Grote schotel nog interessant voor Ku-band?

Goeie dag,

Ik heb hier een schotel van 90 cm liggen die ik nog wil installeren.

Nu krijg ik de kans om een schotel van 140 cm 2dehands te kopen.

Tegenwoordig zenden satellieten een pak sterker uit dan pakweg 10 jaar geleden.

Heeft die 50 cm extra veel toegevoegde waarde voor ontvangst in de Ku-band? Kan ik er veel meer mee ontvangen of is het eerder marginaal?

Ik ben vnl. geïnteresseerd in DX-en en feedhunting.

Thnx

Grote schotels zijn nodig wanneer je een satelliet wilt ontvangen waar je aan de rand van de voetprint zit.

Zitten we in België en Nederland in de meeste gevallen niet altijd in het midden van de footprint precies omdat we in het hartje van Europa wonen?

Het ligt er maar aan welke satellieten je wilt ontvangen.

Bepaal eerst eens welke zenders op welke satellieten je interessant vindt en kijk dan eens welk formaat schotel je nodig hebt.

Zitten we in België en Nederland in de meeste gevallen niet altijd in het midden van de footprint precies omdat we in het hartje van Europa wonen?

Ja, voor de satellieten gericht op west Europa.

Als je geïnteresseerd ben in dx ontvangst dan is een grotere schotel zeker belangrijk . Neem alleen al de positie 7 west met een grote schotel of een kleinere schotel . En met een grotere schotel wordt C band ook interessant .

Ik ben vnl. geïnteresseerd in DX-en en feedhunting.

Thnx

Heb je plaats , ja , doen !!

Een paar hobbyvrienden in de buurt van Mainz in Duitsland werken met 6 meter schotels en zouden het liefst nog groter willen. Zelf vind ik de 180 die ik nu heb wel zo ongeveer de max als ik kosten en baten vergelijk (met name risico’s bij stormen, het ding staat op het dak). Door steeds verdere verbeteringen en perfectioneringen kom ik toch steeds nog weer dingen tegen die ineens nog nét wel mogelijk blijken hoewel ik ze voorheen als onmogelijk had geacht. Dus als het je hobby is: doen!

Een paar hobbyvrienden in de buurt van Mainz in Duitsland werken met 6 meter schotels en zouden het liefst nog groter willen.

Respect.

180 cm staat ook nog op m’n verlanglijstje (of ietsje groter).

De Channel Master 180 cm stond ook reeds jaren op mijn vervanglijstje . Zaterdag gaan demonteren en afgehaald.

Wel een kleine opknapbeurt aan de mount , stond dicht bij de Noordzee… Maar komt in orde. Ben er wel héél blij mee.

2 likes

Veel plezier!

Met 6 meter heb je naast je beeldbuis wel weinig uitzicht meer.

Ziet er goed uit Crazy sat . Bij mijn staat de schotel 180 cm op het dak . Als het hard waait dan maak ik me wel ongerust of alles blijf staan .

Maar het verschil tussen Gibertini 150 of 180 is wel duidelijk . Ben benieuw hoe die bij je werkt . Ik heb de schotel op het dak geplaats voor al voor het bereikt , oost west .

Laat nog wat van je horen als de schotel werkt .

ook ik heb vandaag mijn echostar 120 cm vervangen door een 180 cm exemplaar. alles werkte naar behoren totdat volgens mij mijn vbox2 de geest gegeven heeft dus kan hem nu niet meer draaien.

Zie mijn andere post in schotelpark. Mijn eerste indruk is wel dat er meer te ontvangen is bijv op 26 oost had ik al vrij veel zenders die ik met 120 cm niet kon ontvangen. Maar goed eerst de positioner weer aan de praat zien te krijgen.

Claus Schumacher.

Klaus Schumacher.

brazilia_hotbird_8m_dish.pdf

Ziet er goed uit Crazy sat . Bij mijn staat de schotel 180 cm op het dak . Als het hard waait dan maak ik me wel ongerust of alles blijf staan .

Maar het verschil tussen Gibertini 150 of 180 is wel duidelijk . Ben benieuw hoe die bij je werkt . Ik heb de schotel op het dak geplaats voor al voor het bereikt , oost west .

Laat nog wat van je horen als de schotel werkt .

Deze schotel 180 staat bij mij op een gegalvaniseerde stalen driepoot ( in beton gegoten ). Ik mag er niet aan denken om een dergelijk exemplaar op mijn dak te hebben bij rukwinden van 100 km/h of meer . Als je zo een Channel Master hebt gedemonteerd en in de camionette heb geplaatst en er terug eruit heb gehaald dan weet je het wel .

Nu ik laat heb maximum twee meter hoog ( op paal ) , voordeel is dat je er heel gemakkelijk wat aanpassingen aan kan doen zonder niet altijd op dat dak te klimmen.

Voor het bereik kan ik enkel vanaf de grond van : 30E naar 60W . Is voor mij ideaal door ik voornamelijk wat wil ontvangen op de C-Band van de Zuid/Centraal Amerikaanse zenders. Maar deze schotel blijft louter een hobby schotel. In mei/juni hoop ik alles in orde te krijgen , no rush … no stress…

ook ik heb vandaag mijn echostar 120 cm vervangen door een 180 cm exemplaar. alles werkte naar behoren totdat volgens mij mijn vbox2 de geest gegeven heeft dus kan hem nu niet meer draaien.

Zie mijn andere post in schotelpark. Mijn eerste indruk is wel dat er meer te ontvangen is bijv op 26 oost had ik al vrij veel zenders die ik met 120 cm niet kon ontvangen. Maar goed eerst de positioner weer aan de praat zien te krijgen.

Tja 60 cm meer doet veel hoor . Vooral als je een Channel Master 180 op de kop kan tikken. Ik hoop dat je eerst je vbox2 terug aan de praat krijgt.

Zoal in mijn vorige post al gemeld heb ik afgelopen dagen mijn channel master 120 cm vervangen door een180 cm schotel van channel master. Om een indruk te geven van de schotel een aantal foto,s bijgevoegd.

Ik zit echter nog wel met een aantal vragen betreffende het draaibereik. Zoals jullie zien op de foto,s heb ik een niet origineel bevestigings punt op de mount zitten waar de actuator aan gekoppeld zit. Op de foto,s staat de schotel nu gericht op de sirius 4,8 graden oost en is de actuator ongeveer voor de helft uitgeschoven. Als ik nu de schotel ga draaien naar het westen dus richting hispasat dan kan ik niet veel verder als 11 graden west. Dan is de actuator al helemaal uitgeschoven.

Naar het oosten toe is op dit moment de laatste satelliet 53 graden oost.

Hoe kan ik het draaibereik vergroten. Met de 120 cm kon ik vanaf 31,5 graden west tot 57 graden oost ontvangen met dezelfde actuator.

Verder nog een vraag over het uitrichten van deze schotel. Op dit moment kan ik op alle satellieten beeld ontvangen tussen 11 west en 53 graden oost maar het signaal is volgens mij nog niet optimaal. Zoals jullie zien is er ook geen schaalverdeling te zien om te checken of alles goed staat. Schotel stond voorheen opgesteld in Zaltbommel en nu in Holten. Zal volgens mij toch niet veel schelen met de afstelling. Is er ergens een bepaalde transponder of satelliet om dit verder uit te zoeken.

Alle adviezen zijn welkom en het is en blijft een hobby.

Je bent er in ieder geval flink van ondersteboven. Australisch model?

Destijds toen ik nog draaibaar had mikte ik hem uit op 7 oost.

Holten is noordelijker en oostelijker, je zal dus toch wat kleine aanpassingen moeten doen.

Voor een groter draaibereik een langere actuator gebruiken.

Ik schrijf dit nu op mijn smartphone en kan op de mobiele versie van dit forum geen bijlage toevoegen. Zal laten vanaf mijn laptop nog wat bestanden toevoegen voor hoe je een Polar mount moet afstellen.

Vraagje van mijn kant: Waar vinden jullie die prachtige tweedehands Channel Masters? Op Marktplaats, Speurders, enz. kom ik ze eigenlijk nooit tegen.

Bij ***geen-reclame*** e.d. altijd ver weg.