heb 'm keurig draaiende met openslug 3.10 en cccam 2.03. Voorts mijn conax card met infinity smartmouse en irdeto kaart met smartreader+ .. werkt subliem .. Ik weet dat er enkele luitjes zijn die m met unslung 6.8 draaien, zou ook moeten werken maar idd het is niet even knal - knal - knal en klaar .. dat kost tijd … kan je wel beetje op weg helpen ..
Feel free to correct me, of heldere uitleg kunt geven over crosscompile omgeving op vmware zodat je laatste kernel hebt (en dus WLAN kunt gebruiken) – Dit kostte me veel tijd maar laat ik nou eens hopen dat het positief wordt ontvangen …
Mocht iemand zoiets hebben voor de Asus500g dan PM, anyway: NSLU2 met CCcam 2.x en OpenSlug 3.10
Benodigd:
• Enige linux kennis aanbevolen
• nslu2 (met originele linksys firmware)
• USB stick van tenminste 256Mb, zonder dit extra geheugen is de NSLU2 niet volledig te benutten
• Card Reader, in deze HOWTO Smartreader+ en WB-Electronics Smartmouse (ook König USB hubje)
Flashen – wanneer originele firmware van linksys er nog in zit
• Zorg dat alle USB apparaten zijn afgekoppeld en hang de NSLU2 met UTP-kabel aan computer, of laptop
• Ga naar http://192.168.1.77, dat is de default web pagina van linksys en stel apparaat in naar specifieke wensen, dus IP 192.168.1.77, gateway 192.168.1.1 en netmask 255.255.255.0
• Vervolgens naar admin en zoek flash, laad BIN-file “openslug-3.10-beta”, dit duurt 3-5 minuten en nslu2 herstart automatisch,wanneer het piepje klinkt is de NSLU2 kort daarna klaar voor gebruik met openslug
Flashen – wanneer alternatieve firmware openslug er al in zit
• Schakel de NSLU2 uit en zorg dat alle USB apparaten zijn afgekoppeld voordat er wordt geflashed
• M.b.v paperclip de reset functie op NSLU2 indrukken en druk op power knop om de NSLU2 aan te zetten
• Wanneer lampje na zo’n 10 seconden rood wordt, de reset loslaten zodat de NSLU2 in upgrade mode staat (knipperende kleur oranje/ groen)
• De Upgrade Utility voor Windows 2K/XP (installeren en) opstarten en type [ctrl] [-b-].
• Klik op Files, selecteer BIN-file “openslug-3.10-beta” en selecteer upgrade. Het flashen (en controle) duurt zo’n 7 minuten. Wanneer het klaar is wordt de NSLU2 automatisch herstart.
NSLU2 klaarmaken voor eerste gebruik
• Open een SSH sessie (met putty) en log in met root en opeNSLUg naar IP 192.168.1.77
• Doe de USB stick in port 1 of 2, zodat ze kan worden geformatteerd (EXT3), run dmesg, afhankelijk welke port de USB stick zich bevint zal sda1 of sdb1 veschijnen, in dit voorbeeld sda1
• Partitioneer door fdisk /dev/sda, in dit voorbeeld een USB stick van 512Mb, het is niet nodig om een swap partitie te maken! Dit om de USB stick zo min mogelijk te belasten en het leven te verlengen.
p: laat eventueel beschikbare partities zien op usb stick
d: delete eventueel aanwezige partitie(s) op usb stick
n: maak EXT3 partitie aan op USB stick, p: maak primaire partitie aan, 1 voor partition number en default 1 First cylinder (enter), default 10112 last cylinder (enter)
p: toon partities op USB stick en indien OK w om de partitietabel aan te passen
• Herstart reboot om de zojuist gedefinieerde partitie te gebruiken en zorg dat de NSLU2 intussen aan het Internet wordt aangesloten
• Wanneer d.m.v. SSH sessie ingelogd op de NSLU2, de zojuist gemaakte partitie formatteren door mkfs.ext3 /dev/sda1, indien de foutmelding “/dev/sda1 is mounted; will not make a filesystem here!” verschijnt, dan eerst umount /dev/sda1
• Type turnup init om volgende aanpassingen te maken:
password, nieuw wachtwoord invullen
hostname, kan gewoon NSLU2 blijven
domain, zelfde als workgroup waarin PCs staan bijvoorbeeld WORKGROUP
verander boot protocol naar static
IP-Adres eventueel veranderen, in dit voorbeeld blijft het op 192.168.1.77 staan
IP netmask op 255.255.255.0 laten staan en IP gateway op 192.168.1.1, afhankelijk van router instelling, maar meestal is dit het geval
first DNS server 192.168.1.1 (evt. DNS1 en DNS2 van de Internet Service Provider gebruiken)
2nd en 3rd DNS leeg laten
• Plaats root files op de USB stick,turnup memstick -i /dev/sda1 -t ext3 en herstart met reboot, nu kunnen packages worden geïnstalleerd en deze zullen op USB stick komen in plaats van het flash ram!
df -h
Filesystem Size Used Available Use% Mounted on
/dev/sda1 6.4M 5.4M 1004.0k 85% /initrd
/dev/sda1 468.6M 17.3M 427.1M 4% /
/dev/sda1 468.6M 17.3M 427.1M 4% /dev/.static/dev
tmpfs 10.0M 28.0k 10.0M 0% /dev
tmpfs 14.8M 20.0k 14.8M 0% /media/ram
NSLU2 inrichten met packages benodigd voor CCcam
• Open SSH sessie en log in naar NSLU2 (192.168.1.77) met nieuwe password
• Nu direct de aanwezige packages updaten dmv ipkg update en ipkg upgrade
• Installeer de volgende twee packages; ipkg install libstdc++6 unzip
• vervolgens de volgende handelingen uitvoeren om CCcam te kunnen starten
In de CCcam.cfg file, vi CCcam.cfg, in dit voorbeeld
SERIAL READER : /dev/ttyUSB0 smartreader+ ( Smargo USB Reader )
SERIAL READER : /dev/ttyUSB1 ( Infinity Smartmouse )
Om CCcam daadwerkelijk te kunnen starten dient ze eerst executable gemaakt te worden door chmod u+x CCcam (of chmod 100) en daarna ./CCcam –d
Sluit af en door naar het configureren van de cardreader(s)
CCcam met USB Smargo cardreader werkend maken, maar voordat dit moet gebeuren dienen een aantal packages gedownload te worden, ga alsvolgt te werk:
In deze HOWTO wordt een 4ports USB hub op port 2 geplaatst met daarop 2 cardreaders
Maak een folder temp aan, mkdir /temp en cd /temp dit is de voorbereiding om een aantal packages te kunnen downloaden en om te kunnen compileren
Download de volgende packages en ga een half uur iets anders doen ipkg install kernel-module-usbserial kernel-module-ftdi-sio slugos-native libc6-dev bind-dev libusb-dev usbutils cron ntpdate timezone-europe –t /temp –V2
Een package is niet zomaar te downloaden daarom moet ze gecompileerd worden
o insmod /lib/modules/2.6.16/kernel/drivers/usb/serial/usbserial.ko
o insmod /lib/modules/2.6.16/kernel/drivers/usb/serial/ftdi_sio.ko
CCcam met Infinity Smart Electornics SmartMouse cardreader werkend maken, maar voordat dit moet gebeuren dienen ook weer een aantal packages gedownload te worden waarvan de smusbutil gecompiled dient te worden, ga alsvolgt te werk:
De handelingen zoals hiervoor bechreven uitvoeren, echter de smartmouse is wat lastiger te configureren en deze extra handelingen uitvoeren wbt nslu2:
fprintf(stderr, “can’t find any martmouse USB (VID:0x104f/PID:0x0002): %d\n”,f);
exit(-1);
} f = ftdi_usb_open(&ftdic, 0x0403, 0x6001);
if(f < 0 && f != -5) {
fprintf(stderr, “can’t find any Smartmouse USB (VID:0x0403/PID:0x6001): %d\n”,f);
exit(-1);
}
make (negeer de interworking foutmelding (warning)
mv smusbutil /usr/bin/smusbutil
export LD_LIBRARY_PATH=/usr/local/lib:/usr/lib;
Windows XP
Nadat dit is gelukt de smartreader aan een Windows XP workstation hangen, dit is omdat de ROMcode in de Smartmouse aangepast moet gaan worden, standaard herkent openslug de smartmouse niet, dus moeten we de boel gaan omzeilen door een identificatiecode mee te geven die wel word herkend in kernel 2.6.16:
Download drivers (CDM 2.02.04 WHQL Certified in dit voorbeeld )
Sluit smartmouse aan op Windows XP en installeer drivers zoals hierboven genoemd, negeer evt. bestanden ftdiunin.exe en ftdiun2k.ini; check device manager.
Installeer en start Mprog (MProg3.0_Setup in dit voorbeeld )
Selecteer “Tools” en “Read en Parse” (zie bijlage afbeelding met oorspronkelijke instelling)
Vink weg de optie “Only program Blank Devices”,type [Ctrl] [V] en noem smartmouse_old
LAAT ALLES ONGEMOEID echter verander de VendorID en ProductID naar: 0403 en 6001; Dit zijn de settings zoals de Smartreader+, in vorige paragraaf, out of the box worden herkend, dus gaan we dat nu ook zo instellen voor de Infinity Smartmouse!
Type [Ctrl] [V] en noem het bestand bijvoorbeeld smartmouse_new(.ept)
Nu de EEPROM gaan herprogrammeren dmv [Ctrl] [P]
Sluit de smartmouse aan op de NSLU2 en lsusb, als alles goed is gegaan verschijnt nu Bus 3 Device 2: ID 0403:6001 Future Technology Devices International, Ltd 8-bit FIFO
Aanmaken crontab op de slug, bijvoorbeeld elke nacht om 04.00 CCcam herstarten, crontab –e
Instellen juiste tijdzone op de slug, zodat inderdaad om 04.00 CCcam wordt herstart, de website voor beschikbare timeservers zie ( http://www.eecis.udel.edu/~mills/ntp/clock2b.html ), in dit voorbeeld zijn Augsburg als synchronisatie server en Amsterdam als timezone gebruikt ( zie ook openslug mailserver pagina ).
dolphs het gaat goed met programmeren, alleen in je aan WinXP hangen van de smartmouse verhaal.
Mis ik het stuk of het direct met usb kabel of met een USB2RS232 adapter moet gebeuren. Want ik heb
een Infinity USB Phoenix Cardreader Je verwijs ook naar “zie bijlage afbeelding met oorspronkelijke instelling”.
Gaat om USB, smartmouse is USB
Citaat:
Maar ik zie geen. Wil je ook even meer info geven over hoe de driver te installeren. Moet ik als ik de smartmouse aansluit windows verwijzen naar de folder met de drv? En moet ik nog wat met de drivers verder doen?
Mprog moet behalve “Only program Blank Devices” ook Device Type kiezen?
Driver install op site mprog, even doorbijten zal drv folder zijn en dan vindt ie een info file. Kan natuurlijk zijn dat het voor de infinityusb helemal niet nodig is. Nogmaals ik heb een smartreader+ en smartmouse usb… Kan het helaas niet testen met infinityusb. maar begin eens met een “dmesg” en een “lsusb” en kijk wat standaard wordt gevonden voordat je de EEPROM in infinityusb gaat “faken” naar andere productid en vendorid
Inmiddels ben ik bezig een herziene HOWTO te schrijven voor openslug 4.8 beta, dacht dat ik 1-2-3 klaar zou zijn maar helaas nog steeds geen libftdi standaard in de packages aanwezig en tot overmate van ramp is slugos-native vooralsnog ook nergens te bekennen … … wordt vervolgd, wellicht kan iemand ook een herziene versie voor de laatste unslug maken?
Ik heb inmiddels de NLSU2 ook draaien met de 4.8 firmware. Ik krijg de kaartlezer (USB Infinity) dus ook niet aan de praat. Nu wilde ik overgaan naar de 3.10 beta maar ik krijg mijn NSLU2 maar niet gereset en ook de upgrade utility ziet de NSLU2 niet… weet iemand wat je hier aan kan doen… Ik wil namelijk toch wel graag mijn kaart aan de praat hebben…
Ik ben enkele dingen tegen gekomen waar ik vast liep.
Origineel bericht van: dolphs
CCcam met USB Smargo cardreader werkend maken, maar voordat dit moet gebeuren dienen een aantal packages gedownload te worden, ga alsvolgt te werk:
In deze HOWTO wordt een 4ports USB hub op port 2 geplaatst met daarop 2 cardreaders
Maak een folder temp aan, mkdir /temp en cd /temp dit is de voorbereiding om een aantal packages te kunnen downloaden en om te kunnen compileren
Download de volgende packages en ga een half uur iets anders doen ipkg install kernel-module-usbserial kernel-module-ftdi-sio slugos-native libc6-dev bind-dev libusb-dev usbutils cron ntpdate timezone-europe –t /temp –V2
Een package is niet zomaar te downloaden daarom moet ze gecompileerd worden
Instellen juiste tijdzone op de slug, zodat inderdaad om 04.00 CCcam wordt herstart, de website voor beschikbare timeservers zie ( http://www.eecis.udel.edu/~mills/ntp/clock2b.html ), in dit voorbeeld zijn Augsburg als synchronisatie server en Amsterdam als timezone gebruikt ( zie ook openslug mailserver pagina ).
De beschrijving van Dolphs was voor Openslug en daar heb eerst versie 4.8 erop gehad, die draaide wel maar was erg weinig van klaar. Dus toch weer 3.10 erop nu. Beschrijving gevolgd en voila het werkt nu als virtuele server zonder eigen kaart.De smargo weet ik niet of het werkt, die moet ik nog aanschaffen .
Maar Unslug krrg ik niet goed, ondanks de bestanden die ik van Humi had gekregen dus vandaar toch maar openslug.