Advies type schotel en kwaliteit LNB

Sta je voor de multfeedhouder dan heeft hij ingesteld van links naar rechts: 28.2 - 23.5 - 19 - 13.

Wat me ook nog opviel is dat als ik naar de signaal waarde kijk van mij met die van Connexxion dan heb ik bij elke AGC (de onderste meetbalk) rond de 40%. Alleen de Hotbird wil niet locken.

@Suriboy, het geval wil dat ik hier momenteel op de garage een Triax 88 met multifeed hebt staan. Ik pleeg alles zelf te installeren. Zo heb ik dat mijzelf geleerd, want zo kan ik de schotel ook maximaal onderhouden, omdat ik de installatie van a tot z ken.

Ik heb - zoals de meesten, denk ik - de diseqc ingesteld met Astra 1 op A, Astra 3 op B, Astra 2 op C en Hotbird op D. Maar de schotel heb ik primair afgesteld op Astra 3. Dus deze ontvangst is maximaal, omdat ie in het brandpunt zit. Zeker met alle Nederlandse HD-zenders met MPEG4 en 8PSK vind ik dit de beste oplossing. Klopt ook wel, ik heb veel zenders die bijna 100% binnenkomen op Astra 3. Astra 1 en 2 zijn in Nederland sterk genoeg om ook met regenreserve goed binnen te blijven komen.Ook op dit satellieten heb ik ruim signaal.

Astra 1 zit dus zo’n vier graden naast het brandpunt (van Astra 3) en Astra 2 vijf graden.

De consequentie van deze opstelling is echter, dat de Hotbird 10,5 graden uit het brandpunt van Astra 3 zit.

Dit heb ik gecompenseerd met een gevoelige lnb (MTI), en een precieze afstelling van de multifeed-rail. Je weet (hoop ik) dat de Hotbird op het laagste punt van de rail zit en Astra 2 op het hoogste punt. Dus de rail wel genoeg kantelen om de Hotbird maximaal op te vangen.