Sedert enige tijd weigert mijn Bose Solo TV Sound System alle dienst.
De afstandsbediening werkt nog (gecheckt,) maar het toestel start niet op, het doet helemaal niets.
Ik heb totaal geen kennis van zaken, maar ik vermoed dat het probleem zich zou kunnen situeren bij de voeding.
In de hoop een defecte zekering te ontdekken, heb ik de 32 schroefjes losgedraaid, maar blijkbaar worden zekeringen niet steeds meer gebruikt in de moderne concepten van elektronische prints.
Tot zover mijn verhaal J
Mocht er expert aan de hand van de enkele foto’s die ik bijvoeg, echt de vinger op de wonde kunnen leggen, wil ik wel eens proberen om één of ander onderdeeltje op de print te vervangen.
Anders gaat het ding naar het containerpark.
En ja, er zat echt wel spanning op het stopcontact… J
Ik ga nog iets leren. Gelukkig heb ik ergens nog een digitale multimeter in de kast liggen (nooit gebruikt).
Waarschijnlijk gaat het experiment zondag gebeuren, ik zal er tijd moeten voor maken.
Let wel dat ik buiten een beetje elektriciteit, niveau algemene vorming, nooit met de materie in contact geweest ben.
En dat is dan ook al zo’n 45 jaar geleden.
Ondertussen heb ik op het internet ook een volledige lijst gevonden met alle onderdelen van dat Bose Solo Sound system (geen schema, maar dat kan ik toch niet lezen).
Ik heb me ondertussen wat ingelezen over het gebruik van de multimeter, diodes, VDR’s, e.d.
Ook heb ik vandaag nog één en ander doorgemeten.
De zekering (T 4A L 250V) : met de schaal van de meter op (het kleinste) meetbereik van 200 Ohm : 00,3
De Varistor (MET OX, 420V, 75 Joule) : met de schaal van de meter op (het hoogste) meetbereik 2000K Ohm : 1370
De Diode Bridge, Rect, 3A, 600V) was een ander paar mouwen. De bridge bestaat uit vier naast elkaar staande pootjes, van negatief naar Positief noem ik ze 1 – 2 – 3 – 4.
Met het rode pinnetje (VΩ mA) steeds aan de meest negatieve zijde van de brug en het zwarte pinnetje (COM) aan meest positieve zijde gaf dit volgend resultaat
1 – 2 = 528 mV
1 – 3= 524 mV
1 – 4 = 582 mV
2 – 3 = ∞
2 – 4 = 515 mV
3 – 4 = 543 mV
Draaien we de pinnetjes van de meter om, dan is de meting in alle gevallen ∞
Wat kunnen we hier nu van onthouden ?
De zekering geeft zo goed als geen weerstand, het omgekeerde dus van oneindig
De varistor geeft een waarde die niet “nul” of “oneindig” is, maar is ze correct ?
De diode-brug lijkt “normale” waarden te geven, als je ze vergelijkt met de meetwaarden die men toont op de diverse filmjes op youtube waarmee je kunt leren om diodes door te meten.
Ik heb enkele dingen uitgemeten met de stekker in het stopcontact:
de condensator heeft een spanning van 329 DCV
de brug 328 DCV.
Ik vermoed dus dat ik mag besluiten dat de voeding wel degelijk spanning krijgt.
Het specifieke aan dit toestel, is dat je dit alleen kan aanzetten met de afstandsbediening. Er is dus nergens een aan/uitknop op het toestel zelf (geen enkele knop trouwens).
Het IR-signaal van de AB heb ik getest met de camera van mijn smartphone, en dat werkt.
Nu is natuurlijk ook de vraag of het IR-signaal wel ontvangen wordt door het toestel zelf.
Volgens info, gevonden op het internet, zit er hiertoe een ander printje, vooraan in het toestel (zie afbeelding).
Maar dat gaat mijn petje te boven en mijn oneindige bewondering voor diegenen die deze engelse drop helemaal doorgronden.
Als er mij nog iemand een tip kan geven, ik pluis het wel uit, want het is interessant en ik heb als leek een hele boel geleerd.
Behalve bij een wonder, gaat dit ding uiteindelijk toch naar het containerpark.
Het toestel staat nog ongewijzigd in de garage. Aangezien ik helemaal geen techneut ben, heb ik de moed nog niet gehad om verder op onderzoek te gaan. Binnenkort op een koude winteravond misschien, maar reken er niet op, want het kan evengoed recyclage worden…
Ik ben er ook mee aan het knutselen, misschien gebruik ik de luidsprekers in dit apparaat wel voor een andere project, mocht ik hem niet meer aan de praat krijgen. Als u een update heeft met betrekking tot uw apparaat dan hoor ik het graag!
Mocht u hem overigens ooit van plan zijn weg te gooien, dan houd ik me aanbevolen.
Bedank voor de tip, maar het apparaat gaat niet aan. Heb vandaag wel 24 volt gemeten in het voedinggedeelte, dus het lijkt erop dat de voeding functioneert.
Ik heb eindelijk eens de tijd en de moed gehad om het toestel nog eens van onder het stof te halen.
De tip van Steve indachtig, ging ik op zoek naar de twee contacten S102 onder het blik van de processor.
Aan de rand, zoals aangegeven door Steve, vind ik alleen een paar contacten S201 (zie rode pijltje op foto) en dan neem ik aan dat het gaat om de twee contacten in het dubbele witte cirkeltje, rechtsonder het cijfer 14.
Zijn het deze die ik mag kortsluiten, of gaat het toch nog om andere ? Voor zover mijn haviksoog reikt, is er geen enkele andere Sxxx-aanduiding op de print terug te vinden onder het blik.
Bedankt Steve (en alle anderen die mij hier geholpen hebben met mijn eerste ontdekkingsreis in de elektronica).
Het toestel werk terug.
Eigenaardig : ik had een koperdraadje dat moest dienen voor de kortsluiting gestript en gebogen en getest om te kijken of ik het wel in de juiste hoek gebogen had m.b.t. de juiste afstand tussen de twee contactpunten. Natuurlijk had ik dan de contactpuntjes al enkele malen geraakt met het koperen boogje.
Toen ik de stekker in het stopcontact stak, gaf het toestel al teken van leven, dus zonder enige kortsluiting onder spanning. Misschien dat er nog restjes aanwezig waren in een of andere condensator, maar dat lijkt mij sterk, aangezien het toestel sinds december vorig jaar geen elektriciteit meer gezien heeft.
Enfin, eind goed al goed. De soundbar staat al terug te toeteren onder het TV-toestel.
Weeral gedaan met de pret. Na enkele weken normaal functioneren, schakelde hij in volle actie plotseling over op een soort bromtoon (zoals een sinus, maar verschillende octaven lager dan het testbeeld destijds).
Geopend met de stroom erop hoor je de circuits licht zoemen, zoals een werkende ijskast. Voor de rest weigert hij alle medewerking.