Ik denk nu wel dat er e.e.a. verward wordt.
Ik heb niet gezegd dat mensen fout zijn als ze hun baan kwijtraken. Dat is heel erg, dat ben ik met iedereen eens.
Het ging erover dat je een huis extra kon laten dalen in prijs als mensen totaal in de problemen gekomen waren en noodgedwongen moeten verkopen. Dat was de stelling.
Mijn stelling is dat de wereld niet onder hoeft te gaan als je je baan kwijtraakt. je krijgt dan een WW uitkering. Blijkbaar vinden mensen die uitkering te laag… en dat vind ik vreemd als ik zie dat die uitkering blijkbaar toch meer dan 1 500 euro per maand bedraagt… meer dan 2 jaar lang, en dat je in die tijd wel een anddere baan kan vinden.
Ik begrijp dat ik hiermee ergens tegen zere benen geschopt heb… wat niet de bedoeling was.
die 684 000 mensen waar Amager het over heeft hebben niets te maken met de discussie die hier gaande was. Dat zijn (blijkbaar) mensen die zonder werk zitten in Nederland… maar die hoeven toch allemaal niet in de problemen te zitten? Dat is alleen zo als ze te veel geld uitgegeven hebben, niets gespaard hebben en hun volledige salaris telkens opgemaakt hebben… Dán hebben ze een probleem.
Niet iedereen neemt een hypotheek die hoger is dan de waarde van het huis wat ze kopen, en nemen dan nog een aflossingsvrije hypotheek… dat is je eigen graf graven. (sorry voor het generaliseren, maar het is gewoon waar). Leer eerst sparen voordat je iets wil gaan kopen, dan hoef je geen tophypotheek te nemen, die ook nog eens veel duurder is dan dat je slechts 80% of minder gaat lenen!
Ik ken ook mensen die hun baan kwijt raakten bij SAAB… 2 mensen kende ik persoonlijk… ze hebben allebei al weer een nieuwe baan, de ene na 4 maanden, de andere heeft er iets minder dan 1 jaar over gedaan. Geen van beiden zijn in de schuldsanering terecht gekomen of wat dan ook… en dat hoeft helemaal niet met de goede voorzieningen in vrijwel alle europese landen die er zijn.
Je zal uiteraard beter moeten opletten wat je met je geld doet, als je dat al niet deed… daarom mijn stelling dat je beter altijd zuinig kan zijn, dan moet je niet inkrimpen als er eens iets gebeurt.
ronaldsl om te ruilen zou ik jouw situatie beter moeten kennen. Jij kent de mijne niet, dus zou ik maar heel erg voorzichtig zijn met dat ruilen. Ik denk niet dat mijn situaltie echt zo benijdenswaardig is hoor. Ik ga dit hier niet verder uitleggen, omdat ik geen zin heb in ongenuanceerde reacties. Wat ik wél weer is dat ik veel mensen ken die in dezelfde situatie zitten als ik, en die blijkbaar om een of andere reden problemen hebben… problemen die ze blijkbaar dan toch zelf veroorzaakt hebben. Maar ik wil niemand veroordelen hoor… maar om wat ik schrijf “bullshit” te noemen, vind ik onfair. Maar het is wel een erg populistische uitroep die uiteraard wel zal scoren bij veel mensen. Ik neem het je niet kwalijk dat je “kwaad” wordt ronaldsl. helemaal niet. Ik vind het jammer dat ik waarschijnlijk een zwakke plek geraakt heb. Ik ken je situatie niet, al als ik die had gekend zou ik me misschien wat voorzichtiger uitgedrukt hebben, omdat het nooit mijn bedoeling is om mensen te kwetsen, althans doe ik het nooit bewust.
Ik schrijf gewoon hoe ik over dingen denk, en ik dacht dat we dat hier konden doen op dit forum. Fout gedacht dus, er wordt alleen maar verwacht dat je meeloopt met de algemene opinie, of die nu waar is of niet, speelt geen rol. jammer…
Nog een specifiek voorbeeld (geen generalisatie dus).
een aantal jaar geleden hoor ik van iemand die ik goed ken dat ze in de schuldsanering terecht gekomen is. Oh… wat erg was mijn reactie. Wat is er gebeurd? baan kwijt, iets ernstigs gebeurd?.. Ik had in mijn achterhoofd al plannen om te helpen… maar wilde eerst toch even wat meer weten… Dan komt het verhaal… Ze kan geen boekhandel voorbij lopen zonder met een mooi boek naar buiten te komen… altijd even een kopje koffie in het winkelcentrum… al dan niet met gebak erbij… Dure dingen kopen, of 1 kg tomaten nu 70 ct of 5 euro per kg losten, maakt niet uit, als je ze wil, koop je ze… en ga zo maar door… mooie auto, mooi groot huis, met royale tuin, want dat heb je toch wel nodig… en dan hebben we het nog niet over kleren en schoenen…
Rekeningen stapelen zich op… aanmaningen komen, hypotheek wordt niet meer op tijd betaald… etc… en dan gaat het van kwaad tot erger. Dus niet eens een baan kwijt oid… maar gewoon te veel uitgeven. En laat ik daar nou geen medelijden mee hebben! Misschien ben ik hardvochtig… is mogelijk, maar sorry, daar trek ik de grens. Het gevoel van te hulp te schieten was meteen weg! Nee, dat is gewoon eigen schuld, dikke bult. Hebben jullie dan wel medelijden met zo iemand? Ik niet. ieder is verantwoordelijk voor dit soort daden.
Ik schrijf dit dus om duidelijk te maken dat ik helemaal niet generaliseer… en wie alles gelezen heeft zal dit intussen ook wel weten…