Het valt mij op dat de laatste tijd het breedbeeld signaal meestal ontbreekt op de BVN waardoor de TV niet meer automatisch over gaat op breedbeeld.
Is het bij BVN niet gewoon vaak 4:3 uitzendingen met zwarte balken boven en beneden?
Op mijn oude Echostar ontvanger werd BVN letterboxed doorgegeven, maar wel met een breedbeeldpuls. De uitzending was dan dus wel beeldvullend zonder dat de tv zelf in moets zoomen, maar de resolutie was lager en als je op het infoknop drukte kwam deze gedeeltelijk buiten beeld te staan.
Mijn huidige ClarkeTech maakt er een gewoon letterboxed signaal van, dus met balken boven en onder. BVN zendt dus niet anamorphisch breedbeeld uit, en heeft dat naar mijn weten ook nooit gedaan.
ik heb toch ook nooit een breedbeeld puls gezien of ontvangen,
de goedgekeurde phillips ontvangers van TVV en CD die zette dat beeld automatisch altijd goed als je kiest voor 16/9 beeldinstelling.
miss dat andere ontvangers dit ook doen,
maar ik heb het toch nooit gehad,
moet m’n tv altijd zelf schakelen,
de optie dat ik heb gedaan,die automatische schakeling van de tv uitgezet en op breedbeeld gezet,heb nu altijd goed beeld en moet nooit aanpassen.
Origineel bericht van: Allure
Op mijn oude Echostar ontvanger werd BVN letterboxed doorgegeven, maar wel met een breedbeeldpuls. De uitzending was dan dus wel beeldvullend zonder dat de tv zelf in moets zoomen, maar de resolutie was lager en als je op het infoknop drukte kwam deze gedeeltelijk buiten beeld te staan.
Klopt. Dat DEED mijn Philips DSR2210 dus ook. Maar sinds een tijdje stuurt BVN dat signaaltje dus niet meer mee.
BVN heeft nog nooit signalen meegezonden. Mogelijk dat het soms in 1 van de uitzendtapes misschien erin geslopen is. Was het maar waar dat ze in echt 16/9 gingen uitzenden. Maar de doelgroep zijn wij nou eenmaal niet, maar de rest van de wereld. En daar hebben ze …
Inderdaad, HDTV. En bij BVN denken ze dat het grootste deel van hun klanten nog met een Zwart/Wit 13" TV zitten te kijken.
Er zijn wel plannen dat BVN zeer binnenkort in 16/9 gaat uitzenden…
Origineel bericht van: rai
BVN heeft nog nooit signalen meegezonden. Mogelijk dat het soms in 1 van de uitzendtapes misschien erin geslopen is. Was het maar waar dat ze in echt 16/9 gingen uitzenden. Maar de doelgroep zijn wij nou eenmaal niet, maar de rest van de wereld. En daar hebben ze …
Inderdaad, HDTV. En bij BVN denken ze dat het grootste deel van hun klanten nog met een Zwart/Wit 13" TV zitten te kijken.
BVN heeft WEL vaak signalen meegezonden!
Het is wel altijd letterbox geweest, maar ze zonden wel een signaal mee zodat de TV vanzelf GELIJK ging inzoomen. OOK als de TV niet op automatisch zoomen stond. Sinds kort is dat dus veranderd.
Dan denk ik dat je TV omgezet is zodat hij niet meer omspringt (zwarte balken herkend). BVN heeft nooit een of andere pulse gehad.
Origineel bericht van: Littlesat
BVN heeft nooit een of andere pulse gehad.
Idd, in die goeie 3 jaar dat ik via satelliet kijk, heb ik nog nooit anamorf breedbeeld gehad bij BVN.
Citaat:
Het is wel altijd letterbox geweest, maar ze zonden wel een signaal mee zodat de TV vanzelf GELIJK ging inzoomen. OOK als de TV niet op automatisch zoomen stond. Sinds kort is dat dus veranderd.
Misschien een gevolg van de recente CanalDigitaal
firmware update van je goedgekeurde Philips decoder.
Origineel bericht van: Brambo’s
Origineel bericht van: Littlesat
BVN heeft nooit een of andere pulse gehad.
Idd, in die goeie 3 jaar dat ik via satelliet kijk, heb ik nog nooit anamorf breedbeeld gehad bij BVN.
wie heeft het hier over anamorph??
Ja, als er hier gesproken wordt over de zogenaamde puls om je TV in breedbeeld te zetten, dan is 't maar logisch zeker dat ik over anamorf breedbeeld begin.
Uitzendingen die nu zogezegd in breedbeeld op BVN gegeven worden, zijn in het letterboxformaat en dus niet anamorf breedbeeld waardoor je 16/9 TV geen volledig beeld geeft en nu slechts zwarte balken boven/onder & link/rechts.
Origineel bericht van: Brambo’s
Ja, als er hier gesproken wordt over de zogenaamde puls om je TV in breedbeeld te zetten, dan is 't maar logisch zeker dat ik over anamorf breedbeeld begin.
Uitzendingen die nu zogezegd in breedbeeld op BVN gegeven worden, zijn in het letterboxformaat en dus niet anamorf breedbeeld waardoor je 16/9 TV geen volledig beeld geeft en nu slechts zwarte balken boven/onder & link/rechts.
laat maar
De hier bedoelde puls heet “WSS” en heeft idd bij BVN gezeten.
Wanneer dan?
Op mijn receiver zit een indikatie lampje voor 16:9 uitzendingen.
Deze is de afgelopen 4 jaar zeker niet aan geweest bij BVN uitzendingen.
Origineel bericht van: satcat
Wanneer dan?
Op mijn receiver zit een indikatie lampje voor 16:9 uitzendingen.
Deze is de afgelopen 4 jaar zeker niet aan geweest bij BVN uitzendingen.
Satcat, dat probeer ik hier inderdaad ook duidelijk te maken.
Ik kijk sinds 3 jaar via satelliet en heb nog nooit 16/9 uitzendingen op BVN (Astra 1)gehad.
Dat 16/9 lampje gaat dan ook alleen branden als het om een anamorfische 16/9 uitzending gaat. Het WSS signaal heeft idd op BVN gezeten, zodat bepaalde tv’s icm bepaalde ontvangers direct op letterbox uitzeningen gingen inzoomen.
Voor de duidelijkheid BVN heeft nooit anamorpisch 16/9 uitgezonden, maar heeft wel een WSS signaal gehad (puls zodat de tv direct inzoomed)
Origineel bericht van: John1985
Dat 16/9 lampje gaat dan ook alleen branden als het om een anamorfische 16/9 uitzending gaat. Het WSS signaal heeft idd op BVN gezeten, zodat bepaalde tv’s icm bepaalde ontvangers direct op letterbox uitzeningen gingen inzoomen.
Voor de duidelijkheid BVN heeft nooit anamorpisch 16/9 uitgezonden, maar heeft wel een WSS signaal gehad (puls zodat de tv direct inzoomed)
Nu haal je vanalles door elkaar. Een TV heeft zelf maar te detecteren dat er boven en onder zwarte balken zijn als hij wil inzoomen, aan de zenderkant kan hiervoor geen signaal worden meegezonden.
En er bestaat geen puls, WSS is een signaal dat constant op een bepaalde SCART pin staat zolang er breedbeeld is, en dit gaat pas weer weg als de uitzending is afgelopen. Dit is alleen bruikbaar bij anamorphic widescreen. Geen puls dus!
Niet helemaal waar: het is wel degelijk mogelijk om een WSS signaal mee te sturen dat een tv op de zoom 16:9 stand zet bij een letterboxed 16:9 signaal. Bijvoorbeeld de Zwitserse publieken hebben dat jaren gedaan. Of dat bij BVN ook zo is geweest is mij niet bekend.