DAB+ gestart in Noord-Frankrijk

In Noord-Frankrijk test het pakket 7C voor Rijsel (Lille-Local) met 12 radiozenders. De kwaliteit is 88 Kbps en signaal 95% met kamerantenne regio Menen.

De startdatum is voorzien op 19 Juni met ook nog de pakketten 8A en 7D. https://www.radiodigi.fr/dabplus-lille.html

Dat zijn zo’n 39 radio stations erbij, met de 32 bestaande zijn dat er liefst 71 te ontvangen in de Franse grensstreek. Zal me dan toch een DAB+ ontvanger moeten aanschaffen?

Voor thuis niet, alternatieven genoeg.

Maar voor in de auto is het aan te bevelen.

is te zien welke je dan kan ontvangen van Frankrijk, de comerciellen doen daar ook niet mee, die hebben op fm beste bereik en DAB+ nog niet nodig.

Op 17-6-2018 om 22:22 zei astro iris:

Dat zijn zo’n 39 radio stations erbij, met de 32 bestaande zijn dat er liefst 71 te ontvangen in de Franse grensstreek. Zal me dan toch een DAB+ ontvanger moeten aanschaffen?

Vandaag zijn de pakketten 8A en 7D geactiveerd en inderdaad samen met de Belgische kanalen zijn nu 71 digitale zenders te ontvangen.

1 minuut geleden zei Satfeeds-DX:

Vandaag zijn de pakketten 8A en 7D geactiveerd en inderdaad samen met de Belgische kanalen zijn nu 71 digitale zenders te ontvangen.

moest je de Nederlandse ook nog kunnen ontvangen zullen dat er beetje meer zijn,

een radio fan die gaat voor het meeste via elke ontvangst

eens testen of ik ze ook kan ontvangen.

3 minuten geleden zei digitaal kijker:

moest je de Nederlandse ook nog kunnen ontvangen zullen dat er beetje meer zijn,

een radio fan die gaat voor het meeste via elke ontvangst

eens testen of ik ze ook kan ontvangen.

Enkele weken terug was ik in Blankenberge en kon daar de Nederlandse DAB+ pakketten ontvangen.

Zojuist zei Satfeeds-DX:

Enkele weken terug was ik in Blankenberge en kon daar de Nederlandse DAB+ pakketten ontvangen.

ja die zijn heel ver te ontvangen in belgie via DAB+ mits goeie antenne

heb die hier ook met een buiten antenne, maar de kunst word om de Nederlandse en franse en vlaamse te ontvangen thuis, met 1 antenne lukt dit niet echt als je er 80 km af woont van Frankrijk door de polarisatie van de 3 opties die verschillend zijn.

net eens geprobeerd en lukt toch, met 1 antenne 3 landen via DAB+ (belgie,frankrijk en Nederland) in totaal 108 DAB+ radiozenders.

dat is al eens de moeite.

2 uur geleden zei digitaal kijker:

net eens geprobeerd en lukt toch, met 1 antenne 3 landen via DAB+ (belgie,frankrijk en Nederland) in totaal 108 DAB+ radiozenders.

dat is al eens de moeite.

Hoe hoog staat antenne? Misschien een foto? en vanuit welke locatie lukt je dat?

7 minuten geleden zei astro iris:

Hoe hoog staat antenne? Misschien een foto? en vanuit welke locatie lukt je dat?

antenne staat op 25 meter hoogte opgesteld vanuit oostvlaanderen, welke het is staat in mijn onderschrift (konig ANT-UV11L-KN en versterker konig ANT amp kit-10)

Zo’n antenne heb ik ook, maar staat binnen, 25 m hoog is hier niet te doen en vrees dat ik de Hollanders hier niet kan binnen halen.

als je vanuit Luxemburg de A4 E411 richting Brussel rijdt zie je toch wel een enorm DAL

dat is meer dan 100 meter hoogteverschil , dus dan is 25 meter niks

We zitten hier 25 meter boven de zeespiegel en in een dal.:worried:

5 uur geleden zei astro iris:

We zitten hier 25 meter boven de zeespiegel en in een dal.:worried:

ik zou toch nog eens proberen, de zender die in Zeeland staat knalt hier binnen,

zit dan in vogelvlucht ook maar 54km van goes

zou eens proberen, lukt het niet dan heb je alvast geprobeerd nog.

NPO zenders zijn minder sterk.

bedoel je lille uit frankrijk?

6 minuten geleden zei Tonskidutch:

bedoel je lille uit frankrijk?

Jep daarop is de franse DAB+ gestart,

Africa No 1
Canal FM
CapSao
Chante France
Crooner Radio
Delta FM
Euradio
FIP
France Maghreb 2
Galaxie Radio
Générations
Grand Lille Info
Horizon
Jazz Radio
Latina
Melody
Metropolys
M Radio
Mona FM
Néo
Oüi FM
Pastel FM
Playloud
Radio 6
Radio Alfa
Radio Boomerang
Radio Campus
Radio Cité Vauban
Radio FG
Radio Nova
Radio Orient
RCF Nord de la France
RFI
RPL Radio
Skyrock
Sud Radio
Swigg
TSF Jazz
Virage Radio

Op 19 juni 2018 starten 38 radio’s in DAB + in de Europese metropool Lille. Er zullen 26 radio’s zijn die niet worden uitgezonden op de lokale FM, zoals Chante France, FIP, Lille Grand Info, Melody, Oüi FM of Playloud. De CSA is ook van plan om oproepen voor aanvragen voor twee nationale multiplexen te lanceren, die in staat zullen zijn om maximaal 26 extra radio’s te ontvangen.

alort cest merveleuze

moet hem niet door translator duwen toch

4 minuten geleden zei Tonskidutch:

alort cest merveleuze

moet hem niet door translator duwen toch

neen je krijgt ze gratis en voor niks zonder translator

Gratuite pour vous

5 uur geleden zei digitaal kijker:

ik zou toch nog eens proberen, de zender die in Zeeland staat knalt hier binnen,

zit dan in vogelvlucht ook maar 54km van goes

zou eens proberen, lukt het niet dan heb je alvast geprobeerd nog.

NPO zenders zijn minder sterk.

Vogelvlucht Ieper-Goes 85 km, toch wat ver hé.