Een gloeicircuit op een oude tractor is in de regel heel simpel, meestal een draad van het contactslot (voor zover die erop zit of een schakelaar) naar een relais (hoeft ook niet) en dan via een indicator op het dashboard (soms zit ook die er niet op) naar de gloeiplug.
Gloeicircuit is ook heel simpel, maar ik zal wel niet simpel genoeg denken. Verstuiver is ok, tractor loopt ook goed, maar zonder voorgloeien wil ie niet zo goed starten.
Er zit een schakelaar op met 2 standen, 1 voor gloeien, 2 voor doorstarten. Zal wel iets niet goed aangesloten hebben want starten op stand 2 doet ie wel.
Een gloeicircuit op een oude tractor is in de regel heel simpel, meestal een draad van het contactslot (voor zover die erop zit of een schakelaar) naar een relais (hoeft ook niet) en dan via een indicator op het dashboard (soms zit ook die er niet op) naar de gloeiplug.
Volgens mij zit je dicht bij de waarheid. Ik zou in dit geval eens de aansluiting van de gloeispiraal los maken en effe vervangen voor een 6/12 volts gloeilamp (afhankelijkvan je accuspanning) Als deze oplicht (zeg 50 watt) dan is er iest met de gloeispiraal. Doet de lamp het niet, draden volgen en rcihting het contactslot werken. Het is zo simpel als wat. Zelf gebruikte ik een startkabel van de + van de accu naar de gloeispiraal direct en dat voor een seconden of 5-10. Als ie dan niet start EN je heb een werkende gloeispiraal dan heb je inderdaad een MOTOR probleem.
Succes
Mysat
(mijn golfje diesel had slechts 550K op de teller )
Gloeispiraal heb ik ook getest, werkt goed. tis puur een kwestie van goed aansluiten, maar heb alle combinaties al wel gehad. Met het weer van vandaag hoef ik ook niet voor te gloeien.
Zo ingewikkeld kan het toch niet wezen. Ik heb even een principeschema in elkaar geknusteld. Zal het als gifje even bijvoegen. Helaas krijg ik de resolutie niet hoger, dus goed turen.
Boelo , ik mis in dit schema de gloei-indicator die bij de oudere installaties in het dashboard zat .
Als je zo’n oud type gloeibougie hebt en deze zonder de indicator in serie te zetten , aansluit , ben ik bang dat de gloeibougie geen lang leven beschoren is .
Bij latere type’s zaten er serie-weerstanden op het motorblok .
Ik heb hem aan het gloeien, bleek niet verkeerd aangesloten. Maar de schakelaar bleek ingebrand te zijn. Gloeit weer alsvanouds. Alle meedenkers, bedankt.