitkomen die door
de hoofleidingen gaan vanaf de splitsing radiatoren versus
vloerverwarming. Dus als je de afmetingen en types van de
raditoren doorgeeft dan kun je berekenen wat er door de
leidingen gaat van de vloervarwerming
Na het databook nog eens goed doorgenomen te hebben blijkt Mitsubishi Glycol te verplichten (zie sectie Anti-Freeze): voor alle Hydro-Split-systemen en de PUZ-WZ is officieel één is inhibitor + antivries verplicht. Propyleenglycol klasse 1.
Het magneetfilter blijkt overigens al in de hydrobox te zitten.
Het rekenhulpje nog eens alles laten doorrekenen en de tekst in het eerdere bericht aangepast. Nu is de vraag of het allemaal klopt. Ben heel erg benieuwd naar jouw bevindingen Con.
Ik heb dat anders gelezen maar mijn engels is slecht.
Ik dacht dat ze bedoelde dat je propyleenglycol i.p.v.
etyleenglycol. Ik zal het stukje ook nog een keer gaan lezen.
blad B-107;
When anti-freeze solution (propylene glycol) is used for primary water circuit, set the delivered energy adjustment if necessary.
Should you need more details, refer to “5.7.2 Main remote controller” on the paper-based manual.
DUS, wanneer je antivries gebruikt dan pas propyleen toe.
Ook een beetje vreemd want propyleen wordt alleen gebruikt
bij tapwatertoepassingen bb een boiler met spiraal of een
platenwiisellaar. De reden hierbij is dat Propyleen niet
giftig is.
blad B-37
Anti-Freeze
Anti-freeze solutions should use propylene glycol with a toxicity rating of Class 1
as listed in Clinical Toxicology of Commercial Products, 5th Edition.
Notes:
Ethylene glycol is toxic and should NOT be used in the primary water
circuit in case of any cross-contamination of the potable circuit.
For 2-zone valve ON/OFF control, propylene glycol should be used.
DUS, als je antivris gebruikt dan propyleen en GEEN ethyleen.
En mooi dat het magneetfilter in de unit zit, scheelt toch
weer euries.
Bedoel je bij het comlete overzicht? (doorrekening)
Misschien had je het fabrikaat en merk al genoemd van de radiatoren?
Burgman kent alleen hele getallen met minimaal 2 nullen.
Dus bv 560 is 500 of 600. En Brugmen kent geen hoogtes van 800
dus denk ik Bijkeuken: Brugman Centric radiator afmeting hoogte 500 x lengte 800 x 69 mm. En die 69 of type 11 is (61mm) of type 21 (73mm) is.
Mitsubishi schrijft het voor, maar het is kennelijk geen ‘wet’.
Waar: databook sectie 5.6.2, p. B-92, kop “Anti-Freeze” — “For all Hydro-Split model systems, add a combined inhibitor and anti-freeze solution.” De PUZ-WZ + ERPX is een Hydro-Split, dus dit geldt.
Hoe hard: het staat als instructie (“add”), niet in kapitalen zoals elders in dezelfde lijst (“MUST be chemically cleansed”). Bij split-systemen laat Mitsubishi de keuze aan de installateur, bij Hydro-Split níét. Afwijken kost dus geen keuring maar wel je garantiepositie.
Niet Belgisch: het is het Europese databook; België wordt alleen genoemd voor waterkwaliteit (VDI 2035).
Percentage: staat er niet. De 25 % is een richtwaarde (± −10 °C).
Ze spreken nergens over vorstbeveilinginsgkleppen, dus ook niet dat je ze NIET mag gebruiken en…
Kennelijk beveiligt een vorstbeveilingsklep onvoldoende voor de verdamper in de monoblock unit zelf, maar ik krijg dat nergens hard bevestigt.
Ik ben heel beniewd naar jouw systeemberekeningen en of die overeenkomen met mijn rekenhulpje, uiteraard pas zodra je er aan toe bent.
In zowel Nederland als België zijn vorstbeveiligingskleppen (zoals de bekende Caleffi iFlo) tegenwoordig de standaard en meest gebruikte oplossing bij residentiële monobloc warmtepompen.
Hoewel toevoeging van 25% glycol op papier een waterdichte bescherming biedt, kleven er in de praktijk flink wat nadelen aan die maken dat installateurs er liever niet meer voor kiezen.
De vergelijking: Glycol t.o.v. vorstbeveiligingskleppen
Bijvullen met water verdunt de mix; milieugevaar bij lek
Eenvoudig bijvullen met leidingwater
Betrouwbaarheid
100% vorstvrij, ook bij wekenlange stroomuitval
Uitstekend, opent mechanisch bij ~1 °C tot 3 °C
Waarom vorstbeveiligingskleppen de voorkeur hebben
Behoud van rendement: Water heeft de beste thermische eigenschappen. Glycol transporteert minder efficiënt warmte, wat je COP direct negatief beïnvloedt.
Geen speciaal onderhoud: Als een installatie met glycol druk verliest en met kraanwater wordt bijgevuld, daalt de glycolconcentratie ongemerkt. Zonder jaarlijkse metingen vervalt de vorstbescherming.
Mechanische werking: Vorstbeveiligingskleppen werken op een thermisch reageerelement (zoals een wasthermostaat). Ze hebben geen stroom nodig. Zodra het water in de buitenleidingen onder de ~3 °C zakt, opent de klep mechanisch en druppelt de buitenleiding leeg om bevriezing/barsten te voorkomen.
Het antwoord op glycol is voor mij heel simpel.
Glycol heeft een flink lagere soortelijke warmte
en daar doet propyleen nog een schepje boven op.
(dus minder warmteinhoud en lager rendement)
Daarnaast, als je een lekkage primair krijgt moet
je uiteraard gycol bijvullen en glycol mag ook
niet het riool in, dus aftappen is ook een uitdaging.
Glycol is wel de beste beschermer maar dat is het
enige voordeel.
Daarom adviseer ik altijd 2 vorstventielen die bij
(volgens mij) 3 graden de wp leeg laten lopen en
geen glycol.
Maar voordat dat gebeurt en er is spanning zal eerst
de wp zichzelf proberen te beveiligen. Dus de
vorstventielen spreken alleen aan als er (zeer) lange
tijd storing is en het is onder 0.